Čínsky elektrický bestseller prichádza do Európy. Cena začína na 9 999 €

8

Spolupráca koncernu GM a čínskej automobilky SAIC priniesla malý mestský elektromobil Wuling Hong Guang MINI EV, ktorý krátko po uvedení na trh začal lámať čínske predajné rekordy. A predávať sa bude aj v Európe, a to ako Dartz FreZe Nikrob, vďaka Lotyšom. Tí totiž vozidlo upravili tak, aby spĺňalo európske normy.

Malý 4-miestny elektromobil Wuling Hong Guang MINI EV je v Číne predajný hit. Na trh prišiel v júni a jeho predaje rástli každým mesiacom. Od septembra pritom trhá tamojšie predajné rekordy. A to určite aj vďaka cene, ktorá sa po prepočte pohybuje v rozmedzí 3 600 € –  4 900 € či dostatočným „mestským“ parametrom.

Niet pritom divu, že je tu snaha o prienik na európsky trh, ktorý začal bažiť po elektromobiloch. A tohto zámeru sa zhostila lotyšská spoločnosť Dartz, ktorá z neho zrejme spraví najlacnejší elektromobil v Európe. A to aj napriek podstatne vyššej cene ako v Číne.

Do ceny, ktorá začína na 9 999 €, sú totiž okrem iného premietnuté aj vylepšenia a nevyhnutné úpravy, aby mohlo vozidlo jazdiť po cestách EÚ. Montovať sa bude v Litve, prostredníctvom tamojšej spoločnosti Nikrob.

Na európskom trhu bude tento mestský elektromobil dostupný pod menom Dartz FreZe Nikrob. Na základe zverejnených fotografií, aj keď v „maskovaní“, sa nezdá, že by sme sa dočkali redizajnu. Zmeny však nastali v iných oblastiach.

Potešiteľné je, že spoločnosť Dartz sľubuje dojazd 200 km (zrejme podľa NEDC), čo je o 30 km (NEDC) viac ako v prípade pôvodného modelu Wuling Hong Guang MINI EV s väčšou 13 kWh batériou. Šéf spoločnosti Dartz Leonard Yankelovich na margo toho uvádza, že upravili vozidlo tak, aby bolo efektívnejšie.

Halogénové žiarovky vymenili za úspornejšie LED-ky (zrejme v rámci denných svetiel) a vykonali bližšie nešpecifikovaný upgrade elektrického systému. Zvýšila sa aj úroveň bezpečnosti, keďže model Dartz FreZe Nikrob bol dovybavený o airbagy a ESP.

Aké špecifikácie očakávať?

Spoločnosť Dartz je zatiaľ ohľadom špecifikácií „svojho“ elektromobilu skúpa, dá sa však predpokladať, že tie sa nebudú líšiť od pôvodného modelu značky Wuling. To by znamenalo, že Dartz FreZe Nikrob ponúkne nasledovné:

  • Rozmery 2 917 mm x 1 493 mm x 1 621 mm x 1 940 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor) a hmotnosť 665+ kg.
  • Batožinový priestor s objemom 741 l (po sklopení zadnej lavice a v prípade využitia celého priestoru – až po strop). V prípade modelu od Dartz je možné na požiadanie lavicu úplne odstrániť, čím sa zrejme získa dodatočný úložný priestor.
  • Elektromotor s výkonom 13 kW a krútiacim momentom 85 Nm, ktorý zabezpečí maximálnu rýchlosť 100 km/h.

Spoločnosť Dartz sa na začiatok sústredí na nemecký, nórsky a francúzsky trh. Dúfame, že neskôr sa dočká aj náš región, ktorý by určite ocenil cenovo dostupnejší elektromobil.

Zdroje: Carscoops, Carbuzz

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky elektrický „hit“ za 3 600+ € bol podrobený testu. Aký je?
„Lacný“ úžitkový elektromobil Kaiyun prichádza do Európy s oneskorením
Čínsky elektromobil Wuling za 3 600 € je hit. Mal by „šancu“ v Európe?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. No konečne! Konečne to vyzerá na „masívnejšie“ a „ľudovejšie“ nasadenie EV v Európe vzhľadom na ceny.
    Priznám sa, že o Lotyšoch neviem zhola nič, ale tuším sa začnem o nich zaujímať. V každom prípade im držím palce!!!

  2. Tento článok ma mimoriadne zaujal. Hocikto v Európe totiž môže prísť s podobným nápadom – kooperácia s úspešnou firmou, napríklad aj slovenská Voltia dosť úspešne montuje nadstavby na dodávkach Nissan.

  3. Mnohí z nás si toto auto všimli už 25.10.2020, a mudrovali, čo by bolo, keby bolo v Európe! Teraz teda bude, a bude štartovať s dvojnásobnou cenou oproti tej čínskej!!! Chce to vyskúšať, a potom trh rozhodne! 🙂 …

  4. Otázne je, čo všetko treba upraviť pre prevádzku v EU.
    Odhadujem, že sa to bude dať prevádzkovať v kategórii Heavy quadricycles (L7e). Netreba žiadne airbagy, ESP a ABS. V podstate stačí na zadné sedačky namontovať zábranu pre posun nákladu pre verziu L7e do 600kg bez batérií.
    Výrobca SAIC zatiaľ oficiálne dementoval výrobu a certifikáciu pre EU. Ani sa im nečudujem, nestíhajú ho vyrábať. Čaká naň celý rozvojový svet, kde môžu vyvážať bez nákladných modifikácií. V kombinácii so solárnymi článkami je toto auto ekonomicky podstatne výhodnejšie na nákup a prevádzku ako spaľovacie verzie. Uvediem analogicky príklad. Poľnohospodári v chudobných a slnečných krajinách museli všetci prejsť zo zavlažovania prostredníctvom spaľovacích motorov na solárne systémy, lebo inak by skrachovali.
    Je smutné, že kedysi sme rozvojovému svetu ako Československo dodávali traktory, autá a iné stroje. Dnes moderné elektrické verzie bude hlavne Čína.
    Európa nemá baterky…

  5. Pred nedávnom sa tu písalo: V polsku sa buduje velká fabrika na baterky,v Nemecku sa buduje fabrika na baterky,v Maďarsku sa buduje fabrika na baterky.Do frasa kde je pravda!!??

    • Bohužiaľ je to klamlivý marketing. Automotive blokoval elektrické autá! A samozrejme dopredu nekontrahoval dodávky batérií. Skúste sa spýtať na reálne termíny spustenia fabrík a výrobnú krivku batérií (nábeh je pomalý a dlhý). Zistíte že reálne nie sú schopný dodávať na trh dopytované množstvá. Samostatnou kapitolou je silný nedostatok vstupného materiálu.

      Pripájam aj starší komentár:
      Marketingové oddelenia automobiliek boli prefackané/usmernené zákazníkmi. Elektrické autá sú už sexy aj pre blbcov, ktorí nechápu o čom sú (ale ich obľúbené celebrity to majú). Ceny lacných LFP batériových článkov klesli na 60 USD/kWh. Všetko je pripravené.

      Jediné čo chýba sú fabriky na batérie v EU.
      Lebo EU znova zaspala.
      Ešte viac ako pro vakcínach…

Pridajte komentár