Ideálny dojazd elektromobilu má byť 250 km. „Úzkosť z dojazdu“ je psychologický problém, uvádza sa v štúdii 

28

Štúdia výskumníkov zo Ženevskej univerzity prináša zaujímavý pohľad na prekážky súvisiace s prijatím elektromobilov z hľadiska psychológie. Kognitívna predpojatosť môže totiž nahradiť doteraz tradičné technologické bariéry, ktoré sa podarilo vyriešiť. Podľa štúdie pritom nie je treba zvyšovať dojazd elektromobilov, ale robiť osvetu ohľadom reálnych potrieb vodičov.

Na úvod správy k štúdii Ženevskej univerzity (UNIGE), ktorá skúmala kognitívne faktory odrádzajúce vodičov od prechodu na elektromobily, sa uvádza, že podceňovanie dojazdu vzhľadom na skutočné každodenné potreby je hlavnou psychologickou prekážkou pri kúpe elektrických áut.

Súčasťou štúdie bol prieskum na vzorke 2 000 vodičov rôzneho postavenia a veku z Nemecka a USA, ktorý sa snažil identifikovať zdroj kognitívnych predsudkov brániacich osvojeniu elektromobilov. „Zistili sme, že respondenti systematicky podhodnocovali súlad dojazdu elektromobilov na súčasnom trhu a svoje skutočné potreby,“ uviedol Tobias Brosch, riaditeľ Laboratória spotrebiteľského rozhodovania a udržateľného správania.

Inými slovami UNIGE tiež uvádza, že „spotrebitelia sa nesprávne domnievajú, že súčasné batérie nie sú dostatočné na pokrytie ich každodenných ciest“. Toto podceňovanie má byť značné a výskumníci ho odhadujú na 30 %. Riešením pritom nemá byť zvyšovanie počtu nabíjacích staníc či zvyšovanie kapacity batérií, ale poskytovanie súvisiacich informácií, ktoré zodpovedajú konkrétnym skupinám vodičov.

250 km má stačiť pre drvivú väčšinu jázd

Výskum mal tiež dospieť k záveru, že ideálny dojazd elektromobilu je 250 km. Viac ako 90 % všetkých jázd má byť možné pokryť vozidlom s dojazdom 200 km. A napríklad dojazd nad 300 km má mať len minimálny vplyv na počet dodatočných jázd, ktoré je možné absolvovať na jedno nabitie. Zvyšovanie kapacity batérií, preto nemá byť kľúčovým prvkom pri prechode na elektrické vozidlá.

Výskumníci z UNIGE pritom odporúčajú zamerať sa na psychologické faktory a tie vedeckými metódami  aplikovať v rámci komunikovania príslušných informácií. A to by malo doplniť tradičné politické prístupy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily sú už dnes vhodné na každodenné používanie, ukazuje analýza
Elektromobily najazdili v Nemecku priemerne viac km ako benzínové autá
Tesla mohla vyrobiť elektromobil s dojazdom skoro 1 000 km už pred rokom, tvrdí Musk. Prečo sa tak nestalo?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

28 komentárov

    • Somarsky článok…ten kto jazdí často trate nad alebo tesne pod 1000 km, tak by čo chvíľa musel „tankovať“… aspoň 6x 0 km ,pred 220,pred 440…

  1. Hmm tak s takouto logikou mi stačí dojazd 0km lebo auto denne nepoužívam. Ale keď ho potrebujem 2x za týždeň tak prejdem 400 km.

    250km hadam stačí vo schweitzi kde to aj tak nikde nie je ďalej.

    Ale hej s 10 minútovim nabíjaním, za normalnu cenu, by to stačilo aj mne. Hold nemôžem at všetko.

