Nasadenie a rozšírenie sodík-iónových batérií (Na-ion) by mohlo byť ďalším dôležitým míľnikom v rámci prechodu k cenovo dostupnej elektromobilite. Tieto batérie by totiž mali byť ešte lacnejšie ako dnes najlacnejšie batérie – LFP, pričom nie sú závislé od lítia. A aktuálne sa objavila správa, že sa sodík-ión batérie (od spoločnosti Hina Battery) testujú zrejme v prvom elektrickom automobile (Sehol E10X).
Sodík je bežným prvkom, ktorý je hojne zastúpený v zemskej kôre či morskej vode. Batérie na báze sodíka sa nielen preto javia ako zaujímavá technológia. Podľa najväčšieho výrobcu batérií pre elektromobily, CATL, pracujú na podobnom princípe ako dobre známe a etablované li-ion batérie. A dôležité tiež je, že na ich výrobu je možné použiť už existujúce výrobné zariadenia na li-ion batérie.
Aktuálne prichádza z Číny správa, ktorú zrejme môžeme nazvať míľnikom pre sodík-iónové batérie (Na-ion), a to v rámci ich používania v elektrických automobiloch. Web CnEVpost totiž informuje, že čínska spoločnosť Hina Battery sa stala prvým výrobcom batérií, ktorý nasadil Na-ion batérie do elektromobilu.
Testovacie vozidlo Sehol E10X pritom nebolo vybrané náhodne. Jeden z vedúcich predstaviteľov značky Sehol totiž uviedol, že predpokladajú, že spočiatku sa sodík-ión batérie budú používať v malých elektromobiloch. Dodal však, že táto technológia by sa mohla používať aj v stredne veľkých až veľkých modeloch, ale až keď „dozrie“.
Známe špecifikácie
Testovacie vozidlo Sehol E10X je vybavené Na-ion batériou s kapacitou 25 kWh, ktorá má zabezpečiť vozidlu dojazd 252 km (zrejme podľa „optimistického“ cyklu CLTC). Energetická hustota batériových článkov je 140 Wh/kg. Batériový pack ponúka 120 Wh/kg.
Pre porovnanie, konvenčná verzia modelu Sehol E10X je vybavená LFP batériou s energetickou hustotou 141 Wh/kg na úrovni packu. Takže rozdiel nie je výrazný. Treba pritom povedať, že Na-ion batérie sú len v plienkach a LFP batérie mali vo svojich začiatkoch podstatne nižšiu energetickú hustotu ako dnes.

Zdroj: Hina Battery via CnEVpost.com
A navyše, okrem cylindrických článkov použitých v testovacom vozidle spoločnosť Hina Battery uviedla na trh aj štvorcové články s energetickou hustotou145 a 155 Wh/kg. Podľa šéfa spoločnosti Liho Shujuna sú výhodami sodík-iónových batérií dlhá životnosť, široký teplotný rozsahu a vysoký výkon. Majú tiež podporovať naozaj rýchle nabíjanie, veď testovací elektromobil sa má nabíjať koeficientom 3C až 4C. Tzn., že podporuje nabíjací výkon, ktorý je 3 až 4-násobkom kapacity batérie. Vozidlo sa má pritom nabiť z 30 na 80 % za 15 min a z 10 na 80 % za 20 min.
Pripravené na sériovú výrobu
Ďalšou dobrou správou je, že podľa šéfa spoločnosti Hina Battery sú ich sodíkovo-iónové batérie pripravené na sériovú výrobu. Ohľadom ich nasadenia majú rokovať s viacerými „poprednými spoločnosťami“. Manažér spoločnosti Sehol pritom povedal, že „budú naďalej monitorovať možnosti použitia Na-ion batérií a v správnom čase uvedú na trh súvisiace produkty“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií
Sodík-iónové batérie môžu byt kľúčom aj k cenovo dostupnejším elektromobilom
5 komentárov
Dozrie – úžasné slovo a hlavne jeho význam.
Pri všetkých „pozitívnych správach a údajoch“, žiadna zmienka o cene …..
Co ine sa da v dnesnom svete , nez drzat palce elektromobilom , ved pred sto rokmi bol Londyn cely obsr..y a obsta ,y od konskych ,,aut,, dnes exhalaty , jednoznacne treba bezemisnu dopravu , potom este svetovy mier , a presvedcit zeny , aby rodili …
Ak je to tak, ako prídeš, tak ja by som začal až tým bodom tri ….
Všetko pekné ale zatiaľ je to prd do vetra.