Elon Musk sa opäť vyjadril k téme dojazdu elektromobilov. Spomínal pritom aj Model S s možným dojazdom 600 míľ (966 km) a vysvetľoval, prečo má byť takýto dojazd skôr na škodu.
Otázka dojazdu elektromobilov ľudí rozdeľuje. Kým niektorí potrebujú mať istotu v podobe obrovskej rezervy, ktorú zrejme nikdy či len málokedy využijú (môže ísť aj o zaužívaný stereotyp zo spaľovacích áut), iní vedia triezvo zhodnotiť svoje potreby a bez predsudkov siahajú po súčasných elektromobiloch, ktoré ponúkajú dojazd reálne postačujúci pre veľkú väčšinu motoristov.
Dojazd elektromobilov Tesla
Elektromobily spoločnosti Tesla sú okrem iného známe aj svojou výnimočnou efektivitou. Vďaka tomu poskytujú vzhľadom na kapacitu použitých batérií nadštandardný dojazd. Súčasné európske verzie modelov Tesla ponúkajú dojazd od 491 km do cca 650 km (WLTP).
Ešte v novembri 2020 sa Musk nechal počuť, že ich existujúce modely budú v rámci dojazdu časom atakovať hodnotu okolo 700 km (zrejme podľa cyklu EPA). No a budúce modely majú podľa neho ponúknuť dojazd až 1 000 km. V prípade prototypov avizovaných elektromobilov Semi, Cybertruck a Roadster 2 pritom Tesla spočiatku hovorila o dojazde až 800 km / 800 km / 1 000 km (EPA). A Musk neskôr pripustil, že by to mohlo byť aj viac.
Rozruch okolo dojazdu potom vyvolala avizovaná nová verzia sedanu Tesla Model S Plaid+, ktorá sľubovala dojazd 837+ km (WLTP). Tesla však časom zrušila možnosť rezervácie tohto modelu. A následne Elon Musk cez Twitter uviedol: „Plaid+ je zrušený. Nie je potrebný, pretože (verzia) Plaid je rovnako tak dobrá.“
Muskov návrat k Modelu S Plaid+
Aktuálne sa Musk k Tesle Model S Plaid+ nepriamo vrátil. A to v reakcii na tweet od Whole Mars Catalog, že „spoločnosť Lucid Motors síce ako prvá dodala elektromobil s dojazdom 500 míľ (805 km), avšak Tesla bude elektromobil s takýmto dojazdom ako prvá vyrábať masovo“.
Musk pritom uviedol: „Mohli sme vyrobiť Model S s dojazdom 600 míľ (966 km) pred 12 mesiacmi, ale to by bol podľa mňa horší produkt, pretože 99,9 % času by ste vozili zbytočnú hmotnosť batérie, čo zhoršuje zrýchlenie, ovládateľnosť a efektivitu. Dokonca aj naše auto s dojazdom 400+ míľ (644+ km) ponúka viac, ako dokáže takmer ktokoľvek využiť.“
Týmto tweetom pritom Musk nadviazal na svoje predchádzajúce vyhlásenie ohľadom zrušenia Modelu S Plaid+, v ktorom povedal: „Čo vidíme je, že akonáhle dosiahnete dojazd cez 400 míľ (644 km)“, na väčšom dojazde už nezáleží. V zásade neexistujú jazdy nad 400 míľ, v rámci ktorých vodič nepotrebuje zastaviť kvôli toalete, jedle, káve atď.“
To by však nemalo znamenať, že nové modely neponúknu sľubovaný vyšší dojazd. Nič také zatiaľ nebolo naznačené. Nuž, uvidíme. Veľmi môže v tomto smere záležať aj od nábehu výrobnej kapacity nových štrukturálnych batérií s článkami 4680, ktoré sú kľúčové pre elektromobily Tesla s dlhým dojazdom. Každopádne ani konkurencia nespí a minimálne avizuje elektromobily s vyšším dojazdom ako dnes ponúka Tesla.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prinesie Mercedes elektromobil s dojazdom 1 000 km aj do sériovej výroby?
Lucid Air je rekordérom v EPA dojazde. Čo však ukázal test dojazdu pri rýchlosti cez 110 km/h?
Elektrické SUV od GAC s dojazdom 1 008 km (CLTC) dostalo cenovku
14 komentárov
Dovolím si s Elonom nesúhlasiť! Spôsob nabíjania, časy nabíjania a ceny podľa výkonu nabíjania v súčasnosti ovplyvňujú prevádzkovanie BEV viac ako je „zdravé“! Väčší dojazd na jedno nabitie dáva viac nezávislosti od nabíjacích bodov, časov a vysokých cien rýchlonabíjačiek …. Zvyšovanie dojazdu určite nechceme za cenu príliš ťažkých batérií, ale zlepšovaním ich parametrov pri súčasnom znižovaní hmotnosti a ceny, a na tom treba pracovať !!!
Podpisujem…
Toto potrebuje reálne tak 1 percento ludi.
