Riešením „úzkosti z dojazdu“ elektromobilov môže byť zmena myslenia, uvádza sa v štúdii

13

Za jednu z prekážok masového rozšírenia elektromobilov sa môže považovať aj „nedostatočný“ dojazd elektromobilov a z toho vyplývajúca tzv. úzkosť z dojazdu. Podľa čerstvej štúdie by pritom súvisiace obavy mohla vyriešiť skôr zmena myslenia ako lepšia batéria.

„Prechod od tankovania na čerpacej stanici k nabíjaniu elektromobilu na najvhodnejšom mieste si vyžaduje úplne nový spôsob uvažovania,“ uvádza sa v recenzovanej štúdii, za ktorou stoja univerzity Chalmers University of Technology a University of Delaware.

Tzv. „úzkosť z dojazdu“ elektromobilu pritom môže prameniť z rovnakého uvažovania ako v prípade tankovania spaľovacieho vozidla, keďže najmä noví vodiči elektromobilov môžu mať tendenciu neustále sledovať stav nabitia batérie a plánovať nabíjanie.

3 typy správania ohľadom tankovania/nabíjania

Výskumníci zo spomínaných univerzít identifikovali 3 rôzne typy správania, ktoré súvisia s tankovaním/nabíjaním vozidiel.

Prvým je model monitorovania ukazovateľa stavu paliva/energie, pričom vodič tankuje/nabíja, keď sa palivo/energia míňa. Druhým je model plánovania cesty, keď vodič plánuje kedy a kde sa v rámci cesty zastaví, aby nabil/natankoval vozidlo. A tretím modelom je tzv. „spúšťanie na základe udalosti“. Napr., keď vodič automaticky po príchode domov alebo do práce pripojí vozidlo do nabíjačky.

modely tankovania nabijania

Zdroj: Chalmers University of Technology

Neprekvapí, že v štúdii sa uvádza, že prvý model je najbežnejší v prípade tankovania spaľovacích áut a tretí model je najlepšou voľbou pre optimálne používanie elektromobilu.

Profesorka Frances Sprei z Chalmers University of Technology hovorí, že skúsení používatelia elektromobilov si urobili z nabíjania rutinu, keď napríklad automaticky pripoja vozidlo k nabíjačke po príchode domov či do práce. Vďaka tomu nemusia myslieť na nabíjanie, pričom bežne nie je dôležitá ani doba nabíjania, keďže počas noci či pracovného dňa je veľa času na dostatočné nabitie vozidla. A tak skutočnou „stratou času“ v rámci nabíjania je len samotné pripojenie vozidla k nabíjačke a odpojenie, čo je krátky proces.

Správna infraštruktúra

Aby však bolo možné pristúpiť k spomínanej zmene myslenia a nabíjacej rutine, je potrebná „správna infraštruktúra na správnych miestach“. Z hľadiska dlhodobého nabíjania je samozrejme najlepšie zabezpečiť nabíjacie možnosti doma a v práci, keďže ľudia trávia doma a v práci množstvo času, pričom ich vozidlá zostávajú nevyužité.

Profesorka Frances Sprei preto hovorí, že tomu treba prispôsobiť aj politiky budovania nabíjacej infraštruktúry a zabezpečiť nabíjacie miesta v blízkosti domova a práce. Zdá sa však, že minimálne doteraz sa stratégia budovania nabíjacej infraštruktúry zameriavala najmä na nabíjanie počas ciest.

Zdroj: Chalmers University of Technology via Eurekalert

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Úzkosť z dojazdu elektromobilov trápi najviac tých, čo ich nevlastnia
Značnej časti vodičov postačí elektromobil s neveľkým dojazdom
Obavy z dojazdu elektromobilov klesajú po ich kúpe a návrat k spaľováku vylúčil takmer každý
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Ano, ak si clovek spravi rutinu tak to ani nevnima. Pridem domov pripojim ani o tom nepremyslam.
    Co je podla mna este v plienkach je roaming. V tomto sme v 90tych rokoch tak ako s mobilnymi operatormi. Roamingove volania bol extremne drahe a zo zahranicai volat bola samovrazda. Rovnako to je teraz pri poskytovateloch nabijania. Nabijanie v zahranici je drahe, neprehladne poplatky, a neprehladne ceny.
    Potrebujeme zrusit toto okradanie tak ako roaming v mobilnych sluzbach je dnes v standardnej cene a v zahranici volame za rovnake ceny ako doma, tak by malo byt aj nabijanie za rovnake ceny ako doma.

