Zaujímavé informácie prichádzajú z Nemecka. Tie totiž hovoria, že by tam mohla vyrásť najväčšia továreň na produkciu batériových článkov, ktoré budú určené do elektromobilov viacerých značiek. Nejedná sa pritom o závod Tesla Gigafactory.
Čínska spoločnosť CATL, ktorá je jedným z lídrov vo vývoji a produkcií Li-ion batériových článkov, postaví v Nemecku ďalšiu zo svojich tovární. Svoje pôvodné plány týkajúce sa kapacity výroby sa však chystá rapídne navýšiť. Jedným z dôvodov majú byť aj emisné ciele Európskej únie.
Továreň CATL vyrastie v meste Erfurt, pričom produkcia má byť spustená v roku 2021. Pôvodné plány hovorili o ročnom objeme výroby na úrovni 14 GWh. Neskôr CATL v rámci prezentácie projektu spomínal dosiahnutie produkčnej kapacity 60 GWh v roku 2026. A najnovšie sa šéf CATL Europe Matthias Zentgraf pre Electrive vyjadril, že na základe aktuálneho stavu predpokladajú dopyt zo strany automobilového priemyslu v roku 2025 minimálne na úrovni 100 GWh. A tomu prispôsobujú svoje plány.
CATL pritom plánuje dodávať svoje „nemecké“ batériové články automobilovým koncernom BMW, Daimler, PSA, Volvo a Jaguar Land Rover. Podľa Zentgrafa pritom nemožno vylúčiť ani Volkswagen Group. Tento koncern však chce vyrábať vlastné články v spolupráci so spoločnosťou SK Innovation. Je však otázne, v ako časovom horizonte a v akom objeme. VW pritom spolupracuje s CATL v rámci pôsobenia na čínskom trhu.
Tesla vs. CATL
O tom či sa môže stať, resp. či sa stane nemecká továreň spoločnosti CATL najväčšou továrňou na výrobu batériových článkov typu Li-ion, pravdepodobne rozhodne finálna produkčná kapacita závodu Tesla Gigafatory 1, ktorá sa od roku 2015 stavia v americkej Nevade.
Tesla sa v decembri nechala počuť, že „Gigafactory 1 je hotová len na 30 % a už je najväčším výrobcom batérií na svete”. Jej aktuálna ročná kapacita by mohla byť vyše 20 GWh, pričom pôvodný plán hovoril o 35 GWh po dokončení výstavby v roku 2020. Tesla však spomína možné navýšenie ročnej kapacity až na 105 GWh. Zrejme však v dlhodobejšom časovom horizonte, v rámci dodatočného rozšírenia továrne.
Zdá sa tak, že nás čaká zaujímavý súboj o najväčšiu „baterkáreň“ na svete. Tesla má však aktuálne pred CATL obrovský náskok. Čínska spoločnosť sa tak bude musieť poponáhľať, avšak objem produkcie bude musieť prispôsobiť dopytu. To však aj Tesla. Škoda len, že o „titul“ nezabojuje továreň, za ktorou stoja európske spoločnosti. Musíme však byť trpezliví, keďže Európa v tejto oblasti dlho spala.
Zdroj titulného obrázku: Leg-thueringen
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
EÚ chce 20 “Gigatovární” na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
Porovnanie výrobných cien batérií od najväčších producentov. Tesla dominuje