Úzkosť z dojazdu elektromobilov trápi najviac tých, čo ich nevlastnia. Čo ešte ukázal prieskum?

7

Spoločnosť Recurrent urobila prieskum ohľadom tzv. úzkosti z dojazdu elektromobilov. Teda strachu z toho, že vodič nedôjde do cieľa kvôli vybitej batérii. Respondentmi pritom boli majitelia aj potencionálni kupujúci elektrických áut. A výsledky sú zaujímavé.

Hlavné zistenie

Hlavným zistením prieskumu spoločnosti Recurrent, ktorá sa špecializuje na zber a analýzu dát z prevádzky elektromobilov, je, že najlepší spôsob ako prekonať strach z dojazdu elektromobilov, je mať a používať elektromobil. Respektíve, úzkosť z dojazdu vo všeobecnosti klesá s pribúdajúcimi skúsenosťami.

Respondenti

Pretým, ako sa dostaneme ku konkrétnym číslam ohľadom úzkosti z dojazdu, uvádzame, že prieskum prebiehal na menšej vzorke. A to medzi vyše 250 vodičmi a „kupujúcimi“. Respondenti pritom hodnotili mieru pociťovanej úzkosti z dojazdu známkami 0 až 4 („0“ predstavovala nulové obavy a „4“ najväčšie obavy, resp. takmer neustále obavy).

Výsledky prieskumu

Čo sa týka výsledkov prieskumu, 78 % majiteľov elektromobilov uviedlo, že ich pocit úzkosti z dojazdu sa znižuje, čím dlhšie jazdia a lepšie spoznávajú svoje vozidlo. 59 % vodičov elektromobilov pritom nepociťuje žiadne obavy týkajúce sa dojazdu. Medzi budúcimi majiteľmi elektromobilov však prevláda „strach“, keďže až 76 % z nich má obavy ohľadom dojazdu elektromobilov.

Obavy sú najväčšie u tých, ktorí sú podľa vlastných slov 1 až 2 roky od kúpy. Potom obavy vo všeobecnosti klesali, aj keď sa objavil maličký nárast obáv v rámci obdobia 1 až 3 rokoch po kúpe (stále je však priemer pod známkou 1). Analytici z Recurrent to odôvodňujú tým, že po období zvykania si počas prvého roka pravdepodobne vodiči začali jazdiť „trochu dobrodružnejšie“. Napr. jazdia ďalej a získavajú aj skúsenosti s prvými nefunkčnými verejnými nabíjacími stanicami.

Po 5 a viac rokoch jazdenia v elektromobiloch takmer všetci vodiči hodnotia mieru pociťovania úzkosti z dojazdu známkou nižšou ako 1, teda ich obavy ohľadom dojazdu sú buď žiadne alebo veľmi malé.

A zrejme nemôže prekvapiť, že obavy z dojazdu elektromobilov sú väčšie pri cestovaní na dlhé vzdialenosti ako pri bežných každodenných jazdách. Recurrent pritom uvádza, že vodiči, ktorí nevlastnia elektromobily Tesla (pozn.: a teda zatiaľ nemajú plnohodnotne k dispozícii najspoľahlivejšiu nabíjaciu sieť Tesla Supercharger), môžu najmä po nedávnych medializovaných správach o nižšej spoľahlivosti viacerých nabíjacích sietí v USA vnímať dostupnosť nabíjacích možností s obavami.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ideálny dojazd elektromobilu má byť 250 km. „Úzkosť z dojazdu“ je psychologický problém
Obavy z dojazdu elektromobilov klesajú po ich kúpe a návrat k spaľováku vylúčil takmer každý
O koľko klesá dojazd elektromobilov v zime? | Analýza 12 modelov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Neskúsiš – nevieš.
    Nuž, je to veľmi jednoduchá odpoveď na veľmi veľa otázok.
    Napríklad:
    Ako chutí havajská kuchyňa?
    Ako vonia Chanel 5?
    Ako sa lyžuje v Alpách?
    Atď, atď.
    Alebo trebárs:
    Ako je to s tým dojazdom tých elektromobilov?…

    • Tak nejako. To sa tyka aj fotovoltiky – kopa mudrych, co ju nemaju a ani poriadne nezistovali od ludi, co to prevadzkuju roky a citaju len pochybne zdroje.

  2. Neskutočné kydy, ten článok.
    Chápem, že po skončení petrodolára bude nutné niečo „robiť“ s ľuďmi, inak nám tu môže vzniknúť „Myšia utópia“.
    Vďaka takýmto článkom ale nemám strach, že niekedy vznikne…

  3. Slovaci maju jednu nevyhodu. Ohovaraju.
    Nemaju, neskusili ale nataraju bludy kde co citali.
    Uzkost z dojazdu vynasli novynnari a hlupci to rozsirili po facebooku.
    Sadam do auta a nemam ziadne obavy. Sadnem do auta, nastavim navigaciu a idem. Rim, Zahreb, Berlin rovnako ako s Passatom. Netvrdim ze to je rovnako rychle ale kvalitativne lepsie. Ved do Zahrebu dosli rodicia aj na Favoriteale ten konfort bol otrasny.
    Dojazd nie je problem, broblem su nerealne predstavy o jazdeni s aktualnym spalovacim autom ktore ludia vlastnia este pred elektro. Kazdy si mysli ze 2x do tyzdna jazdi Berlin a spat a v reale jazdi kazdy den do prace 20km tam a 20km spat. Raz do roka Makarska v Chorvatsku.
    Niet dovod kupovat auto z dojazdom 500km. Aj 300km je vela a pri ceste do Makarskej si kludne cestujem z rodinou a kazde 2 hodky si spravim prestavku. Deti to aj tak potrebuju.
    Moj pohlad na dojazd elektromobilu.

    • Nezovseobecnoval by som. Je veľa ľudí, ktorý pravidelne dochádzajú z rôznych častí východného a stredného Slovenska do Ba (bývanie obyčajne na sídlisku), prípadne aj ďalej. U tých sú obavy z dojazdu a možností nabíjania, resp. ceny za nabitie úplne relevantné, a pre nich ešte elektromobilita nie je vhodná.

      • Aky problem je nabit 15 min na Budci. Myslim ze ziadny. Ak ma niekto Teslu tak ma moznost nabit na Sielnici.
        Z vychdu Slovenska sa nedochadza kazdy den do BA. Ide sa v nedelu a v piatok sa ide domov.
        Prave pre tych je to najvyhodnejsie. Lacna prevadzka a dobra infrastruktura nabijaciek.
        Problem to moze byt pre tych ktory maju drahe auta a jazdia agresivne, bezohladne. Tym elektro vyhohovat nebude.
        Pre vsetkych normalnych soferoch ktory nie su burani je elektromobil super a o dojazd sa netreba bat. Dojazd nie je problem ani pri snezeni a neupravenych dialniciach.

      • Ak jazdia kazdy tyzden vychod-BA a spat tak najazdia rocne 40-50tkm+ a to asi nerobia so Citigo a pod, = EV s dojazdom do 250km. No a pri EV s dojazdmi 350-500km ak to nespravia naraz tak ide len o kratku cikpauzu na 5-15min ktoru si urcite robia aj so spalovakom a pocas nej dobiju chybajucich 100-150km dojazdu. V cieli uz maju potom cas nabit 0-100% aj 1-2h pri veceri/nakupe, alebo kludne aj cez noc na AC.
        Pri tak velkom najazde sa im EV oplati z hladiska TCO.

Pridajte komentár