Čínsky elektromobil Wuling za 3 600 € je hit. Mal by „šancu“ v Európe?

9

Malý mestský elektromobil Wuling Hong Guang MINI EV, za ktorým stojí spolupráca automobiliek GM a SAIC, je dôkazom toho, že cenovo dostupné elektrické vozidlá môžu urobiť na trhu divy. Odborníci sa pritom zamýšľajú, či by mohol mať podobný úspech aj v Európe a či čínske elektromobily tohto druhu môžu ohroziť európskych hráčov.

Maličký, no napriek tomu 4-miestny elektromobil Wuling Hong Guang MINI EV, prišiel na čínsky trh v priebehu júna, pričom jeho predaje každým mesiacom stúpajú a prekonávajú rekordy:

  • Jún: 1 048 ks
  • Júl: 7 348 ks
  • August: 9 150 ks
  • September: 14 495 ks
  • Október: 20 631 ks
  • November: 33 094 ks
  • Celkovo k 30. novembru: 85 766 ks

Wuling Hong Guang MINI EV disponuje výkonom 13 kW (max. rýchlosť 100 km/h), krútiacim momentom 85 Nm a batériou s kapacitou 9,2 kWh (dojazd 120 km – NEDC) alebo 13 kWh (dojazd 170 km – NEDC). Jeho cena sa pohybuje v rozmedzí 3 600 až 4 900 € (po prepočte). Malo by ísť pritom o cenu bez tamojších štátnych dotácií, keďže tie sa po novom vzťahujú len na vozidlá s dojazdom vyšším ako 300 km (NEDC).

Čínsky mini-elektromobil teda ponúka dostatočné vlastnosti v rámci mestského, príp. medzimetského využitia za cenu, ktorá je nízka aj na pomery domáceho trhu. Nemôže byť teda až takým prekvapením, že viac mesiacov po sebe je bestsellerom medzi elektromobilmi, keď sa mu musela pokloniť aj doterajšia stálica Tesla Model 3.

Čo na to európski odborníci?

Forbes v súvislosti s úspechom tohto modelu oslovil viacerých európskych odborníkov, pričom sa riešila otázka možného záujmu o vozidlá tohto druhu v rámci európskeho trhu, či už zo strany zákazníkov alebo európskych výrobcov. Analytik Viktor Irle z EV-volumes nedáva veľké šance prechodu európskych automobiliek k malým mestským elektromobilom.

Dôvodom je, že takéto autá by neboli ziskové. A nepredpokladá veľký úspech európskeho modelu, ktorý sa asi najviac približuje k spomínanému čínskemu bestselleru. Tým je Citroen Ami (aj keď má horšie parametre a vyššiu cenu), ktorý podľa Irleho v Európe skôr nahradí kolobežky, skútre a motocykle.

Analytik IHS Markit, Ian Fletcher, nevidí v rámci Európy veľký trh pre malé automobily, ktoré majú mať v roku 2025 podiel 1 % a do roku 2030 2-percentný podiel. Dodáva, že v ich prípade nemá hrať rozhodujúcu rolu cena, pretože nové väčšie autá, ktoré sú v Európe oveľa žiadanejšie, majú byť dostupnejšie vďaka lízingu.

Profesor podnikovej ekonómie na Birmingham Business School, David Bailey, je však presvedčený, že v segmente mestských elektrických áut existuje pre európskych výrobcov vážna hrozba zo strany čínskych automobiliek.

Alan Kang, analytik spoločnosti LMC Automotive, s tým súhlasí a dodáva, že elektromobil Wuling Hong Guang MINI EV by mohol byť na európskom trhu vítaný, ak dokáže splniť európske predpisy a zároveň bude dostupný za nízku cenu.

„Dar z nebies pre východ“

Forbes zas uvádza, že v rámci vyspelých západoeurópskych trhov by nemusel mať tak „obmedzený“ elektromobil ako Hong Guang MINI EV veľkých úspech, pre východ Európy by však mohol byť „darom z nebies“. A to vraj už mali zistiť aj čínski výrobcovia. A v to určite dúfame. Mohli by sme byť pritom prekvapení, ako by sa takýmto autám mohlo dariť. A možno nielen na „východe“.