Ako elektromobilista s 10 rocnymi skusenostami povazujem zvysovanie kapacity baterii uz nad dojazd 400km za zbytocne az nevhodne. Zasadne preferujem elektromobily s najmensimi kapacitami baterii v ponuke. Mensie baterie znamenaju nizsiu cenu auta, nizsiu vahu auta, lepsie jazdne vlastnosti, mensie opotrebenie podvozku a mensiu spotrebu. Vyhody nensej baterie stoja za castejsie nabijanie .
Nie zlé argumenty, ale v slovenských reáliách, kde nemá každý možnosť doma nabíjať a pri súčasnej hustote rýchlych (nad 50 kW) nabíjačiek má určite pre Slováka zmysel väčšia kapacita batérie, aby nebol príliš obmedzovaný nižšou hustotou nabíjacích bodov v niektorých lokalitách, námatkovo, oblasť medzi ZV a KE je veľmi biedne pokrytá…
Je to naopak. Prave pre ludi, co nemaju moznost nabijat doma, pri vyuzivani DC nabijaciek mensia bateria vyhovuje, 4 nabijania namiesto 3 na trase do 1500m nie je az taky poblem a cena nabijania bude rovnaka. Velka bateria je prave vyhodnejsia pre tych co mozu nabijat doma, idealne zo solaru. Prejdu na lacnejsiu elektrinu viac ako s mensou bateriou. ZV – KE (206km) prejde bez nabijania kazdy dnesny BEV.
Nesúhlasím s týmto názorom. Ľudia bez možnosti nabíjať doma sú úplne odkázaní na DC nabíjačky, a väčšia batéria im dáva viac slobody pri výbere poskytovateľa, rovnako ako je to aj pri spalovakoch s väčšou nádržou.
A k poslednej vete… Oblasť medzi ZV a KE nie je ludoprazdna. Neviem, prečo beriete ako cieľ automaticky KE. Cieľ môže byť napr. v RV, niečo tam vybaviť, niekoho navštíviť (rodinu, kamarátov) a ísť späť. Alebo hociktora obec medzi RV a KE. Pokiaľ teda neberieme ako cieľ KE, je daná oblasť pre mnoho dnešných áut problematická, a hlavne v zime.
A ešte jedna podstatná vec. Nabíjať na DC staniciach je obvykle nemožné bez registrácie. To považujem za totálnu brzdu rozvoja elektromobility. Jednoducho niečo nehorázne. Na ČS sú ľudia zvyknutí bez akýchkoľvek obmedzení platiť hotovosťou alebo kartou. Bez akýchkoľvek debilnych registrácii a bez nejakého vplyvu na cenu. Toto je faktor, ktorý bude tiež dlho odrádzať ľudí od elektromobilov, systém pridem-nabijem-zaplatim. Dnes zatiaľ nemožné.
Málo slovenských vodičov má skúsenosti s elektromobilom a tak sa stále objavujú rôzne teórie, ktoré nie sú založené na reálnych skúsenostiach, ale na subjektívnych odhadoch.
Myslim, ze moje 10 rocne skusenosti jazdenim na 5-tich nasich a viacerych predvadzacich elektromobiloch mi dovoluju vyslovit svoj nazor.
Vyššia kapacita batérie = rýchlejšie nabíjanie, U osobných áut určených na cesty tak áno 400 míl stačí, ale u offroudu prípadne ak chcete niečo ťahať by som povedal že to je málo.
Všetci máte kus „svojej“ pravdy !!! Kto to rozhodne?! Divízia Siemensu, ktorá vyrába nabíjačky, monitoruje požiadavky a správanie sa vodičov reálnych BEV, a tak navrhuje nabíjačky a ich strategické rozmiestňovanie. V takejto stratégii hrajú významnú rolu aj kapacity a rýchlosti nabíjania batérií.
Nezabudajte ze ludia su rozny, maju rozne povahy, zvyky, potreby, preferencie, priority …
Su ludia ktorych boli kazda stratena minuta a najrychle nabijanie, alebo velka bat s velkym dojazdom im stoji za viac penazi a su ludia co maju viac casu ako penazi az tak sa neponahlaju a kludne budu aj na ceste nabijat pomalsie, castejsie ak to bude lacnejsie.
A dost ludi bude niekde medzitym ci uz trvalo, alebo obcasne podla situacie.
V mojom pripade za sucasnych podmienok a cien, ak by som nabijal dvojnasobne rychlejsie tak by som usetril akurat tolko casu kolko by som musel pracovat viac aby som zarobil na rychjesie/drahsie nabijanie. 🙂 Kdezto ten cas pri pomalsom nabijani viem vyuzit nielen na pracu, ale aj na zabavu, nakupy …
Pri dlhych cestach je aj tak potrebna prestavka a pri kratsich sa staci nabit v cieli na cestu spat, tak dojazdy 700+km niesu nutne.
Asi tak. Ešte dodám, že mnohokrát v cieli nie je možnosť zmysluplne dobijat, ak teda cieľ nie je nabíjacia stanica….
A k ľuďom, ktorý majú viac času ako peňazí, tí dnes spravidla nie sú cielovka pre predaj nových áut, nie to ešte elektromobilov.