Trhu s batériovými článkami, ktoré sa používajú v elektromobiloch, dominujú spoločnosti LG Chem, CATL, Samsung SDI, SK Innovation a Tesla/Panasonic. Všetky spoločnosti vyrábajú články s relatívne podobnou energetickou hustotou, resp. žiadna z nich nemá v tomto smere výrazne navrch. To by sa však mohol zmeniť čínsky CATL.
Spoločnosť CATL nedávno oznámila, že vytvorila batériový článok NCL 811 s energetickou hustotou 304 Wh/kg, čo predstavuje výrazné zlepšenie v porovnaní s článkami, ktoré sú aktuálne dostupné. Veď jej súčasná generácia batériových článkov (NCL 523), ako aj články od Tesly (18650 a 2170) ponúkajú okolo 250 Wh/kg.
Nasadenie týchto batérií do sériovej výroby pritom nie je hudbou vzdialenej budúcnosti. Prvá generácia týchto nových batérií, ktoré budú mať anódy s obsahom grafitu, pričom ponúknu energetickú hustotu do 280 Wh/kg, je pripravená na sériovú produkciu v najbližších mesiacoch.
Druhá generácia batériový článkov NCL 811, ktorých energetická hustota bude začínať na spomínaných 304 Wh/kg, pričom sa predpokladá dodatočné zvýšenie až na úroveň 350 Wh/kg, by sa mohla dostať do sériovej výroby o rok. Anódy článkov pritom budú obsahovať aj prímes kremíka.
V akých elektromobiloch by sa mali objaviť?
Prvými elektromobilmi, ktoré budú využívať nové batérie od CATL, budú modely NIO ES6 a GAC Aion S, ktoré majú ambíciu konkurovať modelom Tesla. Tieto články by však mali byť použité aj v modeloch ako Peugeot e-208, Opel e-Corsa, DS 3 Crossback e-Tense či Volkswagen ID. 3, ktorých batérie používajú či budú používať práve články od CATL.
Zlepšenie v praxi
Pre získanie lepšej predstavy o výkonnosti nových článkov, ponúka Insideevs prepočty, ktoré vyjadrujú navýšenie kapacity batérie známych elektromobilov po výmene ich súčasných batériových článkov za nové články od CATL s energetickou hustotou 304 Wh/kg. Kapacita batérie najnovšej verzie BMW i3 by vzrástla zo 42,2 kWh (články od Samsung SDI) na 62,3 kWh. V prípade Renaultu Zoe by to znamenalo zvýšenie zo 41 kWh (články od LG Chem) na 59,3 kWh a v prípade štandardnej verzie Nissanu Leaf nárast zo 40 kWh na 56,6 kWh. A to pri zachovaní veľkosti, resp. hmotnosti ich batérií.
Ďalšie plány CATL
Ako máme možnosť vidieť na nasledujúcom grafe, po generácií batérií typu NCL 811 sa CATL zameria na pevné, tzv. solid-state batérie, ktoré majú spôsobiť v elektromobilite revolúciu. Tie budú využívať elektrolyt v pevnom skupenstve, narozdiel od tekutého, ktorý sa používa dnes. To má priniesť okrem väčšej bezpečnosti aj značný nárast energetickej hustoty, a to na 350 až 500 Wh/kg.
Držíme teda CATL palce a dúfame, že navýšenie energetickej hustoty prinesie aj značné zníženie výrobných cien batérií. A dobré je, že ani konkurencia nespí, a tak sa môžeme dôsledkom lacnejších batérií tešiť na lacnejšie elektromobily.
A čo Tesla?
Sme veľmi zvedaví, čo v tomto smere ponúkne aktuálny líder v oblasti výrobnej ceny, ktorým je Tesla. Tá si dala pomerne nedávno patentovať novú technológiu batérií a oznámila akvizíciu spoločnosti Maxwell, ktorá vyvíja aj superkondenzátory. Jej technológie by mali byť pritom nápomocné aj pri zvyšovaní energetickej hustoty batériových článkov.
Zdroj: Pushevs, titulná fotografia: Alexander Heimann/Vollforma
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Po BMW či Hyundai investoval do solid-state batérií Solid Power aj Ford
Ministerstvo hospodárstva SR rokuje aj o výrobe batérií do elektromobilov
V Európe by mohla vyrásť najväčšia batériová továreň na svete
Jeden komentár
Pravdepodobne He3da české batérie