Na trh smeruje prvý elektromobil s novou „lacnou“ technológiou batérie – sodík-ión

3

Do nových batérií s technológiou sodík-ión sa vkladajú veľké nádeje. Najmä v súvislosti s masovými cenovo dostupnými elektromobilmi. Očakáva sa totiž, že pôjde o najlacnejší a dobre škálovateľný druh batérií. A na ceste je prvý elektromobil vybavený „sodíkovou batériou“ – Sehol E10X, resp. Hua Xianzi.

Analytická spoločnosť Rho Motion aj na základe homologizačných dokumentov od čínskeho Ministerstva priemyslu a informačných technológií (MIIT) informuje, že malý elektromobil od čínskeho koncernu JAC vybavený sodík-iónovou batériou bol schválený pre čínsky trh (za tip ďakujeme čitateľovi Milošovi).

Známe špecifikácie

Spomínaný čínsky elektromobil nesie podľa Rho Motion meno Hua Xianzi, my ho však poznáme aj ako Sehol E10X. A to na základe správy z februára, podľa ktorej to bol prvý model, v rámci ktorého sa testovali sodík-iónové batérie. Aktuálne dokumenty MIIT pritom odhaľujú, že tento malý 5-mietstny elektromobil má rozmery 3 650 x 1 670 x 1 540 x 2 390 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor), výkon 36 kW, maximálnu rýchlosť 102 km/h, sodíkovú batériu („na-ion„) a pohotovostnú hmotnosť 1 115 kg.

Rho Motion dopĺňa, že výrobcom batérie je čínska spoločnosť HiNa Battery Technologies, pričom tá má kapacitu 25 kWh, energetickú hustotu 140 Wh/kg na úrovni packu a má správne fungovať aj pri teplote -40 °C a zabezpečiť dojazd na jedno nabitie 250 km podľa „optimistického“ čínskeho cyklu CLTC. Čo sa týka nabíjania, z 10 na 80 % to má trvať menej ako 25 min.

sodik-ion bateria hina battery

Zdroj: Hina Battery via CnEVpost.com

Zdá sa teda, že ide o spomínanú batériu, ktorá sa začala testovať začiatkom tohto roka. Aktuálne uvádzaná energetická hustota 140 Wh/kg batériového packu pritom teoreticky naznačuje, že spoločnosti HiNa sa podarilo vylepšiť tento parameter, keďže vo februári sa uvádzal údaj 140 Wh/kg v súvislosti so samotnými batériovými článkami a batériový pack mal mať 120 Wh/kg.

Zaujímavosťou je, že v tomto vozidle má (zrejme „nepriamo“) prsty aj VW Group. Predávať sa má totiž pod značkou SOL, za ktorou stojí spoločný podnik koncernov JAC a VW Group.

Nuž, sme veľmi zvedaví napr. na cenu elektromobilu Sehol E10X / SOL E10X / Hua Xianzi. Aktuálne však zrejme nemožno predpokladať, že prvá komerčná generácia sodík-iónových batérií bude taká lacná, ako sa očakáva (cena nižšia ako v prípade LFP batérií). Jednou zo základných podmienok nízkych výrobných nákladov totiž s najväčšou pravdepodobnosťou bude ich masová výroba.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Lacné“ bezlítiové batérie sa chystajú do prvých áut. Ich e-hustota je však zatiaľ sklamaním
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji sodíkových batérií
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km vďaka laboratóriu Jeffa Dahna
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Ja by som v Európe nevyrábal a nedovážal autá s dĺžkou pod 4 metre. Aj tie najlacnejšie by mali byť 4 metre plus s minimálnou funkčnou a bezpečnostnou výbavou, nie prešpikovanou super elektonikou. Toto autíčko je už príliš malučké.

    • Toto nie je auto, ale nákupná taška na kolesách. Takže na ceste medzi panelákom a najbližším obchodným centrom by to bolo v pohode. 🙂 Dúfam, že cena bude do 10 000 Eur.

      • Áno, aj tak sa to dá vyjadriť. Cena možno v Číne pod 10.000, ale v EU dosť nad 10.000, ak sa nájde dovozca …

        P.S. Všetci výrobcovia a dovozcovia považujú akéhoľvek BEV v Európe za „zlate teľa“! ….

Pridajte komentár