Do „sodíkových batérií“ (Na-Ion) sa vkladajú veľké nádeje najmä z hľadiska ich možnej ceny. Nižšie náklady by pritom mali priniesť aj lacnejšie elektromobily. Aktuálne mnoho spoločností vyvíja prvé generácie týchto batérií, ich nedávny veľký štandardizovaný test však ukazuje, že vývojári a výrobcovia majú pred sebou ešte veľa práce.
Nedávny prudký nárast cien lítia najmä vplyvom zvyšujúceho sa dopytu a nedostatočných ťažobných kapacít posilnil potrebu alternatívnej technológie batérií, ktorá nie je závislá od tejto suroviny. Jedným z riešení by pritom mohlo byť rozšírenie trhu o sodík-iónové batérie (Na-Ion). Sodík je pritom bežným prvkom, ktorý je hojne zastúpený v zemskej kôre či morskej vode. A jeho získavanie by nemalo byť náročné.
Podľa najväčšieho výrobcu batérií pre elektromobily, spoločnosti CATL, pracujú Na-Ion batérie na podobnom princípe ako aktuálne dominantné lítium-iónové batérie (Li-Ion). Potešiteľné pritom je, že na ich výrobu je možné použiť výrobné zariadenia produkujúce súčasné typy batérií.
Čo sa týka možných cien sodíkových batérií, ich výrobné náklady by mohli byť podľa Everbright Securities o 30 % nižšie ako v prípade najlacnejšej technológie li-ion batérií, ktorou je LFP (lítium-železo-fosfátová chémia).
Chystajú sa na trh
Na-Ion batérie vyvíja aj spomínaný najväčší výrobca batérií pre elektromobily, spoločnosť CATL. Tá začiatkom minulého roka uviedla, že prvá generácie ich sodík-iónovej batérie má byť schopná rýchleho nabíjania (na 80 % za 15 min), vynikajúcej tepelnej stability či výborného výkonu pri nízkych teplotách (vyše 90-% retencia kapacity pri -20 °C).
V prípade energetickej hustoty spomínala hodnotu 160 Wh/kg, čo je podstatne menej ako v prípade súčasných špičkových NMC li-ion batérií, ktoré sa blížia k 300 Wh/kg a zároveň o niekoľko desiatok percent menej ako v prípade špičkových LFP li-ion batérií. Druhá generácia Na-Ion batérií má mať však podľa CATL už 200 Wh/kg, čo je porovnateľná hodnota ako pri súčasných LFP batériách. Batériový gigant pritom plánuje vytvoriť základný priemyselný reťazec nových batérií v rámci tohto roka.

Zdroj: CATL
A sodíkové batérie sa už chystajú do prvých elektromobilov. Počiatkom tohto roku sa začali testovať napr. v rámci vozidla Sehol E10X s 25-kWh akumulátorom od spoločnosti Hina Battery. Energetická hustota článkov použitej batérie má byť 140 Wh/kg a batériový pack má dosahovať 120 Wh/kg.

Zdroj: Hina Battery via CnEVpost.com
Sodíkové batérie sú zatiaľ veľkou výzvou
Doteraz uvedené energetické hustoty sú však zdá sa vo všeobecnosti veľkou výzvou pre vývojárov a výrobcov sodík-iónových batérií. Naznačuje to prvý veľký štandardizovaný test v Číne, o ktorom informoval Teslamag.
Čínsky inštitút pre elektronickú štandardizáciu vykonal testy vzoriek od mnohých výrobcov. 40 % z nich pritom neprešlo testom prepichnutia. A v rámci vzoriek od 17 výrobcov, vrátane spoločností CATL, BYD či Farasis, bola nameraná priemerná energetická hustota 104,1 Wh/kg. A to je podstatne menej, ako sa očakávalo na základe predchádzajúcich vyjadrení vývojárov či výrobcov Na-Ion batérií.
Najnižšou nameranou hodnotou bolo 60 Wh/kg, najvyššou 129,2 Wh/kg. Energetická hustota 4 najlepších vzoriek sa pohybovala v rozmedzí 120 až 129,2 Wh/kg. Šéf spoločnosti Hina Battery pritom povedal, že „hype sa skončil a vrátili sme sa do reality“. Očakáva ale, že do roku 2026 budú sodíkové batérie vyspelou technológiou. Vyžiadať si to však má ešte veľa práce.
Šéf spoločnosti Hina Battery tiež uviedol, že pre malé elektromobily by mala byť nová batériová technológia použiteľná už čoskoro. Pravdepodobne však „ešte chvíľu potrvá“, kým bude aplikovateľná v rámci vozidiel strednej triedy, dodal.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
4 batériové novinky od gigantov: Super výkonné, lacné aj s extrémnou životnosťou
Veľký moment? Sodíkové batérie sa testujú v „prvom“ elektromobile
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km vďaka laboratóriu Jeffa Dahna
ODBER NOVINIEK
5 komentárov
Je to boj s fyzikou a chémiou!
Skor ako v EV, uplatnenie bude hlavne v domacich a grid uloziskach energie. A to je dobra sprava aj pre ceny EV, lebo uloziska nebudu tlacit cenu baterii s klasickou chemiou tak hore.
Ak o parametroch výrazne klamú malé spoločnosti, nič sa nedeje. Ak o tom klame CATL (o čom vážne pochybujem) je to obrovský prúser a určite to zatrasie stoličkami predstavenstva aj dozornej rady. Verím že CATL sa budúci rok dopracuje k hranici 200 Wh/kg a to najme preto, lebo mnohé technológie lítiových batérií sa dajú aplikovať aj na sodíkové. Pre Európu je to katastrofálna správa, ktorá jasne ukazuje prehlbujúce zaostávanie za Čínou. 200 Wh/kg znamená totálnu dominanciu čínskych výrobcov v low cost EV segmente.
Nóó, ešte tých 200 Wh/kg nemá ani ten CATL ……… Zemetrasenie, v dobrom slova zmysle, nastane, až keď prídu batérie s 500 a viac Wh/kg! Dúfajme, že sa toho dožijeme! 🙂
P.S. A preto, nech žijú výrobcovia kvalitných a výkonných batérií !!!
Ved zatial uplne staci ze budu lacnejsie baterie pre mestske auta, male dostupne auta s rozumnou cenou potrebujeme do miest. A samozrejme aj pre uloziska k FVE.