Jedným z mýtov elektromobility je, že elektromobily sú vhodné maximálne na jazdenie po meste a ako druhé či dokonca tretie auta v rodine. Aktuálne sa pritom objavila ďalšia analýza, v rámci ktorej sa zistilo, že elektromobily najazdili v priemere dokonca viac ako benzínové autá.
Za jednu z veľkých nevýhod elektromobilov sa považuje ich dojazd. Ten je vo všeobecnosti značne nižší ako v prípade spaľovacích áut. Preto môžu niektorí vodiči po presedlaní zo spaľováku do elektromobilu spočiatku pociťovať tzv. úzkosť z dojazdu.
Veď boli naučení, že mali k dispozícii v zálohe obrovský dojazd, ak natankovali plnú nádrž. Ten však s najväčšou pravdepodobnosťou väčšina z nich nikdy nevyužila v rámci nepretržitej jazdy, keďže pri občasných diaľkových jazdách bežného vodiča si tí zodpovední dávajú prestávky už pri 200 – 300 km.
Prieskumy a analýzy tiež ukazujú, že bežný vodič najazdí denne v priemere pár desiatok km. A napr. analýza spoločnosti HUK-Coburg ukázala, že počas sledovaných 8 mesiacov neuskutočnilo 22 % sledovaných nemeckých vodičov ani jednu jazdu na vzdialenosť viac ako 150 km. 200 km hranicu ani raz nepresiahlo 35 % vodičov a takmer polovica neprekročila 250 km. A jazdy na vzdialenosť vyše 250 km tvorili len 1 % zo všetkých jázd.
Zdá sa teda, že dojazd dnešných elektromobilov je úplne dostatočný pre potreby bežných vodičov, a to aj v zime. Samozrejme je dôležité, aby mali elektromobilisti zabezpečený jednoduchý prístup k bežnému „domácemu“ či „firemnému“ nabíjaniu, ktoré tvorí drvivú väčšinu nabíjacích relácií.
Je však aj mnoho takých, ktorí napr. raz za týždeň použijú verejne dostupnú nabíjaciu stanicu, napr. v obchodných centrách, keďže nemajú možnosť domáceho či firemného nabíjania. No a v prípade diaľkových ciest elektromobilisti spájajú bežné pauzy s nabíjaním na rýchlonabíjacích staniciach.
Priemerné nájazdy elektromobilov a spaľovákov
Nedávno zverejnená analýza nemeckej spoločnosti Check24 taktiež podporuje tvrdenia, že dojazd bežných elektromobilov by nemal byť žiadnym problémom pre bežných vodičov a elektromobil rozhodne nie je odsúdený k statusu 2. či 3. auta v rodine.
Spoločnosť Check24 v rámci poistných zmlúv zistila, že jej klienti najazdili minulý rok na elektromobiloch priemerne 12 127 km, čo je takmer o 19 % viac ako v prípade klientov jazdiacich na benzínových autách. Vodiči dízlových áut, ktoré sa vo všeobecnosti považujú za najvhodnejšie na dlhé vzdialenosti, nenajazdili v priemere o moc viac ako elektromobilisti – 13 049 km, čo je o 7 % viac. A hybridy dosiahli o niečo vyšší nájazd ako elektromobily, a to 12 762 km. Celkový priemerný nájazd všetkých zahrnutých áut (vozidlá poistené cez Check24) bol pritom 11 230 km.
Najpočetnejšie zastúpenie medzi elektromobilmi poistenými spoločnosťou Check24 mali malé modely Renault Zoe a VW e-up, ktoré nedisponujú obzvlášť vysokým dojazdom. Na 3. a 4. mieste už boli modely s vyšším dojazdom – Tesla Model 3 Long Range, resp. Tesla Model 3 Standard Range. No a 5. miesto patrilo minivozidlu Smart Fortwo ED s jedným z najnižších dojazdov na trhu.
Zdá sa teda, že elektromobily nelimitujú potreby bežných vodičov. Aj keď samozrejme treba dodať, že plne elektrické vozidlá stále nie sú pre všetkých a každý záujemca si musí dobre premyslieť, či sú vhodné pre jeho osobné potreby. Každopádne vývoj elektromobilov napreduje, aby bolo možné vyhovieť potrebám všetkých motoristov. A to či už z hľadiska dojazdu, nabíjania alebo ceny.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Európski elektromobilisti najazdia v priemere viac ako vodiči spaľovákov, uvádza Nissan
Vodiči Tesiel najazdia v Británii viac kilometrov ako vodiči áut iných značiek
Elektromobily sú už dnes vhodné na každodenné používanie, ukazuje analýza
2 komentáre
Tak táto informácia ma fakt dostala!
Ja mám na to jednoduché vysvetlenie! BEV je doteraz len malý zlomok z celkovej populácie áut. BEV si zrejme cielene zakúpilo oveľa viac majiteľov, ktorí najazdia viac km za deň / mesiac / rok! A je to! Čísla sa budú až časom meniť k „normálu“ ….