Automobilka GAC predviedla expresné nabitie elektromobilu „porovnateľné s tankovaním spaľováku“

7

Čínska automobilka GAC demonštrovala systém „super-rýchleho“ nabíjania, vďaka ktorému má byť doba nabíjania elektromobilov porovnateľná s tankovaním spaľovacích áut. A prvý model vybavený týmto systémom má prísť na trh už onedlho.

Automobilka GAC získava čoraz viac pozornosti aj mimo svojho domova. Veď napríklad nedávno zaujala testovaním novej verzie elektrického SUV strednej triedy GAC Aion LX so 150-kWh batériou, ktorá cieli na dojazd 1 000 km (NEDC), pričom počas testov malo vozidlo dosiahnuť dojazd 904 km.

No a aktuálne vďaka Cnevpost prichádza z Číny správa, že automobilka GAC predviedla výnimočne rýchly nabíjací systém pre elektromobily. A to v rámci svojho „Technology Day“, kde tvrdila, že rýchlosť nabíjania je porovnateľná s tankovaním.

Nabíjacia technológia má podľa čínskej automobilky umožňovať nabíjanie „multiplikátorom“ 3C a 6C (tzn., že maximálny podporovaný nabíjací výkon je 6-násobkom kapacity batérie). Tá pritom sľubuje nabitie elektromobilu z 30 na 80 % za 10 min, resp. z 0 na 80 % za 16 min pri 3C nabíjaní. A 6C nabíjanie má dokonca priniesť nabitie z 30 na 80 % za 5 min a z 0 na 80 % za 8 min.

Ukážka nabíjania

V rámci svojho technologického dňa spoločnosť GAC predviedla nabíjanie prostredníctvom svojej novej technológie, pričom systém ukazoval, že batéria sa pri 80 % SoC nabíjala neuveriteľným výkonom 481 kW. Napätie počas nabíjania dosahovalo 856 V a prúd 568 A. Vozidlo malo vďaka tomu získať 35,1 kWh energie len za 4 min nabíjania.

Samozrejme, tieto „šialené“ čísla vyvolávajú mnoho otázok. Prvou je, či sú reálne. To by sme mohli zistiť už v septembri, kedy má prísť na trh prvý model (GAC Aion V) s touto „super-nabíjacou“ technológiou.

Ďalšou otázkou sú nabíjacie stanice s potrebným výnimočne vysokým výkonom. V tejto veci GAC uvádza, že tento rok postaví 100 „super-rýchlych“ nabíjacích staníc. Detaily však nepoznáme. No a samozrejme jednou z najdôležitejších otázok je, čo za technológiu batérie používa GAC, keďže sľubuje, že pri 6C nabíjaní môže batéria dosiahnuť životnosť milión km v rámci používania pri izbovej teplote.

Na základe oficiálnych práv zo začiatku tohto roku sa zdá, že by mohlo ísť o grafénové batérie, od ktorých sa vo všeobecnosti očakáva rýchle nabíjanie, dlhá životnosť či vysoká bezpečnosť. Avšak batérie tohto typu sa mali doteraz v rámci vývoja potýkať aj s vysokými výrobnými nákladmi. Spoločnosť GAC ale vo februári tvrdila, že sa jej podarilo radikálne znížiť výrobné náklady.

Nuž dúfajme, že nejde len o prázdne sľuby a v septembri sa naozaj dočkáme elektromobilu s „rozprávkovo“ rýchlym nabíjaním. Ak by pritom bol celý systém, vrátane batérií a nabíjacích staníc, nákladovo efektívny a potrebne škálovateľný, mohli by sme hovoriť o veľkom posune v rámci elektromobility. Zatiaľ však treba zrejme krotiť nadšenie a počkať si na prax a výsledky z hľadiska komercializácie technológie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
5-minútové nabíjanie elektromobilov je na dobrej ceste, tvrdí Storedot
Tesla priblížila, ako bude prebiehať nabíjanie elektromobilov iných značiek na jej nabíjačkách
Batérie od Enevate majú priniesť 5-min nabíjanie elektromobilov. Komercializácia je naplánovaná na budúci rok

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. BEV predstihli ICE v prevádzkových nákladoch. Najnovšie dokonca v nižšej nákupnej cene, ako ICE (zatiaľ iba vo vyspelej Číne). Nedostatočné boli iba technické parametre batérií, dojazd a rýchlosť nabíjania. Dnes môžeme povedať, že problematika BEV je komplexne technicky vyriešená. Problém je, že je vyriešená čínskymi automobilkami a nie európskymi. Nám už zostáva iba hádať, koľko rokov bude trvať EU dostať sa tam, kde je Čína dnes. Podľa plánov EU automobiliek to vypadá na 5-10 rokov. Ak by ste v roku 2000 povedali, že čínske autá budú podstatne vyspelejšie ako európske, väčšina by Vás vysmiala. Aktuálne to je krutá realita…

    • USA zaviedli clá za porušovanie patentových práv a neférovú menovú politiku, na tieto veci sa sťažujú aj európske firmy, sú na ne aj dôkazy – viete aj vy doložiť svoje tvrdenia?

      • Ono sa to už pár rokov dozadu otočilo. Ďaleko najviac patentov ročne registruje Čína. Nie USA, nie EU. Logicky pre to začala Čína výraznejšie ochraňovať patentové práva. Lebo teraz je to pre ňu výhodné. Mocnosti sa riadia iba svojimi bezohľadnými záujmami. Aj tie „naše“…

        • Europa raz na tie nekonecne a mnohymi zneuzivane prava zahynie. Vid vystavba Tesla gigafaktory v Berline v porovnani s Cinou ci USA. V Berline samozrejme meska. Asi tam Slavik podal namietky . Ale mame pravo aj zahynut…

  2. Zas a znova vlhké sny, tých čo na základke na fyzike nedávali pozor, o rýchlonabíjaní. Uvedomte si, že „natlačiť 150kWh do baterky za 5 min. vyžaduje príkon cca 2MW. Dnes si neviete za 5 minút nabiť blbý telefón a snívate o tom, že zajtra si nabijete auto na 1000 km za 5 min.

Pridajte komentár