    • Ahoj, ty robíš 1000 km denne , ze potrebuješ tak výkonnú bateriu???
      To musíš byť dealer s firemným autom.
      Ja jazdím 30 km do prace a späť to by mi stačilo nabíjať 1 x za 4 dni. Manželka ráno do škôlky a do prace cestou na nákup asi 30km denne. Ta by dobijala 4x za mesiac.
      Pre mňa dostačujúce

      • Tebe to staci, niekomu nie. Ale keby bola moznost volby, ze dobre tebe staci elektromobil, lebo jazdis len do prace, pre deti do skolky a so Lidlu, ake mne treba.diesel, lebo jazdim do Rakuska kazde dva tyzdne. Ale oni chcu tu moznost volby vziat tym, ze chcu zakazat spalovaky. J ked pridem domov na predlzeny vikend, tak sadnem do auta po pracivo stvrtok a o jednej v noci som doma. Potom v nedelu sa mi staci pohnut na obed a pohoda. Pri elektromobile by som bol som sa musel najprv po praci vyspat, aby som bol pripraveny na celodnovy zazitok s elektromobilom a nabijacimi stanicami, kde by som vybil asi aj mobil, keby som si nedoniesol knizky na citanie, lebo ja 16 kav nevypijem.

    • Preco? Prakticky nikto nejde 1000km v kuse. A dnes uz BEV nabijaju rychlostou 100km/5min, tak spravit si prestavku po 400km na 20min, nieje ziadna tragedia. Hlavne ked clovek nabije za 4x menej euri ako natankuje.
      A kto naozaj musi jazdit dlhe km bez prestavky tak si logicky kupi BEV s dojazdom 500-700km a nie to s 250km ktory ale staci 90% ludom na 95% dni roka.

  2. Tato stranka je totalny vysmech plny nezmyslov takzvanych odbornikov. Ak ma byt podla niekoho ideálny dojazd auta 250 km mal by sa dat liecit. Jasne ze to budu tvrdit ekotrulovia pretoze vedia ze tie hnoje v realnych podmienkach iny dojazd nedosiahnu. Ale ptavda je taka ze ak cestujem niekde dalej a idem uz len po dialnici tak tie dojazdy su inde ako hnojari tvrdia a cakat potom niekde pol hodinu aby sa mi nabilo auto aby som ho za 200km zasa polhodinu nabijal je nehorazny nezmysel. Nehovoriac o tom ze to auto nrnabijem hocikde…pumpy su vsade a do 5 minut frcim dalsich 1000km ked potrebujem a nie toto….

    • Článok je o tom, že drvivá väčšina (vrátane mňa) využíva osobný automobil na krátke cesty, čiže dojazd 250km je dostatočný. Ak potrebujete dojazd väčší, ste v menšine a elektromobil pre vás nie je určený.
      Problém je skôr v tom, že výrobcovia sa nezmyselne predbiehajú v dojazde a kapacite akumulátorov, čím zvyšujú cenu elektromobilov nad úroveň akceptovateľnú drvivou väčšinou motoristov. Ja by som si veľmi rád kúpil malý mestský elektromobil s dojazdom 200km, ale bohužiaľ také vozidlá sa jednoducho nevyrábajú lebo ľudia majú iracionálny „strach z dojazdu“. A ja zase nemám záujem platiť desaťtisíc eur za dvakrát väčší dojazd ktorý nevyužijem.

      • 1) Na malé vzdialenosti v meste je MHD.
        To by ale musela fungovať…

        2) Zabúdate na fakt že reálny dojazd elektromobilu je hlboko pod uvádzaným.
        Stačí jedna jazda po obchvate a z 2500 máte zrazu 100. K tomu celodenný mráz a zápcha cestou domov … Áno elektromotor nežerie keď stojí, ale svetlá, kúrenie / klimatizácia a všetka ostatná elektronika žerú vždy! Potom by ste pozeral z akou malou dušičkou by ste sa plížil domov dúfajúc že nájdete pred nárazom jednu voľnú nabíjačku.
        Nebodaj by bol v noci výpadok prúdu a ráno nepríde polka firmy.

        3) Neviem ako iný ale ja vždy parkujem auto s dostatkom paliva na ďalší deň, lebo nikdy nevieš čo sa môže stať. A stačí trochu hektický deň a okrem normálneho stresu z nestihania riešiť ešte tankovanie….