    • Rovnake ceny? Az presadis jednotne ceny benzinu a nafty na celom svete mozme sa pobavit o tom ze budes v zahranici nabijat za domace ceny. 🙂 Hovorne je vlastne len nastavena cena virtualnej sluzby, ale vyroba kazdej kwh ele je vsade ina v zavislosti od sposobu/zdroja. Treba trocha realneho uvazovania. Inak bude jednotna cena nastavena podla najdrahsieho zdroja vyroba a tym padom aj doma bude tak draha ako v zahranici. A to nechceme. 😉

      • Ale v EU je otvoreny trh s el.energiou. Neplati, ze ktory stat lacnejsie vyraba, ten lacnejsie predava. Plati, ktory provider lacnejsie nakupuje na trhu, ten lacnejsie predava koncovym zakaznikom. Ani vy doma nemate iba energiu vyrobenu v Mochoviach a Gabcikove ….

  2. Trošku o ničom. To si snáď každý dokáže naplánovať cestu na základe správania sa svojho auta. Každý predsa vie, čo od auta očakáva a podľa toho si ho kúpi. A potom podľa toho prispôsobuje svoju trasu. To, čo písali v tomto článku sú úplne automatické veci, ktoré si človek akosi už automaticky postráži. Čo sa mňa týka, nejde o úzkosť, ale o to, že chcem auto, ktoré ma odvezie tam, kam ja budem chcieť a kade budem chcieť. Stačí nejaká obchádzka a je dojazdené. Áno, nabíjať sa dá prakticky takmer hocikde, nabíjačiek je veľa, ale nie každý má chuť stráviť hodinu niekde pri nabíjačke (to v prípade, že naplánovaná cesta v blízkosti rýchlonabíjačiek bude neprejazdná a bude obchádzka). Za mňa osobne je proste dojazd tých 450-550 km (samozrejme reálnych) minimálna hodnota. Je pravda, že väčšina ľudí ani také vzdialenosti nejazdí, ale ak už, tak chcem mať možnosť prejsť takúto vzdialenosť na jedno nabitie. Bez ohľadu na to, že budem mať prestávku niekde. Nejde len o to, či auto prejde toľko či toľko km, ale aj o to, aby malo nejakú rezervu. Neviem, prečo sa stále niekto snaží niekomu vnucovať myšlienku, že menší dojazd je úplne postačujúci. Každý máme iné požiadavky od elektromobilu. Ja osobne nepotrebujem, aby auto malo zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd. Mne ide o to, aby malo dostatočný výkon, dynamiku, stabilitu, trakciu, priestor, výšku sedenia, ide mi aj o vzhľad a dostupný servis. Osobne skôr ocením praktickosť, celkový dojem z auta.

    • Najjednoduchšie by bolo, ak by sa BEV nabíjali, ako ICE tankovali! To ešte dlho nebude, treba sa však k tomu priblížiť! Chce to čas pre pokrok v batériach a sieti nabíjačiek

