Izraelský startup Storedot, ktorý pracuje na ultra-rýchlo nabíjateľných batériách od roku 2012, vyrobil prvé skúšobné vzorky svojich batérií XFC, ktoré sa majú nabiť za 5 min. Druhá generácia určená pre elektromobily má prísť o niečo neskôr, avšak ešte tento rok.
O batériách so „zázračnými“ vlastnosťami počúvame pomerne pravidelne. Spoločnosť Storedot však už v roku 2019 demonštrovala „5-minútové“ nabitie elektrického skútra s dojazdom 70 km, ktorý bol vybavený jej „koncepčnými“ batériovými článkami. Oznámila pritom, že takto rýchle nabíjanie chce demonštrovať aj na elektrickom automobile s dojazdom 480 km, a to v roku 2021.
No a dnes izraelský startup, podporovaný spoločnosťami BP, Daimler či Samsung Ventures, hlási, že uvoľňuje prvú výrobný várku vzorových batériových článkov. Tá bude slúžiť k predstaveniu batériovej technológie potenciálnym priemyselným a e-mobility partnerom.
Ide o batérie prvej generácie, ktoré boli vo svojej rannej forme použité pri spomínanom prezentačnom nabíjaní skútra za 5 min. Okrem skútrov má byť táto prvá generácia vhodná napríklad pre ultra-rýchle nabíjanie dronov či spotrebnej elektroniky.
Vyrobené vzorky majú podľa Storedot demonštrovať, že v rámci anódy batériových článkov je možné úspešne nahradiť grafit, a to metaloidnými nanočasticami. Izraelský startup to považuje za prielom v oblasti bezpečnosti či životnosti, okrem už spomínaného ultra-rýchleho nabíjania.
„Jednoduchá“ implementácia
Ďalšou veľkou výhodou batérií XFC má byť to, že sa dajú vyrábať v rámci existujúcich produkčných zariadení pre súčasné li-ion batérie. Tzn. že ich výroba by mala byť pomerne rýchlo implementovateľná a kapitálovo nenáročná.
„Sme o krok bližšie k tomu, aby sa naša vízia 5-minútového nabíjania elektromobilov stala komerčnou realitou. Dnešné oznámenie predstavuje dôležitý míľnik, ktorý posunul (batériu) XFC po prvýkrát od inovácií v laboratóriu ku komerčne životaschopnému produktu, ktorý je škálovateľný pre masovú výrobu,“ hovorí Dr. Doron Myersdorf, šéf spoločnosti Storedot.
Myersdorf pritom dodáva, že týmto bola vydláždená cesta pre príchod „2. gen“ prototypu batérie s „kremíkovo dominantnou“ anódou, určenej pre elektrické automobily. Stať sa tak má ešte v priebehu tohto roka.
Nuž, uvidíme. Sme zvedaví na ďalšie a snáď konkrétnejšie informácie.
Zdroj: Storedot
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ropný gigant chce zabezpečiť elektromobily, ktoré sa nabijú za 5 min
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO
Porsche sa zameriava na rýchle 500 kW nabíjanie a „neverí“ vo vodíkový pohon
17 komentárov
….. rýchlosť, hmotnosť, sýtosť batérií, to sú dôležité parametre pre ovládnutie sveta mobility elektrinou! Rád by som už videl 200 kWh batériu „do vrecka“! …..
Tušil som, že to existuje, len svetu sa to musí dávať po kvapkách, aby z toho nezošalel.
Čo je super, za posledných 5 rokov extrémne narástol ročný obrat výroby batérií a hlavne peňazí investovaných do výskumu. Tento výskum začal byt sexy pre vedcov aj investorov. Je predpoklad, že o desať rokov skočíme z dnešných špičkových malosériových 300-400 Wh/kg na viac ako 800 Wh/kg. Low cost bude možno na 500 Wh/kg. Rýchlonabíjanie bude vnímané ako samozrejmý štandard.
Hustota Wh/kg bude oveľa väčší technický problém ako rýchlosť nabíjania a životnosť batérií. Chce to prielomové objavy!
Uvedomujete si vôbec, čo to znamená pre el. sieť ultra rýchle nabíjanie? Ak sieť neumožní hromadne a rýchlo nabíjať, tak je jasné, že to smeruje jedine k regulácii. Potom to nie je nič iné iba možnosť, ktorá sa nebude hromadne využívať, nech by už boli batérie akékoľvek dokonalé a hustota energie by bola rovnaká, ako má benzín. Vybudovať sieť, aby to zvládala a nahradili sa všetky spaľovacie autá je nereálne. Ani postupne to nepôjde, lebo sa narazí na rôzné limity.
