Vietnamský Vinfast dodal svoje prvé elektromobily. Európa sa dočká budúci rok

6

Ambiciózna vietnamská automobilka Vinfast, ktorá budúci rok chystá expanziu do Európy a USA, dodala svoje prvé elektromobily Vinfast VF e34 na domácom trhu. Väčšie modely, ktoré nedávno predstavila v Los Angeles, sa dostanú na európsky trh budúci rok.

Za automobilkou Vinfast stojí najbohatší muž juhovýchodnej Ázie Pham Nhat Vuong. Ten je zakladateľom najväčšieho konglomerátu vo Vietname, ktorý sa zameriava na technológie (vrátane umelej inteligencie), priemysel, nehnuteľnosti, maloobchod či rôzne služby. Jeho hlavným cieľom je urobiť z Vinfastu silnú globálnu značku.

Začiatkom tohto roka predstavila spoločnosť Vinfast 3 elektrické prototypy VF31VF32 a VF33, pričom išlo o SUV nižšej strednej, strednej a vyššej strednej triedy. Sériové vozidlá napokon ponesú názvy VF e34, VF e35 a VF e36. Dva väčšie modely, ktoré bude možné objednať v Európe od prvej polovice budúceho roka (dodávky zákazníkom začnú v 4. štvrťroku 2022), boli minulý mesiac predstavené na autosalóne v Los Angeles.

Spustenie dodávok

Vietnamci aktuálne informujú, že domácim zákazníkom slávnostne odovzdali prvé vozidlá Vinfast VF e34, pričom zverejnili zaujímavé možnosti a služby, ktorých by sa teoreticky mohli dočkať aj európski zákazníci. Toto kompaktné elektrické SUV disponuje digitálnou platformou, ktorá umožňuje softvérové aktualizácie na diaľku, ako aj virtuálnym asistentom s podporou umelej inteligencie.

Domáci zákazníci majú k dispozícii možnosť prenájmu batérie, a to v prepočte za 26 € mesačne, ak nájazd nepresiahne 500 km/mes. Každý km navyše je potom spoplatnený sumou 0,05 €. Prvých 25 000 zákazníkov má prenájom batérie na rok zdarma a každý zákazník má garantovanú bezplatnú výmenu batérie, ak jej max. kapacita klesne pod 70 % pôvodnej hodnoty.

Cena prenájmu batérie sa pritom môže každoročne meniť, a to v závislosti od vývoja cien „elektriny/benzínu“. Vinfast tiež poskytne verejnú nabíjaciu sieť s cenou nabíjania 0,11 €/kWh. Toľko pritom stála vo Vietname elektrina „5. úrovne“ v marci 2019.

Nedávno sme sa od Vinfast tiež dozvedeli, že na blížiacom sa veľtrhu CES ukáže okrem spomínaných modelov, aj dva nové menšie elektromobily zo segmentov A a B.

Otázne špecifikácie

Čo sa týka špecifikácií už predstavených elektromobilov VF e34, VF e35 a VF e36, Vinfast zatiaľ v rámci svojich globálnych tlačových správ robí tajnosti. A tak pre získanie predstavy na záver uvádzame aspoň špecifikácie prototypov, ktoré by sa nemuseli zásadnejšie líšiť od špecifikácií produkčných modelov.