        4) Stále sa pri batériách uvádza životnosť okolo 1000 nabíjacích cyklov. To znamená že pri každodennom nabíjaní je zrumpľovaná za 3 roky.
        Ak by som mal dojazd aspoň 500km nemusel by som nabíjať každý ale možno iba každý druhý či tretí deň. Tým by životnosť batérie natiahla na 6 rokov. Plus nejaká tá strata kapacity by bola ešte únosná a dojazd by pod spomínaných 250km klesol po 7 možno 8 rokoch čím by zmizol strašiak drahého servisu batérie.

        • 1) MHD je fakt nanič – dobré pre ľudí, čo nešoférujú alebo majú veľa času a radi na niečo čakajú.
          2) Denne nenajazdím viac ako 30km. Ak by som sa potreboval dopraviť niekde ďalej, naplánujem si to a dám si záležať aby som mal auto dostatočne nabité.
          3) Dobrá prax je mať vždy rezervu 30% kapacity a nevybíjať pod túto hranicu – iba ak je to nevyhnutné. Čiže to je bezpečnostná rezerva.
          4) životnosť 1000 cyklov predstavuje 250.000km pri elektromobile s dojazdom 250km – pri mojom životnom štýle toľko nenajazdím za celý život. Ročne mi stačí 6000km.
          Okrem toho po 250.000km je väčšina bežných áut na odpis, čiže koho by v takom momente trápila slabšia batéria…
          Uznávam, že nie všetci majú takéto potreby, ale dovolím si tvrdiť, že väčšina ľudí žijúcich v mestách to má rovnako.

    • Ahoj, ty robíš 1000 km denne , ze potrebuješ tak výkonnú bateriu???
      To musíš byť dealer s firemným autom.
      Ja jazdím 30 km do prace a späť to by mi stačilo nabíjať 1 x za 4 dni. Manželka ráno do škôlky a do prace cestou na nákup asi 30km denne. Ta by dobijala 4x za mesiac.
      Pre mňa dostačujúce

    • ,,pumpy su vsade a do 5 minut frcim dalsich 1000km“ áno ak v nich je ešte palivo. Ľahko sa môže stať že pumpy palivá mať nebudú a ak tak, nie najlacnejšie. Tu vyhráva elektrina lebo tá je tuším tiež všade, aj na pumpách kde spomínaný scenár hrozí. Samozrejme výhoda spalovákov je tá že ak bude problém zoberieš bandasky s palivom (ak ho budeš mať) a nemusíš sa spoliehať či na pumpe bude. A zasa výhoda elektro, pri inštalácii fotovoltaiky sa do práce vozíš zadarmo a tí čo jazdia na dlhé trate cca 1000km dajme tomu denne, tak pri dnešných cenách palív sa im oplatí kúpa aj drahšieho elektromobilu s dojazdom nad 500km (áno aj také sú) a s jednou prestávkou na obed (človek predsa jesť musí, nie je stroj) to dajú. Nehovorím, všetko má svoje výhody i nevýhody, a elektromobily zatiaľ nie sú pre každého, ale z ekonomického aj ekologického (nebudeme si klamať) hľadiska sú na tom lepšie elektromobily. Napokon prečo majú vo svete, v predajnosti nových áut baterkáče taký úspech? Ich predaj z roka na rok stúpa a začína konkurovať spalovákom, preto ich automobilky ponúkajú. Nie kvôli ekológii, alebo statusu si ich ľudia kupujú, ale z ekonomického hľadiska.

      • To sme teda krajina. Tu každý druhý človek denne prejde bez zastavenia tisíce kilometrov, ani sa nezastaví, lebo to má súrne. Pritom denne aspoň hodinu lustruje Facebook.
        Myslím si, že 250 km dojazdu stačí pre 90% ľudí. Mám EV s dojazdom 250 až 300 km. Za 5 mesiacov som na ňom najazdil 11000 km. Ani raz sa mi nestalo, že som zostal stáť s vybitou batériou.

        Minulý týždeň som išiel zo západného Slovenska na východ do Sniny, celkom 900 km. Cesta vyzerala takto:

        Zastávka na obed v Lučenci 45 minút. Auto zo 40% nabité na 95% za 35 minút, takže na nás čakalo 10 minút.