      • To by bolo tiež super. Obrovskú výhodu elektromobilov vidím v tom, že si ho nabijem doma prakticky zadarmo (v prípade dobrých svetelných podmienok samozrejme). A áno, zadarmo, pretože FVE na streche by bolo tak či tak. Ten dlhý dojazd požadujem pre prejazd Slovenskom na jeden záťah. So spaľovákom som to dal v pohode, to isté vyžadujem od baterkáča. Nejde o to, že by som po ceste nechcel zastavovať, ide o to, že zastavím tam, kde to uznám za vhodné a podľa potreby mňa či rodiny, nie podľa potreby auta. Prídem do cieľa cesty (k rodine), tam nabijem auto a hurá nazad. Viem, pre niekoho je to nepodstatné, pre mňa je to dosť smerodajné. Čo sa týka tých nabíjačiek, úplne super by to bolo, keby všetky nabíjačky umožňovali platbu kartou cez terminál, tak ako pri pokladni v obchode. Pri nabíjaní sa zablokuje kábel v aute prípadne nabíjačke (v prípade, že mám svoj kábel), neodblokuje sa pokým nezaplatím za nabíjanie. Po nabití, pokiaľ sa do nejakých 2 min. neodpojím, sa mi bude prirátavať nejaké parkovné k sume nabíjania až do doby, pokým nezaplatím za nabíjanie. Samozrejme s tým, že pri zbytočnom blokovaní miesta na nabíjanie (už po odpojené kábla), by sa platila pokuta podľa doby, čo by tam auto stálo a podľa ŠPZ-ky (nebol by to problém, podľa ŠPZ fungujú aj parkoviská pri niektorých obch. centrách). Keďže sa niektorí ľudia správajú ako hovädá, treba im to zrátať. Po technickej stránke by sa to určite dalo realizovať.

        • Mne vyhovuje ze len zapinam/vypinam nabijanie kartou/chipom/apkou a na konci mesiaca pride faktura s prehladom nabijani. Nechyba mi platobny terminal na kazdej nabke.

  3. A teraz troch môjho „sebectva“ – ja chcem aby mi autá prestali hučať pod oknami a aby som nemusel dýchať spálený benzín či naftu. A je mi zasa fuč, že niekto nechce pri ceste Slovenskom zastaviť a nabíjať. Áno treba zmenu myslenia – ani splašky nemôžete liať do potoka ako to kedysi bolo bežné a spaliny a smrad do vzduchu budeme dokedy vypúšťať?

    • Tvoje vyznanie mi pripomína prejavy missiek: “ A želám si celosvetový mier“! Len on to musi niekto z bodu A do budu B „krvopotne“ zrealizovať!“ 🙂

      • Iróniou je, že všetky priania a požiadavky uvedené v diskusii sú už technicky vyriešené vo vyspelej Číne a hlavne Teslou.

        Teraz už stačí kopírovať a realizovať. Zaostalej Európe ani nič iné nezostáva.

        Katastrofou je, že mentálne nastavenie Európy neumožňuje ani kopírovanie a doháňanie Číny a USA!

  4. EV ktore prejdu cca 500km uz su, staci si take kupit. Len clovek nemoze chciet prejst cele SK na jeden zatah s mestkym autickom ala Spring/Citigo ktore niesu urcene na tranzit.
    „Stačí nejaká obchádzka a je dojazdené“
    1. pri online navigaciach, dopravnom servise radii atd nehrozi aby sofera prekvapila nejaka brutalna obchadzka
    2. ak su obchadzky tak pri hustote cestnej siete ide o par km navyse, nehrozia obchadzky 100+km
    3. kto ma fobiu z dojazdu nemusi jazdit na doraz ale moze nabit uz pri 20-30% aby mal vzdy 100-150km rezervu.
    4. Ked nastane vynimocny pripad ze kvoli obchadzke by chybal dojazd neznamena to ze musis stravit na nabijacke hodiny, ved dobijes len tie chybajuce km do ciela, mozno postacia len 2-3min. 😉

    • Automobilky súperia v rýchlosti dobíjania a dojazdu k mýtickej hranici 1.000 km, a to je dobre! Prináša to pokrok aj pre BEV s nižším očakávaným/inštalovaným dojazdom! Aj ich batérie tak budú raz menšie, ľahšie a lacnejšie! No nie?!

      • BEV nakoniec budu mat dojazd tisice km a nabijat sa kratsie ako sa spalovaky tankju. Ja len vravim ze netreba s kupou BEV cakat este 10-15r kym to tak bude. 😉

Pridajte komentár