VF31 Standard/PremiumVF32 Standard/PremiumVF33 
Dĺžka4 300 mm4 750 mm5 120 mm
Rázvor2 611 mm2 950 mm3 150 mm
Výkon85/150 kW150/300 kW300 kW
Krútiaci moment190/320 Nm320/640 Nmzrejme 640 Nm
Batéria42 kWh90 kWh„až 106 kWh“
Dojazd„do 300 km“neznámy„až 550 km“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Vinfast majú neskôr používať solid-state batérie
Poľská elektromobilka Izera predstavila prototypy SUV a hatchbacku
Rakúšania chystajú elektrické kombi s dojazdom 590 km. Pomôcť by im mohla aj Tesla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. My poznáme Vietnamcov ako „rákosníkov“, ktorí akurát tak predávajú na trhoviskách.
    Ale… Ale Vietnamci sú neskutočne húževnatý národ. Do čoho sa pustia, tak to aj zvládnu.
    Iba malý príklad: Kamarát chodil počas „vysokej“ cvičiť karate v Bratislave do jednej telocvične. Zároveň tam prebiehal ďalší kurz vždy potom, ako títo skončili, vždy s rovnakým programom s tým istým inštruktorom.
    Neskôr, už do prebiehajúceho kurzu, sa prihlásil Vietnamec s tým, že on to dobehne. Bol maličký vzrastom a samozrejme nešikovný, všetci si z neho robili posmech. Po ukončení cvičenia sa všetci – totálne zničení – akosi „doplazili“ na električku a išli na intráky alebo domov. Okrem Vietnamca. Ten zostával cvičiť aj v ďalšom kurze. Netrvalo to moc dlho a bol najlepším v obidvoch kurzoch. Najlepšie „páskoval“ atď.
    A ešte jeden taký trošku zápornejší príklad, ktorý poznám iba z rozprávania.
    Za „socíku“ mali Vietnamci kdesi kompletne zariadenú dielňu, kde „spracúvali“ mince v hodnote 1 Kčs tak, že ich sústružili a vzniklo niekoľko medzikruží s rôznym priemerom, ktoré následne brúsili, leštili a predávali ako prstienky po 3 Kčs. To by jeden ani nevymyslel…
    Samozrejme že ich po čase odhalili a pozatvárali za peňazokazectvo.

    A ja som presvedčený o tom, že automobilka Vinfast poriadne „zamieša karty“ na trhu s elektromobilmi…

  2. A ja som presvedčený o tom, že automobilka Vinfast poriadne „zamieša karty“ na trhu s elektromobilmi…

    To asi ťažko, nestačí mať dva modely v neznámom počte kusov a dva vo výhľade. Treba mať aspoň štyri modely na trhu s výrobnou kapacitou v miliónoch a vo výhľade ďalší model s 1,5 miliónom predobjednávok, treba aj ťahače, nabíjaciu sieť, svetovú špičku v efektivite, kvalite, dojazde, zrýchlení a maximálnej rýchlosti, špičku v informatických technológiách a inováciách, autonómnej jazde, pridružený biznis s fotovoltaikou a úložiskami, absorbovať zo desať či dvadsať najperspektívnejších start-upov, technologických a automatizačných firiem, mať zo štyri obrie továrne a k dispozícii aj kozmické technológie a materiály, tímy najlepších inžinierov a vedcov západného sveta, trhovú hodnotu 1 bilión… A to sú len veci, o ktorých vieme. Ak by toto všetko Vinfast mal, tak potom môže miešať – ale inak asi nie.

    • Ale to všetko môžu mať. Alebo? Koľko startupov vzniklo z nuly? Nechcem menovať – je ich dosť.
      Ja nechcem robiť a ani nerobím nikomu reklamu. Oni to ani nepotrebujú. Majú prachy a nikto a nič im nebráni.
      Konieckoncov – veď ako začínal Elon Musk a jeho Tesla?

    • Vážený anonym, a čo takto čínske automobilky, BYD, NIO, prípadne Wuling Hong Guang MINI EV, ktorý je výsledkom čínsko-americkej spolupráce SAIC-GM…
      Vaše argumenty „Treba mať aspoň štyri modely na trhu s výrobnou kapacitou v miliónoch a vo výhľade ďalší model s 1,5 miliónom predobjednávok, treba aj ťahače, nabíjaciu sieť, svetovú špičku v efektivite, kvalite, dojazde, zrýchlení a maximálnej rýchlosti, špičku v informatických technológiách a inováciách, autonómnej jazde, pridružený biznis s fotovoltaikou a úložiskami, absorbovať zo desať či dvadsať najperspektívnejších start-upov, technologických a automatizačných firiem, mať zo štyri obrie továrne a k dispozícii aj kozmické technológie a materiály, tímy najlepších inžinierov a vedcov západného sveta, trhovú hodnotu 1 bilión…“
      Naozaj?
      No čo ti ja viem…

      • To všetko, čo som napísal, že treba mať, má Tesla. Aby niekto mohol poriadne „zamiešať karty“, mal by mať podobnú „výbavu“ a teraz, nie v pláne na budúcu päťročnicu. Inak to asi nepôjde.

Pridajte komentár