        Večer príchod do Košíc, kde počas večere sa auto zase nabilo z 42% na 92%.
        Druhý deň Košice – Snina a späť, príchod do KE s 30%. Počas večere zase nabité na 95%.
        Cestou domov opäť zastávka na obed v Lučenci, nabité cez obed na 80%. A to už stačilo na cestu domov. Jaj, elektrina na tých 900 km ma stála cca. 30 €.

        Ako vidíte, celú cestu som absolvoval bez nejakého strachu, že nedojdem, a ani minútu som nečakal na nabíjanie.
        Mne momentálne úplne stačí tých 250 km dojazdu. A pritom s úsmevom míňam benzínové pumpy pri pohľade na ceny benzínu a nafty.

  3. Ktovie prečo majú spalováky nádrž dimenzovanu na 500 plus km. A dojazd je tiež skreslený lebo sa uvadza na plné nabitie ale odporúča sa nabíjať len na 80 percent. Páni odborníci asi majú zlé prepočty. Ja osobne by som chcel elektro ale s reálnym dojazdom okolo 800 km. Ešte ďalší detail pre pánov vedcov. Pri dojazde 300 km ak príde človek z prace a každý pripojí denne svoje auto čo sa stane zo sieťou?

  4. Chlapi, všetci máte svoju pravdu !!! Riešenie problému je jednoduché! Ponuka 2 až 3 kapacít batérií pre dané auto, aby si každý vybral, čo chce, čo potrebuje! A je to !!!!! 🙂

  5. Chodím pracovať do Nemecká som zvyknutý že tankujem po cca 500km si robím pauzu ale minimum pre mňa je 300km diaľnica 140km/h rýchlosť (GPS 130km/h) v zime s naloženým autom.

    • To potvrdzuje moje slová, že každý má svoju pravdu, resp. potrebu dojazdu na nabitie. Voľba kapacity batérie, a tým reálneho dojazdu na nabitie je riešením. Dúfam, že čoskoro budú v ponuke aj batérie pre dojazd až 1.000 km za prijateľnú cenu!

      Aké by to bolo krásne, keby sme si raz kúpili auto, a potom bez nabíjania jazdili celý život! …. 🙂

      • Dostali sme do firmy nový elektroautomobil, v teple garáže po celonocnom nabíjaní ukazoval dojazd cez dvesto km po vytiahnutí na mráz, už len 80 km… Paráda, cesta do krajského mesta tam a späť 120 km. No nekúp to….

        • Nemali ste si kupit detske auticko. 🙂 Toto je taky blud az to boli. Moje Zoe ked odstavim vecer nabite vonku (parkujem pred bytovkou), tak rano po celonocnom mraze -10-14C (vacsi sme tuto zimu u nas nemali) mava menej o 3-6%, Cize z 98% vecer mam rano 92-95%. No to mi uz je rozdiel.
          A pri dlhych tratiach v z zime spotreba vyssia o cca 15% podobne ako so spalovakom. Ano prve km je spotreba velka v mrazoch lebo el. kurenie kuri ihned po starte, resp. si auto cez apku vykurim pred nastupenim a kurenie zerie aj 3-4kwh prvych par minut/km (podobne ako so spalovakom, ak sa ide par km tak je spotreba brutalna) ale ked idem stovky km tak kurenie cucne priemerne cca iba 1kwh/100km.
          Dojazd v mrazoch nizzsi o 25% oproti letu (aj hustejsi vzduch, zimne pneu, sneh na ceste atd spravia svoje nielen znizena kapacita bat) nie ako to vase o 60% uz po vytiahnuti z garaze.
          To je na reklamaciu. By ma zujimalo ake auto ste to kupili.

  6. Jaj super. Takze kratky dojazd a dlhe nabijanie nie su problem. To ja som problem, lebo neviem co potrebujem, to pan v kancelarii za stolom vie co ja potrebujem a musi mi to len vysvetlit.

Pridajte komentár