Značnej časti vodičov postačí elektromobil s neveľkým dojazdom, ukazuje ďalšia štúdia

9

Dojazd patrí k najdôležitejším atribútom elektromobilov. Štúdie však ukazujú, že motoristi výrazne nadhodnocujú svoje potreby v oblasti dojazdu. V skutočnosti by si vo všeobecnosti mali vystačili s elektromobilom, ktorý má nižší dojazd, ako si myslia, že potrebujú. A nedávna štúdia môže podporovať skoršie zistenia.

Portál Inside Climate News informoval ohľadom výsledkov výskumu Delawarskej univerzity (publikované v odbornom magazíne Energies), ktorý sa snažil zistiť potreby vodičov v oblasti dojazdu. Skúmalo sa pritom 333 spaľovacích vozidiel, ktoré jazdili počas jedného roka v oblasti americkej Atlanty.

Z výskumu vyplynulo, že 38 percentám vodičov by na pokrytie všetkých ich potrieb z hľadiska dojazdu postačil elektromobil s nie veľkým dojazdom. A to Nissan Leaf so 40-kWh batériou, ktorý má mať dojazd 230 km. Tzn. že tento model, resp. iné elektromobily s dojazdom aspoň 230 km, dokážu pokryť 100 % všetkých jázd týchto 38 % percent vodičov spaľovacích áut, ktoré absolvovali v priebehu celého roka. A to bez nutnosti dodatočného nabíjania počas ciest.

A samozrejme, elektromobily je možné v priebehu ciest nabíjať, čím sa významne zväčšuje ich diapazón. Najlepšie počas prestávok na občerstvenie či WC.

Inside Climate News tiež uvádza, že podľa štatistík amerických úradov „osobné vozidlá a ľahké pickupy“ najazdia v obrovských Spojených štátoch, kde sa dochádza za prácou ďalej ako napr. u nás, denne v priemere 56 km, pričom vozidlá sú aktívne v priemere 1 hod denne.

Ďalšie výskumy

Portál Inside Climate News tiež upozorňuje na výskum Dalhousie University, ktorý zistil, že vodiči elektromobilov s veľkým dojazdom využívali hornú hranicu ich dojazdu len zriedkavo alebo vôbec.

My pripájame výsledky ďalších súvisiacich prieskumov, o ktorých sme informovali v minulosti. Výskumníci  Ženevskej univerzity na základe svojej štúdie vydanej minulý rok uviedli, že „ideálny dojazd“ elektromobilu má byť 250 km (samozrejme nie pre každého, ide o akýsi „efektívny“ priemer).

Taktiež zistili, že viac ako 90 % všetkých jázd má byť možné pokryť vozidlom s dojazdom 200 km. A napríklad dojazd nad 300 km má mať len minimálny vplyv na počet dodatočných jázd, ktoré je možné absolvovať na jedno nabitie.

Veľká štúdia realizovaná spoločnosťou HUK-Coburg v roku 2018 na základe reálnych údajoch od 35 000 vodičov z Nemecka zas ukázala, že počas 8 mesiacov výskumu takmer polovica sledovaných vodičov nenajazdila počas celého dňa (nielen v rámci jednej jazdnej relácie) viac ako 250 km.

Jazdy na vzdialenosť vyše 250 km pritom tvorili len 1 % zo všetkých jázd, 22 % vodičov neuskutočnilo ani jednu jazdu na vzdialenosť viac ako 150 km a 200 km hranicu zas ani raz nepresiahlo 35 % vodičov.

Na záver pre istotou dodávame, že treba myslieť na to, že reálny dojazd elektromobilov sa môže za najhorších podmienok pre ich efektívne fungovanie výrazne líšiť od toho oficiálne uvádzaného (ten slúži skôr na objektivizované porovnanie jednotlivých modelov počas najbežnejších jazdných scenárov). Takže istá „rezerva“ sa určite hodí, a to aj do budúcnosti, keďže kapacita batérie časom degraduje (aj keď nie rýchlo a výrazne). Netreba to však preháňať. Podstatné je zohľadniť svoje skutočné potreby.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Úzkosť z dojazdu“ je psychologický problém, uvádza sa v štúdii
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?
Je diaľnica pre elektromobily postrachom? Testy dojazdu 49 modelov pri rýchlosti 130 km/h

