Mercedes ide testovať „revolučné“ solid-state batérie

6

Americká spoločnosť Factorial Energy dodala svoje solid-state batérie automobilke Mercedes-Benz na otestovanie. Ide tak o ďalší krok na ceste ku komercializácii novej generácie batérií, od ktorej sa vo všeobecnosti očakáva „revolúcia“ v oblasti elektromobility.

O solid-state batériách, pre ktoré je typický elektrolyt v pevnom skupenstve, sa hovorí už roky. A to v súvislosti s veľkými očakávaniami. Vo všeobecnosti sa totiž považujú za novú generáciu batérií, pričom majú priniesť podstatné vylepšenie kľúčových aspektov ako energetická hustota, dojazd, nabíjanie, bezpečnosť či výrobné náklady.

A aktuálne sa konečne začínajú solid-state batérie dostávať z laboratórií k výrobcom elektromobilov. Aj keď zatiaľ len ako vzorky na otestovanie. Každopádne ide o posun. A ako aktuálne informuje americká spoločnosť Factorial Energy (ďalej len Factorial) prostredníctvom tlačovej správy, automobilke Mercedes-Benz poslala na otetovanie už B-vzorky svojich solid-state batériových článkov.

Factorial pritom tvrdí, že ide vôbec o prvé ohlásené dodanie B-vzoriek solid-state batérií. My pripomíname, že pomerne nedávno mal možnosť otestovať solid-state batérie napr. aj koncern VW Group. Išlo však „len“ o A-vzorku (od spoločnosti QuantumScape).

Známe špecifikácie a ciele

Mercedes-Benz má aktuálne k dispozícii B-vzorky článku s kapacitou až 106+ Ah, a to ako súčasť dohody oboch spoločností o spoločnom vývoji. Tieto články budú integrované do modulov a batériových packov, aby mohli byť podrobené rozsiahlemu testovaniu a optimalizácii.

Spoločnosť Factorial, ktorá spolupracuje aj s koncernami Hyundai Motor a Stellantis, o svojich batériách tvrdí, že sa vyrábajú na existujúcich produkčných zariadeniach pre bežné li-ion batérie, ktoré prešli len minimálnymi úpravami. Aktuálne batériové solid-state články dosahujú energetickú hustotu 391 Wh/kg a majú lítium-kovovú anódu.

Spoločnosť Mercedes-Benz v súvislosti s batériami od Factorialu hovorí, že im dávajú príležitosť validovať technológiu batérií novej generácie s cieľom zvýšiť dojazd a výkon a znížiť celkové náklady na elektromobily. A spoločnosť Factorial na svojom webe uvádza, že jej cieľom je, aby 90-kWh batéria dokázala zabezpečiť dojazd až cez 600 míľ (966 km) a bola o 40 % ľahšia a o 33 % menšia ako konvenčná li-ion batéria s rovnakou kapacitou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW otestoval nádejné solid-state batérie od QuantumScape. Výsledky majú byť nad očakávania
Mercedes EQXX prekonal dojazd 1 000 km a dosiahol rekordnú spotrebu
Nissan chystá pilotnú výrobu „vysnených“ solid-state batérií. Očakávania sú naozaj veľké
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Na to čo je napísané v poslednej vete čakáme asi všetci, pokým cena nebude 3x vyššia. Ale to si počkáme ešte dalších 10 rokov.

  2. Posledné veta je fyzikálna hlúposť. 90kWh batéria dokáže zabezpečiť dojazd podľa spotreby auta, napr. pri priemerke 15kWh/100km je to 600km. Ak by pri tejto kapacite malo prejsť auto skoro 1000km, spotrebu by muselo mať necelých 10kWh/100km, čo nemá žiadne. Pravdepodobne chyba prekladu a bolo to myslené tak, že pri 90kWh bude menšia a ľahšia ako terajšie batérie, alebo pri rovnakej hmotnosti a rozmeroch ponúkne vyšší dojazd. Samozrejme nebude mať 90kWh ale cca 150kWh keďže energetická hustota bude väčšia.

    • S Teslou3 vieš jazdiť aj za 13kWh. A ak znížiš hmotnosť packu, tym aj celkovu hmotnost, tak klesne aj spotreba. A dojazd je brany podla cinskej normy. Tam uz za 10 jazdia 😀

      • priemerná spotreba bežného auta pod 10kWh/100km je nereálna dokonca aj pri ideálnych podmienkach
        skutočná spotreba v kombinácii mesto/okresky vrátane jazdy v nepriaznivých podmienkach (zima, dážď, sneh) vyjde v rozmedzí 16 – 25kWh/100km podľa veľkosti auta (k tomu treba ešte pripočítať 5-15% straty pri nabíjaní).
        aj keby bola hmotnosť akumulátora nulová tak so spotrebou to veľa nespraví – ide hlavne o aerodynamiku a jazdný komfort (široké kolesá kvôli dobrej trakcii = veľký valivý odpor) a samozrejme svoje robí aj hromada elektroniky v aute ktorá má značnú spotrebu a nesúvisí s jazdou

  3. Snaha dosiahnúť spotrebu 10 kWh/100 km a menej pre bežné BEV bude drahá! Lepšie bude, sústrediť sa na „ľahké lacné a výkonné batérie, ktoré nám dajú „kriííídla! 🙂

Pridajte komentár