Čínska e-mobility ofenzíva už bola v Európe zdá sa odštartovaná, na menšie a naozaj cenovo dostupné elektromobily však stále čakáme. Snáď sa to už čoskoro zmení a rozhýbe to aj európske či iné tradičné automobilky.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektromobily sú pre Európu hrozbou, varuje predseda Renaultu
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
Čínsky elektrický „hit“ za 3 600+ € bol podrobený testu. Aký je?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Nesúhlasil by som úplne s názorom Forbes – že by nemusel mať na vyspelých západoeurópskych trhoch až taký úspech… Figu borovú!
    Nemci sú síce bohatí, ale sú šetrní! Isteže v Nemecku jazdí kopa Mercedesov, BMW, Audi, Porsche atď., ale na druhej strane tu jazdí spústa áut Dacia, Lada Niva a ďalších „lacnejších“ značiek. Pracujem v Nemecku bezmála 10 rokov vidím to každý deň.
    Takže ako druhé auto v rodine (napr. na nákupy a inde – všade parkovanie zadarmo, zaparkuje sa s tým na maličkom priestore, nabíjanie pri každom Lidli, Kauflande… gratis, atď.) – ideálne!
    Mimoriadne výstižný mi pripadá názor, ktorý prezentuje Alan Kang: „by mohol byť na európskom trhu vítaný, ak dokáže splniť európske predpisy a zároveň bude dostupný za nízku cenu“.
    Uvidíme!

  2. Tie nárasty predajov sú úplne famózne. Keď zoberiem, že všetky predaje k 30. novembru (85766 ks) je 100 %, tak potom v jednotlivých mesiacoch sa predalo:
    Jún: 1,2 %
    Júl: 8,6 %
    August: 10,7 %
    September: 16,9 %
    Október: 24,0 %
    November: 38,6 % ks
    Celkovo: 100 %
    Takéto čísla môžu závidieť nielen všetky automobilky, ale snáď všetci výrobcovia čohokoľvek na celom svete!

  3. Ale keď tu je to akési zložité. Akési nepochopiteľné. Ťažko pochopiteľné. Škoda vyrobila bestseller CITIGOe iV a výrobu zrušila. Vysvetlenie – nezmyselné.
    Žeby v Európe neplatil „trhový mechanizmus“?

    • Jádro pudla u Citigo je v bateriích. Jelikož si je WV Group nevyrábí sama, musí je nakupovat. To znamená odhadnout množství, sehnat dodavatele a dohodnut termín. Kdyby to přestřelili, museli by odebrat neprodejné zboží nebo platit penále. No a z ‚nějakého‘ důvodu to podstřelili, tak nemají baterky a další budou kdoví kdy, pokud někdy…

      • Súhlasím, Pavel, ale to predsa nie je dôvod na definitívnu stopku!
        Urobím prieskum trhu, zoberiem zálohy a objednám batérie, aj keď to nebude všetko okamžite!!!
        Je za tým niečo iné, aj keď to zrejme nikdy nepriznajú, a tlačia nám do hláv nezmysly!!!

  4. Jsem moc zvědavý,jak se rozjede Zetta, je to ošklivé kačátko,ale má zajímavé parametry a hlavně cenu.
    Za mne je vše funkční z nízkou cenou i provozem dobré!

  5. Európska únia povolila toľko fúzií, až sa stali z automobiliek fat cat. Ich marketingové oddelenia dlhodobo vedome klamú o nemožnosti prechodu na BEV. Odborná verejnosť a novinári by mali tlačiť na priamu reguláciu počtu vyrobených áut. Už teraz vidím vystrašených lobistov automobiliek, ako budú chcieť zvýšiť clá a technicky znemožniť import lacných, avšak už kvalitných BEV z Číny. Oni mali v minulosti problém hlavne s motormi a prevodovkou, s kvalitou materiálov a ich spracovania. BEV tieto komponenty nemá a ich hlavný problém je odstránený. Baterky a elektrické motory však vedia navrhnúť a vyrobiť s ideálnym pomerom cena/kvalita. Podstatne lepšie ako EU výrobcovia… Porovnajte si Twizy, AMI a Wuling. Je to kategória L7e. Wuling je jasný víťaz rozdielom triedy! Bohužiaľ, chudák EÚ…

Pridajte komentár