Slovensko chystá vodíkový autobus. Predstaví ho v Dubaji

4

Minister hospodárstva SR v rámci tlačovej besedy informoval, že boli obnovené prípravy ohľadom významnej celosvetovej výstavy EXPO Dubaj, kde sa odprezentuje 192 krajín. Slovenskom na nej okrem iného predstaví vodíkový autobus.

Výstava EXPO sa koná každých 5 rokov a je veľkou príležitosťou na prezentáciu inovácií, ktoré vznikajú v takmer všetkých krajinách sveta. Otvára dvere napr. ku komercializácii výsledkov vedeckého výskumu či k posúvaniu startupov na vyššiu úroveň.

V rámci výstavy EXPO Dubaj 2020, ktorá bola presunutá na budúci rok, boli stanovené tri tematické okruhy. A to príležitosť, udržateľnosť a mobilita. Slovensko si na prezentáciu vybralo oblasť mobility.

„Tam sa cítime silní. Nielen preto, lebo sme najväčším výrobcom automobilov na svete na tisíc obyvateľov, ale aj automobilový výskum, obzvlášť v spojení s alternatívnymi pohonmi, hrá na Slovensku pomerne veľkú rolu,“ uviedol minister hospodárstva Richard Sulík.

MH SR ďalej informuje, že v rámci EXPO Dubaj sa zameriame na tri hlavné témy, a to vodíkové technológie, letecký priemysel a vesmírny sektor.

Vodíkový autobus

Ministra podľa vlastných slov osobne teší, že jedným z množstva atraktívnych slovenských exponátov bude vodíkový autobus, ktorý sa u nás bude aj vyrábať. Ten bude vybavený tzv. metalhydridovými nádržami, v rámci ktorých sa vodík viaže chemicky. Malo by ísť pritom o podstatne bezpečnejšiu technológiu ako v prípade konvenčných tlakových nádrží.

Túto technológiu vyvíjajú vedci Technickej univerzity Košice v spolupráci s Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika a Slovenskou akadémiou vied Košice. Žiaľ, viac sme sa zatiaľ nedozvedeli.

EXPO Dubaj 2020 bolo kvôli pandémii, ktorú netreba predstavovať, presunuté na budúci rok. Obrovská výstava bude prebiehať od 1. októbra 2021 do 31. marca 2022. Účasť potvrdilo 192 krajín. Organizátori očakávajú 25 miliónov návštevníkov.

Zdroj: MH SR

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V Poprade jazdí prvý slovenský elektrobus. Do výroby sa však dostáva nový model
Nová technológia má umožniť domácu „výrobu“ a tankovanie vodíka
Ministerstvo vnútra bude testovať elektromobily a hybridy, aby zistilo, čo mu vyhovuje

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. No neverím vlastným očiam! Takže vodíkový autobus!
    Toyota predstavila v r. 2018 vodíkový autobus Toyota Sora (ktoré mali slúžiť športovcom na olympijských hrách v Tokiu tohto roku, OH sa žiaľ nekonali).
    Po Stuttgarte už dlhšiu dobu jazdí niekoľko skúšobných autobusov Mercedes na vodíkové palivové články.
    Takže čo je tu nové? Jediné, čo ma zaujalo, je skladovanie vodíka pomocou chemického naviazania vodíka na kovy v podobe metalhydridu.
    Prínosy – podstatne vyššia hmotnosť ako tlakové nádrže.
    Bezpečnosť – no neviem neviem… Veď tlakové nádrže na LPG, CNG, prípadne LNG sú podstatne bezpečnejšie ako benzínové nádrže!

    • Veď ok, ale LPG, CNG prip. LNG sú podstatne väčšie molekuly s vyššou viskozitou ako vodík. Asi nie je úplne fér porovnávať nádrž ako nádrž. Druhá vec je možná výhoda v doplňovaní paliva kedy nemusí byť (možno) ten vodík pod takým tlakom čo môže zjednodušiť aparatúru na „čerpačku“.

  2. Suhlas, vyvijat teplu vodu nie je velmi efektivne. Baterky by sa nam zisli viac. Budu vo vsetkom v buducnosti a maju zmysel vseobecneho pouzitia. Len ich treba mat co najvykonnejsie, lacnejsie, ekologicke, lahke, … Proste je tu nekonecny priestor a buducnost…

Pridajte komentár