Kto sa len trošku vyzná vo fyzike, tak vie o čom hovorím. Je to zelený blud!
Áno, v centrách miest je to možné a to malé pidi-autíčka, skútre a po. No keď sa nanúti elektromobilita, tak to smeruje jedine ku kolapsu.
Elektromobily prispeju ku stabilizacii siete. Uz dnes predajcovia elektriny zvyhodnuju nabijanie mimo spiciek. Napr. v noci je elektrina lacnejsia, takze kto bude moct, bude nabijat pomaly v noci. Kto nebude moct (bytovkari), budu nabijat cez den pomaly v praci s tym, ze v case spicky distributor rozhodne o odpajani aut, pre ktore nie je nevyhnutne sa nabijat v danom case. Len zlomok aut (konkretne na dlhych trasach t.j. 500 a viac km) sa bude nabijat ultra rychlo, za co si vsak riadne priplatia. Priklad: ja dobijam v noci za 11 centov/kWh, v sieti ultra stanic sa plati aj 70 centov/kWh. Ok?
Ako sa zachová „bezhnotová“ batéria tj. katoseria pri havárií, tj pri skrate?
Áno, ten problém tu je, a výrobcovia rýchlonabíjacích staníc budú musieť riešiť dimenzovanie sietí a zaťaženia zdrojov. Jedným z príspevkov do riešení rýchlych zdrojov nabíjania budú aj lokálne akumulačné batériové plantáže, nabíjané pri nižšom zaťažení sietí.
Vaša logika je ako porovnávať jazdca na koni a pilota v stíhačke. Nemôžete novú technológiu merať v starom systéme. Aj grid ide do smart riešení. Následne samotné autá môžu stabilizovať sieť Vehicle-to-grid ( V2G ). Ako prídavok k stacionárnym battery pacom, ktoré budú súčasťou rapid chargerov. Mimochodom pri nabíjaní komplet dopravy naraz v SR (ak bude plne elektrifikovaná) sa prenosová špička zvýši o cca 10% (ekvivalent všetky ICE sú na pumpe). A to si píšte že ani ICE netankujú naraz, ale pri BEV to pesimisti očakávajú.
Rafinérky sa úplne odstavia? Čo s tými frakciami, ktoré vznikajú a budú vznikať z podstaty fyzikálneho procesu či sa to niekomu páči alebo nie a v súčasnosti sú využívané ako pohonné hmoty?
Cerpacie stojany na pumpach tiez pohana ele., miesatka v podzemnych nadrziach tiez atd. Jedna pumpa spotrebuje 200tis kwh. Kolko mame pump? Kolko Mgwh kapacity sa uvolni ked prestanu byt potrebne? Namiesto jednej pumpy sa moze nabit 4000 EV s 50kwh bat. To je len jeden dielik skladacky. Uz x-krat bolo prepocitane ze ziadny kolaps nehrozi aj ked budu len a len EV.
Pokles výroby v rafinérkach tiež uvoľní nejakú tú kapacitu energie, aj keď nie tak lokálne ako tie pumpy 🙂
Rafinerky az tak nie, lebo si vraj cast el. energie vyrabaju sami pri procese rafinacie, ale uz len odstavka ptrvadzky ropovodu uvolni niekolko Mwh. Proste nedostatok ele nehrozi.
Rafinérky sa úplne odstavia? Čo s tými frakciami, ktoré vznikajú a budú vznikať z podstaty fyzikálneho procesu či sa to niekomu páči alebo nie a v súčasnosti sú využívané ako pohonné hmoty?
VIKTOR…ku kolapsu smeruje jedine tvoj mozog ! Elektromobilita sa nenuti ! LUDIA JU CHCU ! Casy spalovakov sa chylia k svoju koncu ! Elektromobil je SLOBODA ! …Ziadny drahy servis, vymena olejov, filtrov, sviecok, remenov a podobnych muzejnych exponatov ! kto ma elektromobil tak vie o com pisem !… A co si myslis ze kolko GWh elektrickej energie ZOŽERIE taka jedna ropna rafineria na vyrobu benzinu ci nafty do tvojho spalovaka ?! Bud si isty ze elektriny BUDE DOST !!
Elektromobil je sloboda? Nefantazíruj prosím.
tak dufajme, ze to pojde !!!!!
ten smrad z aut sa uz neda dychat…..