Aká je reálna strata kapacity batérie Modelu S?

5

Zaujíma vás ako v priebehu času a nabíjacích cyklov klesá kapacita batérie Modelu S? Aká je degradácia kapacity po 100, 200 či dokonca 320 tisícoch najazdených kilometroch?

Približne 300 majiteľov elektromobilu Tesla Model S už niekoľko rokov zdieľa prostredníctvom belgicko-holandského Tesla fóra informácie o zostávajúcej kapacite batérie svojo vozidla. Zo štatistického hľadiska sa asi nebude jednať o plne relevantné výsledky, ale pre vytvorenie predstavy sú dané dáta určite dostačujúce.

Po najazdení 100 000 km, čo je priemerne cca 250 nabíjacích cyklov, dochádza k poklesu kapacity batérie približne o 5 %. Ak by sme brali 400 km, ako priemerný reálny dojazd, znamenalo by to pokles dojazdu plne nabitej batérie o 20 km. Podľa údajov nie je degradácia kapacity batérie priamo úmerná počtu najazdených km, keďže pri 200 000 km je strata kapacity na úrovni 7 %. To znamená, že najazdením druhej stovky tisícov kilometrov batéria degraduje len o 2 %. Avšak tu treba brať do úvahy, že počet automobilov s najazdenými 100 000 a viac kilometrami v grafe dramaticky klesá.

degradacia kapacity baterie elektromobilov tesla

Strata kapacity batérií Modelu S s pribúdajúcimi km. Zdroj: electrek.co

Každopádne tieto hodnoty vôbec nevyzerajú zle a predpokladáme, že drvivá väčšina majiteľov Modelu S vymení svoju Teslu ešte pred 200 tisícovým nájazdom. A ani pre tých, ktorí si brúsia zuby na staršie modely z druhej ruky, to z hľadiska degradácie batérie vôbec nevyzerá beznádejne. Potvrdzujú to aj údaje, resp. údaj spoločnosti Tesloop.

Z ďalších výsledkov prekvapujúco vyplýva, že pravidelné nabíjanie batérie prostredníctvom nabíjacej stanice Tesla Supercharger aspoň 2-krát týždenne, by mohlo predlžovať životnosť batérie. To je v rozpore so všeobecnými tvrdeniami Tesla Motors, ktorá neodporúča časté nabíjanie cez Supercharger z dôvodu nepriaznivého vplyvu na kapacitu akumulátorov.

strata kapacity baterie elektromobilov tesla

Vplyv nabíjania cez Supercharger na kapacitu batérie. Zdroj: electrek.com

 

Strata kapacity batérie a technické problémy Modelu S po 320 000 km

Spoločnosť Tesloop sa venuje preprave pasažierov na trase Los Angeles – Las Vegas, prostredníctvom elektromobilu Tesla Model S. Jeden z ich elektromobilov má za sebou už vyše 320 000 km, pričom kapacita batérie klesla len 6 %. A to bol tento elektromobil zakaždým nabíjaný na 100 %. Tesla Motors pritom odporúča nabíjanie na 90 % kapacity, ktoré by malo maximalizovať životnosť batérie. Pre zaujímavosť uvádzame vyjadrenie Elona Muska, podľa ktorého laboratórne testy ukázali, že po simulovanom nájazde 800 000 km, klesla kapacita batérie o menej ako 20 %. Zdá sa, že tento údaj by nemusel byť nereálny.

Napriek tomu, že sa jedná len o údaj jedného automobilu, môžeme predpokladať, že degradácia kapacity batérie nebude žiadny Tesla „killer“. Všetkých určite zaujímajú aj technické problémy, ktoré sa vyskytli v priebehu prevádzky vyťažovaného Modelu S spoločnosti Tesloop. Spoločnosť uvádza, že už po 50 000 km sa objavili problémy s elektromotorom, ktorý bol vymenený v rámci záruky. A práve po 320 000 km im začal systém indikovať nulový dojazd pri plnom nabití. Podľa Tesly to bol softvérový problém, ktorý by vyriešil update firmvéru. Avšak spoločnosť Tesloop nebola ochotná čakať, a tak im bola batéria bezplatne vymenená.

Zdroje článku: electrek.co, insideevs.com.

 

Čo poviete na prezentované údaje o degradácii batérie Modelu S? Sú podľa vás reálne a štatisticky relevantné? Neváhajte a vyjadrite svoj názor v diskusii pod článkom.

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Pingback: Nissan Leaf po 80 000 km. O koľko klesla kapacita jeho batérie?

  2. Pingback: Nová aktualizácia od Tesly zvýši efektivitu batérie počas chladných dní

  3. Pingback: Dojazd Tesly Model 3 otestovaný aj počas mrazivých podmienok

  4. Uhlíková stopa elektroauta je 200mg/100km, dnešné priemerné Európske benzínové auto má 160mg/100km.
    Dôvod: nové bane la lítium devastujúce prírodu, továrne na výrobu batérií, likvidácia lítiových batérií. Pozor!
    pri rýchlosti nad 110 km/h kvadraticky klesá dojazdová vzdiaenosť (napr. pri 130 je to o 40% menej).
    Výdajné stojany benzín: dnes je na pumpách cca 10 výdajných stojanov, obslúžia za hodinu (pri tankovaní 10 minút) 60 áut, ktoré potom prejdú v priemere 800km.
    Výdajné stojany elektro: za hodinu vybavia pri 10 stojanoch 20 áut, ale prejdú len 400 km. Čiže ekvivalent stojanov by mal byť: 30 stojanov na 400km, alebo 60 stojanov na 800 km.
    Prekonanie vzdialenosti 800 km po dialnici pri 130km/h benzín 6,5 hod, elektro 8 hod ( pri jazde 110km/h a len pri jednom nabíjaní. (pri 130km/h by musel nabíjať 2x!!!)
    Jediným riešením sú autá na vodík. Hyundai + Audi robia pokroky, Na západnom pobreží USA sú v prevádzke 30 rokov.
    Elektroautá sú propaganda a slepá ulica

Pridajte komentár