Obavy z nedostatočného dojazdu elektromobilov patria k najväčším bariéram prijatia elektromobilov zo strany vodičov, ktorí nemajú skúsenosti s týmto druhom vozidiel. Tzv. „úzkosť z dojazdu“ však význame klesá po zakúpení elektromobilu, keď vodiči začnú bežne používať svoje elektrické vozidlá. Vyplýva to z historicky najväčšieho prieskumu ohľadom elektromobility uskutočneného v Kanade. A ten priniesol aj ďalšie zaujímavé zistenia.
Kanadská automobilová asociácia (CAA) si dala vypracovať prieskum na vzorke viac ako 16 000 majiteľov elektromobilov, o ktorom hovorí, že je najväčší svojho druhu v Kanade, ktorá je 2. najväčšou krajinou sveta a celkovo pomerne chladnou lokalitou. Prieskum sa týkal viacerých oblastí, vrátane skúseností s dojazdom, používaním v chladnom počasí či degradáciou batérie.
Možno nečakane (aj keď nepoznáme pomery v Kanade) sa ukázalo, že najväčšou obavou kanadských elektromobilostov nie je napr. dojazd elektromobilov či ich správanie v zimných podmienkach, ale dostupnosť verejného nabíjania. Za „starosť“ to považuje až 44 % respondentov. Zistilo sa tiež, že pomer nabíjania doma a mimo domova by mal byť podľa vyjadrení elektromobilistov z Kanady 70:30. 30 % mimo domova je pritom pomerne vysoké číslo.
Čo sa týka dojazdu, o čosi viac ako tretina (36 %) vodičov nemá dôveru v cestovanie elektromobilom na dlhé vzdialenosti a 67 % majiteľov elektromobilov vlastní aj spaľovacie auto (zrejme svoje pôvodné), ktoré častejšie používajú na diaľkové cesty.
Zaujímavou časťou prieskumu bolo aj porovnanie obáv súvisiacich s používaním elektromobilov pred a po ich kúpe, a teda získaní reálnych skúseností. Obavy z dojazdu pritom klesli zo 67 na 30 %, obavy z prevádzkových vlastností v chladnom počasí z 58 na 33 % (tu treba brať do úvahy, že Kanada je celkovo chladnou lokalitou s poriadnymi zimnými mrazmi) a obavy z degradácie/poklesu kapacity batérie z 54 na 13 %.
Koľko elektromobilistov sa chce vrátiť k spaľovákom?
V prieskume sa pýtali respondentov aj na to, akým druhom vozidla plánujú nahradiť svoj elektromobil v budúcnosti. Až 97 % z nich uviedlo, že keď príde čas na výmenu, ich ďalším vozidlom bude takisto elektromobil. A 89 % opýtaných uviedlo, že si jazdu v elektromobile užívajú viac ako v spaľováku, 95 % uviedlo, že ich elektromobil má nižšie prevádzkové náklady a 92 % uviedlo, že elektromobil je tichší (zrejme v rámci subjektívneho vnímania hluku v kabíne).
A drobná technická poznámka na záver. Prieskum prebiehal v období od 21. novembra do 11. decembra 2022 a zúčastnilo sa ho celkovo 16 232 majiteľov elektromobilov zo všetkých kanadských provincií. Čiže aj lokalít, ktoré sú veľmi chladné.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ideálny dojazd elektromobilu má byť 250 km. „Úzkosť z dojazdu“ je psychologický problém, uvádza sa v štúdii
Značnej časti vodičov postačí elektromobil s neveľkým dojazdom, ukazuje ďalšia štúdia
Čo ukázal ďalší veľký test „zimného“ dojazdu 28 elektromobilov?
31 komentárov
„30 % mimo domova je pritom pomerne vysoké číslo“ Preco vysoke? Ak cestuju daleko musia nabijat verejne. A ak su bytovkari tak len verejne mozu nabijat, Ako bude v mestach rast pocet bytovkarov kupujucich EV tak bude rast pomer verejneho nabijania.
