O koľko klesol dojazd Tesly Model S po nájazde takmer 700 000 km?

12

Elektromobil Tesla Model S v službách britskej taxislužby má za sebou vyše 690 000 najazdených km, počas ktorých sa batéria rozhodne nešetrila. Napriek tomu má vozidlo pôvodnú batériu. A koľko poklesol dojazd vozidla, koľko ušetrí majiteľ vďaka bezplatnému nabíjaniu a čo údržba?

Ak by sme hľadali elektromobily s extra vysokým nájazdom, zrejme najviac by sme ich našli v rámci modelu Tesla Model S, ktorý sa ako prvý „full-size“ elektromobil s vysokým dojazdom začal predávať v roku 2012. A Model S 90D z Veľkej Británie, ktorý slúži v službách letiskovej taxi služby, môže byť toho ďalším dôkazom.

Nešetrné nabíjanie

Majiteľ spomínaného Modelu S, Paul Curzon, sa podelil o svoje skúsenosti s Rorym Reidom z YouTube kanálu Autotrader, o čom informovali weby Insideevs a Teslarati. Dozvedáme sa pritom, že elektromobil zakúpený v roku 2016 najazdil za cca 8 rokov 430 000 míľ (692 000 km), pričom niekoľkokrát denne sa nabíja na rýchlonabíjacích staniciach Tesla Supercharger, a to aj na 100 % SoC.

Vo všeobecnosti sa pritom uvádza, že nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach urýchľuje degradáciu batérie (aj keď niektoré analýzy to v podstate vyvracajú). A faktom by malo byť to, že nabíjanie na 100 % neprospieva ternárnym batériám (napr. NMC a NCA), najmä ak sa tak deje často.

Takže veľmi dobrou vizitkou je už len to, že batéria je stále funkčná. Zub času a nabíjacích cyklov sa ale samozrejme prejavil na poklese kapacity, a tým pádom aj strate dojazdu. Spomínaná Tesla Model S 90D mala pritom stratiť okolo 105 km z pôvodne uvádzaného oficiálneho dojazdu (557 km NEDC). Ak sú tieto údaje relevantné, znamenalo by to degradáciu batérie, resp. pokles kapacity o 18,6 %.

Úspory z nabíjania a údržba

Nie je náhoda, že Paul Curzon si pre svoju letiskovú taxislužbu vybral Teslu Model S. Tá totiž okrem na tú dobu nadštandardného dojazdu a nabíjania zahŕňala aj doživotné bezplatné nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach Tesla Supercharger. Majiteľ pritom odhaduje, že ročne vďaka tomu ušetrí 7 000 až 10 000 GBP (cca 8 200 až 11 800 €).

Čo sa týka údržby, majiteľ povedal, že jeho vozidlo v podstate nepotrebovalo bežný fyzický servisný zásah. Zvolil totiž prístup preventívnej údržby každých 6 mesiacov, pričom sa vopred menili veci, ktoré sa javili ako opotrebované alebo vyzerali, že sa môžu pokaziť.

Aktuálne sa však majiteľ sťažuje na denné LED svietenie, ktoré už nefunguje tak ako má a spomína aj šrám na kapote spôsobený ramenom jedného zo stieračov. A interiér vozidla má byť v celkom dobrom stave, avšak jazda sa už nezaobíde bez hrkania niektorých častí kabíny.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje o poklese kapacity batérií modelov 3 a Y
Česká Tesla s Guinnessovým rekordom má za sebou 500 000 km. V akom je stave?
Predpokladaná životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla na základe dát z prevádzky
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Ak je to všetko pravda, tak klobúk dole! Mňa na celej veci najviac zaujíma batéria! Svedčí to o tom, že by batérie pre bežné používanie nemali mať problémy so životnosťou. Rozhodujúca na ceste vpred bude kapacita na kg a cena! A preto volám: „Baterkári všetkých krajín spojte sa“! 🙂

    • Automobil nabíjal niekoľkokrát denne 8rokov? T.j. 2-3x denne vyhľadal nabíjačku a čakal. Je úplne jedno, či nabíjal rýchlo. Strach pomyslieť.

      • Vývoj by mal ísť vždy dopredu. Automobil dnes odomknete diaľkovým ovládaním, ešte pred nastupením auto vykúrite alebo ochladíte, štartujete bez kľúča, po jazde zamknete diaľkovým ovladaním, nestrácate ani sekundu. …A tu, ľaľa, pán niekoľkokrát denne po vystúpení z auta naťahuje kábel, a ešte si to pochvaľuje

      • To 2-3x denne znamena mozno pol hodiny dokopy (nemohli to byt plne nabitia lebo pri dojazde 500km by musel nabehat 1000-1500km denne) a taxikar co za 10h najazdi cca 300km tie cik pauzy 3x10min potrebuje (a mozno maju aj predpisane pauzy) a kludne to mohlo byt aj pocas cakania na zakazku, takze necakal kvoli samotnemu nabijaniu vobec.

  2. Škoda, že neuviedol cenu toho „preventívneho“ servisu každých 6 mesiacov. To musela byť slušná pálka. Ale výborný výsledok. Ono sa postupne ukazuje, že moderná BEV už nemajú taký problém s batériami ako staršie modely. A to už aj táto tesla sa dá považovať za „deda“. Super.

    • MAREK, pôvodná baterka tohoto auta je ale už cca 8 rokov stará! „Najväčším nedostatkom“ batérií, a to „odjakživa“, je ich hmotnosť, veľkosť a cena! Až raz budú batérie 150 až 250 kWh s hmotnosťou 200 až 300 kg, nič sa elektroautu nevyrovná! A také batérie budú poháňaj napr. aj veľké drony a lieradlá!

      • Čisto z praktického hľadiska stačia pre osobné autá baterky do 100 kWh, ľahké a rýchlo nabíjateľné. Aktuálne sme pri malosériovej výrobe pri 720 Wh/kg a pri nabíjaní 6C a viac. Ak to skombinujete s aktívnou bezpečnosťou, ktorá vám umožní ďalšie zníženie hmotnosti áut, máte zlatý stred. Samozrejme vývoj nikto nezastaví a niektorí ľudia si radi priplatia aj kapacitu za hranicou rozumnej užitočnosti.

  3. Ak nabijal 3 x auto za deň….tak asi ťažko na jedno nabitie mohol prejsť 500 kilometrov

    A teraz si ķúp takúto jazdenku

Pridajte komentár