Spoločnosť Tesla si veľa sľubuje od svojich vlastných batériových článkov 4680. Ide pritom o jej prvé batérie, ktoré si vyrába vo vlastnej réžii. A podľa aktuálnej správy agentúry Reuters má pritom Tesla údajne zažívať „produkčné peklo“. V čom konkrétne majú spočívať problémy?
Tesla sa v októbri pochválila, že v Giga Texas vyrobila 20-miliónty batériový článok 4680. To naznačovalo značné zvýšenie produkčnej kapacity za krátky čas. Známy Tesla analytik Troy Teslike pritom odhadol, že vtedajšia produkcia v Giga Texas mohla vystačiť na necelých 450 ks modelu Tesla Cybertruck za týždeň, čo je menej ako 24 000 ks ročne.
Troy Teslike však dodal, že už krátko po oznámení míľniku to mohlo vzrásť na cca 34 000 ks ročne, keďže predpokladal exponenciálny rast produkčnej kapacity. A Tesla krátko potom uviedla, že sa jej podarilo medzikvartálne zvýšiť produkciu o 40 %.
Aktuálne ale agentúra Reuters s odvolaním sa na informácie z nemenované zdrojov v kombinácii s verejne dostupnými údajmi tvrdí, že podľa jej výpočtov postačí súčasná produkčná kapacita batériových článkov 4680 v Giga Texas pre cca 24 000 ks elektromobilu Tesla Cybertruck.
Suché elektródy
Výpočty a závery agentúry Reuters by sme brali s rezervou, pozrime sa však na to, čo má byť podľa údajných nemenovaných zdrojov Reuters problémom v rámci zvyšovania produkčnej kapacity článkov 4680. Podľa toho, čo mali tieto zdroje uviesť, má byť najväčším problémom rýchlosť nanášania materiálov v rámci katódy tzv. suchou metódou, o ktorú sa Tesla ako prvá spoločnosť pokúša v masovom meradle. V prípade anódy má mať túto technológiu už zvládnutú.
Problémy so „suchou katódou“ sa mali pritom objaviť, keď sa Tesla pokúsila zväčšiť objem výroby, pretože to malo vygenerovať viac tepla a došlo k roztaveniu spojiva. Niektoré zo zdrojov Reuters však mali uviesť, že očakávajú pokrok v rámci rozširovania produkčnej kapacity, keď sa dosiahne stabilita s výrobným know-how v rámci jednej produkčnej linky. Potom sa očakáva exponenciálny rast. Z toho by mohlo teoreticky vyplývať, že keď Tesla v rámci jednej z viacerých liniek vyladí výrobu, know-how z tejto linky prenesie na ďalšie.
Spomínané zdroje tiež mali uviedli, že vidia veľa trakcie v oblasti suchého nanášania. Ďalšie zdroje však majú tvrdiť, že táto technológia sa neukázala ako rýchlejšia v porovnaní s konvenčným mokrým nanášaním elektródových materiálov. Výhodou ale má byť aspoň vyššia efektivita výroby, keďže sa má produkovať menej „nepodarkov“ – 5 % oproti 10 až 20 %.
Problémom majú byť aj výrobné stroje
Technológia suchých elektród nemá byť jediným problémom v rámci zvyšovania výrobnej kapacity batérií Tesla 4680. Niektoré zdroje agentúry Reuters majú tvrdiť, že ďalším problémom sú výrobné zariadenia. Tie si pritom Tesla musela navrhnúť sama.
Pre urýchlenie produkcie sa mala Tesla rozhodnúť, že bude nanášať aktívne materiály na viaceré fólie súčasne. Z tohto dôvodu mala nasadiť širšie valce. Výzvou pritom ale má byť zabezpečenie rovnomerného tlaku potrebného k nanášaniu materiálov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rozbor novej batérie „Tesla 4680“ odhalil aj prekvapenia
„Revolučné“ batérie od Tesly zlacnia elektromobily, ale ich výroba je obrovskou výzvou, tvrdia odborníci
VW avizuje „prelomovú inováciu“ pre výrobu lacnejších elektromobilov. Tesla však začala skôr
ODBER NOVINIEK
4 komentáre
Tak poviem to povestné: „Kde urobili súdruhovia z NDR chybu“?
Cesty k úspechu sú kľukaté! TESLE pod vianočný stromček preto želám, aby sa jej v novom roku darilo, a s batériami 4680 zvlášť !!!
Dnes prajem TESLA magazínu, pánovi Bakšovi, a všetkým čitateľom a komentátorom pekné Vianoce, a dobré nápady pre komentáre v roku 2024! 🙂
Dobrý deň, ďakujem. Takisto prajem čitateľom pekné Vianoce.
Aj keď sa im aktuálne „nedarí“, tak im želám, nech sa im podarí vyriešiť problémy. Každá inovácia je dobrá, hlavne keď je Tesla ochotná zdieľať svoje know-how s ostatnými.