Ja nabijam 100% verejne, s dvoma domakmi sme v priemere na 33% verejenho, ak aj oni obcas nabiju verejne pri cestach, tak mozno aj s troma domakmi by sme boli priemerne na 30%. 🙂 Tak ake vysoke cislo?
Nekŕmte nás odpadom!
Toto je dufam prvy april tento clanok 🙂 vsade kde sa spytam uzivatelov elektromobilov tak odpovedia ze by si opakovane z viacerych dovodov nekupilo elektromobil. Ano, to co sa uvadza ze je to zabavnejsia jazda, to nikto nepopiera. Na druhej strane na Slovensku mame v zalostnom stave elektricku siet a vobec pomer nabijacich stanic a ich vykonnost a nie kazdy ma zaujem na elektronabijackach travit polku zivota. Ak by som povazoval elektromobil ako moznost dopravy po meste, prosim… Ale ked s tym podaktori precestuju denne 300+ kilometrov je to bullshit a uz vobec nie s nizsimi nakladmi nakolko verejne nabijacky z daleka ekonomickejsie voci nafte alebo benzinu niesu. Je vidiet ze sa tu odkazujeme na kanadu, ktora nieje európskou krajinou a ma uplne ine podmienky. Naco toto sem tahame? My sa kanade nevyrovname ani o 50 rokov pokrytim a celkovym vykonom elektrickej siete.
Samozrejme, dôležitejšie ako veľký výskum je názor absolventa vysokej školy života čo pozná niekto ktorý pozná niekto a ten by si elektromobil nekúpil lebo nan nemá..
Ja si to skusat nemusim a neuverite ale naozaj poznam priamo ludi co maju elektromobil a jazdia na nom aspon 3 roky. Ako clovek, ktory zije naozaj v panelovom dome by som to inak ako na verejnych nabijackach ani nabijat nevedel. Takze tato diskusia je uplne zbytocna. Na elektromobil mam ale osobne radsej za tu cenu investujem do spalovaku vo vyssej strednej triede nakolko cestujem pomerne vela a nemozem si dovolit travit hodiny na nabijackach.
OK, ja mám teslu 3 performance, moja už druhá, a ďalšie bude iba tesla a to som za polárnym kruhom v zime, nemáš za čo
A? Ja ti ju nezavidim, uzivaj si ju.
jasne ze zavidis…
Čo už len ta Tesle 3 Performance môže závidieť?
tento tvoj prispevok je dufam 1.april. Podobne, ako ti tu odpovedali, aj ja milujem prispevky v style JPP (jedna pani povedala). Neviem, kde hladas tu tvoju vzorku respondentov, ale ja mam elektro 2 roky a 55tis km a k spalovaku by som uz nikdy nevratil.
Rovnako sa pripajam kmodkazu pre JPP…tiez uz ine auto ako baterkove nebudem kupovat. A dokonca aj traktor do vinohradu hladam naterkovy…Ak ich Uhrikovi republikani na Slovensku nezakazu racionalne a odborne zdovodne ako to podal docent a doktor od elektromobility a fotovoltiky na TA3…skuste pozriet, ako sa tu v gubernii logicky dokazuje nepraktickost baterkovych aut a fotovoltiky
Je to klamstvo co Tu pisete v UK 90% sa vracia spent k spalovakom a tiez niekto nechce elektromobil predat ev klesol I 80%.
Daj odkaz na článok rad si ho prečítam.
nevymyslaj si 😀
HOAX
A čo čakáte že v tesla magazíne napíšete že spalovak je lepší keď sú tie elektro auta také úžasné. Prečo sa musia tak pretlacat ??? Každý vie ze je to smejd a okrem blbich ekologov a veganov to nekúpi nikto
Čo potom robí taký krmočový expert ako si ty na teslamagazin.sk? Myslíš si, že tu niekoho tvoje hoaxy zaujímajú?