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. To všetko je síce pravda, ale u nás je zvykom mať jedno univerzálne auto „na všetko“. Aj dochádzať do práce, aj prevážať menšie náklady, aj raz za dva roky cestovať do Talianska, príp. Chorvátska.
    Z toho vyplýva – taká akási predstava – ideálne by bolo mať 2 až 3 autá na rôzne použitia.
    Ale – bolo by to naozaj optimálne?
    Nebolo by oveľa optimálnejšie mať iba jedno jediné elektrické „približovadlo“ s relatívne nízkym ale postačujúcim dojazdom na denné používanie a raz za dva roky si požičať auto na tú dovolenku?
    Prípadne podľa potreby nejakú tú dodávku?
    Tak ale to už u nás zvykom nie je. Aj keď by to bolo zrejme ekonomicky najvýhodnejšie.
    A ešte jedna vec – čo by o nás preboha povedali susedia? Však doteraz mali toho krásneho veľkého dízla a zrazu sa vozia na nejakom menšom elektromobile. Asi nemajú na naftu, chudáci…

  2. Suhlasim s tebou..Ale nie je to iba o tej dovolenke raz za dva roky.Ak su deti alebo rodina niekde dalej tak auto z dlhsim dojazdom treba castejsie mozno sj kazdy vikend.
    Za mna je idealna kombinacia jedna nizkodojazdova elektricka s jeden spalovak.
    A este idealnejsie by bolo vyrabat “opacne hybridy,primarne na pohon ”,baterka s dojazdom 150km , a k tomu maly spalovacik/generator na vyrobu energie a ides kolko potrebujes dotankujes alebo nabijes ,podla situacie v akej si a vystacis s jednym autom v rodine.

    • Tak malý dojazd je na výlety málo.
      A na dochádzanie do roboty má slúžiť hromadná doprava.
      A niekto dochádza väčšiu vzdialenosť musel by nabíjat každý deň. Čo by 1000 nabíjacích cyklov znamenalo 3 až 4 roky a dojazd klesne pod používateľmi prijateľnú hranicu.
      Ak dojazd zvýšime na dvojnásobok nabíjacie cykly sa minú za 6 až 8 rokov ale aj keď batérie stratia 40% kapacity ešte stále budú použiteľné na dochádzanie do roboty. Hranicu nepouzitelnosti dosiahnu pri veku cca 15 rokov.
      Ak si kupujem auto za 40 a viac tisíc musí vydržať aspoň 10 rokov bez výmeny drahých dielov. Buď preto že skôr na nové nenasporim, alebo preto aby som ho za 5-6 rokov vedel predať

  3. Tesla magazín, zjavne ste sa netrafili do potrieb a záujmov mnohých vodičov, tak sa láskavo nevyjadrujte v našom mene, najmä nie v mojom.. Ja chcem jedno auto veľmi univerzálne, na krátke aj na dlhé cesty.. Jedno však o svojom aute viem.. Určite ho nechcem mať z 365 dní v roku tretinu toho času na nabíjacom kábli.. Auto ktoré je na kábli je nepoužiteľné, takže už teraz viem, že Tesla ani žiadna iná značka elektromobilov to určite nebude.. Som šofér ktorý chce natankovať za 3 maximálne 4 minúty a s tým autom dôjsť aspoň 600 km pri rýchlosti 130 km za hodinu pripadne aj rýchlejšie keď cestujem cez Európu.. Takže moja voľba je určite spaľovací motor.. Vodíkový pripadne aj benzín, alebo naftový.. Ja fosíliami nepohŕdam tak jak pracháči v Bruseli, za ktorých celý účet za bez uhlíkovú ekonomiku budú musieť zaplatiť bežní občania a motoristi

    • Miol: magazin sa nevyjadruje za nas, ale cituje vyskumy a statistiky.
      Ak sa pocita aj moj hlas ako hlas citatela, tak zo svojej skusenosti a skusenosti vsetkych mojich znamych viem, ze tie statistiky su velmi realne. A dokonca, vacsina slovakov na sk najazdi este menej denne ako vyslo v eu statistikach.
      Samozrejme, su vynimky, ale 90% vodicov denne nenajazdi na sk viac ako 250km.
      Chapem zaroven argument, ze zhruba polovica z tych nema kde nabijat EV ez noc.
      Pripadne, ze niekto skutocne potrebuje prejst kazdy vikend cez 200km denne. Na to ale uz vacsina ev dojazdov postacuje.

  4. Všetci máte svoju pravdu! Dúfam, že čoskoro budú v ponuke BEV batérie od 50 do 150 kWh tak, aby si väčšina mohla zvolit požadovaný dojazd! A o tom to je! 🙂 🙂 🙂

  5. nie je dolezite on

    ja tiez viac menej suhlasim..ak by nebol problem v peniazoch mal by som elektromobily 2. jeden s velkym dojazdom a jeden s dojazdom kludne do 200km…
    ale kedze je problem v peniazoch…budeme mat len jedno EV s dojazdom okolo 500 km..ale verim, ze raz bude aj to druhe…
    a ze je to drahe…takto to proste je..ak clovek nieco chce, hlada sposob ako to dosiahnut…a nariekat alebo kritizovat mu nepomoze…

Pridajte komentár