Počas posledných dvoch rokov som vlastnil dva elektromobily, na ktorých som najazdil viac ako 150 000 km. Kúpu elektromobilu som bral ako testovanie novej technológie. Aj napriek tomu, že veľkú časť nabíjaní som mal bezplatne, pri častých dlhých jazdách po Slovensku mi prekážala časová náročnosť spojená s nabíjaním. Mal som možnosť rovnaké trasy absolvovať aj v elektromobiloch vybavených veľkým akumulátorom s ultra-rýchlym nabíjaním, avšak pri rýchlych presunoch na dlhých trasách vždy elektromobil bude v nevýhode oproti spaľovacím motorom, nabíjanie trvá dlhšie, nabíjacia stanica môže byť obsadená, alebo nefunkčná a pod. Každopádne do mesta je elektromobil najlepšia voľba, ale na dlhé trasy to nie je, a aj napriek svojim nepopierateľným prednostiam som sa po dvoch rokoch vrátil späť k spaľovacím motorom.
Jasne, všetci ti veríme.
Ale veď sa s nami podeľ aké máš skúsenosti s elektromobilom, predpokladám, že si sa maximálne v nejakom viezol a žiaden si nikdy nevlastnil 🙂
Ked zacne klesat kapacita baterie a prezije nejaku tu zimu-dve a potom sa zacne zaujimat o to, co stoji nova bateria, asi ho ten elan prejde. Stoji viac ako polovica noveho auta. Mozna si po 3-4 rokoch povie ze, aaaaa, tak ja si kupim novy elektromobil
Vy na Slovensku iba baterka a kapacita, ako by ste boli rozlohou Nórska, 8 rokov záruka motor baterka, 5rokov celé auto tu v no…. Dotácie zrušili v Nórsku výhody rovnako a čuduj sa svete predaje iba rastu
Predaje rastu mam skor informaciu ze predaje su v norsku blizke nule!
@LUBO Toto je ignorancia v tom najlepšom svetle 🙂
„…all-car-news.com/de/elektroautos-mit-nur-geringem-batterieschaden-haben-oft-schon-einen-wirtschaftlichen-totalschaden…“
viac ako polovica auta?? :D:D …kde chodite na tie nezmysly.
auto skor zhrdzavie ako by mal Matias stratit rec z vymeny baterky..ta este bude fungovat a skonci niekomu na stene ako baterka pre domacnost (alebo mne v traktore do vinohradu ak dozijem 🙂 )..kazdodenne dobitie 25-30kWh na AC nabijacke velkej baterke absolutne nic neurobi…pocet cyklov nabitia vo vztahu k degradacii tak velkej baterky sa rataju pre rychle DC nabitia a z 20-80%=tj 300-400km (zalezi na aute a soferovi). A teda 3 nabitia za mesiac pre typickeho zamestnaneho majitela elektr auta (5x do tyzdna do roboty a spat, cez vikend Avion)…za rok 40nabiti/cyklov, za 20 rokov 800nabiti/cyklov. Cim mensie mnozstvo energie dobije do 100%, tym sa pocet cyklov navysuje-exponencialne (staci hladat datasheet menej sofistikovanych bateriek k domacej FVE) 800cyklov je stale daleko od deklarovaneho limitu. Dokazom su chybajuce informacie o osobnych tragediach z dovodu beznej degradacie baterky v aute (technicke zlyhania su menej standardne ako systemove zlyhanie v Audi SQ7). Vynimkou je Nissan Leaf s nezvladnutou konstrukciou ev pohonu (chybajuci/slaby BMS).
Norsko bez dotácie predaj skoro nulovy
„…all-car-news.com/de/warum-die-autoverkaeufe-in-norwegen-voellig-zusammengebrochen-sind…“
Norsko bez dotácie predaj skoro nulovy
„…all-car-news.com/de/warum-die-autoverkaeufe-in-norwegen-voellig-zusammengebrochen-sind…“
netrep sprostosti, predaje Tesiel v Norsku boli v 1. kvartale tohto roka na absolutnom rekorde, napriek zrusenym dotaciam. Clanok je zo zaciatku februara a media hladali senzaciu po slabom januari, ale ten bol slaby z jedoducheho dovodu – nestihli doplavat lode zo Shanghaja, ktore vyplavali v januari 🙂 Samozrejme hlupaci tomu naleteli a dodnes vypisuju neaktualne a zavadzajuce informacie, ty si toho vybornym prikladom.
Tesly sú pre homosexuálov nie pre ľudí