Španielsky najvyšší súd rozhodol, že autá na LPG nepatria medzi nízkoemisné

12

Len pomerne nedávno sa začali objavovať správy, že vozidlá na plyn nie sú také „čisté“, ako sa tvrdilo. Španielsky najvyšší súd pritom v rámci sporu ohľadom šrotovného vo svojom rozhodnutí uviedol, že „LPG-autá“ sú pre klímu ešte horšie ako tie s naftovými motormi.

V Španielsku prebiehal zaujímavý súdny proces, ktorý vyvolalo nezaradenie automobilov na zemný plyn medzi nízkoemisné vozidlá, na ktoré sa vzťahuje tamojšie šrotovné. Toto rozhodnutie napadlo Španielske združenie pre skvapalnený plyn, a to odvolaním sa na najvyšší španielsky súd.

Súd pritom uviedol, že španielska vláda mala právo vylúčiť vozidlá na LPG z programu šrotovného, pretože tieto vozidlá neprispievajú k cieľom dekarbonizácie, ako aj preto, že technológia LPG už získala významnú fiškálnu podporu ako prechodná technológia smerom k bezemisnej flotile.

Na LPG, CNG a LNG sa v Španielsku aj naďalej vzťahujú výhodnejšie daňové pravidlá ako na benzín a naftu. A rôzne výhody môžu využívať aj vodiči vozidiel jazdiacich na tieto palivá.

Rozsudok španielskeho súdu uvítala aj šéfka španielskej pobočky organizácie Transport & Environment, Isabell Büschel. Uviedla pritom, že ide o správne rozhodnutie zo správnych dôvodov. A dodala, že vozidlá na plyn by nemali mať povolený vstup do nízkoemisných zón.

Dobre to nevyzerá ani s CNG a LNG

Organizácia Transport & Environment nedávno zverejnila štúdiu, podľa ktorej autá poháňané stlačeným zemným plynom (CNG) produkujú vysoké úrovne toxických látok a pevných častíc, ktoré sa spájajú s rakovinou, Alzheimerovou chorobou a ochoreniami srdca a dýchacích ciest.

Analýza, ktorú si nechala vypracovať holandská vláda, zas ukázala, že nákladné vozidlá na skvapalneným zemný plyn (LNG) nie sú v porovnaní s dízlovými vozidlami tohto typu žiadnym prínosom z hľadiska neželaných emisií. Práve naopak. Reálne testy totiž mali odhaliť, že LNG ťahače vyprodukovali 2 až 5-násobne viac jedovatých oxidov dusíka (NOx) ako dízlový ťahač s najnižšími emisiami NOx z roku 2013. Viac…

Zdroj: Transport & Environment; titulná ilustračná fotografia: Kreuzschnabel/Wikimedia Commons, licencia: artlibre

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové dízle emitujú pre zákon „neviditeľné“ rakovinotvorné častice
11 krajín žiada EÚ, aby zakázala predaj dízlových a benzínových áut
Náhrada 1 spaľováku elektromobilom môže v sociálnej oblasti ušetriť 10 000 $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

    • Ale zase otazka znie, ze spalovanie plynu v aute ma vyssiu teplotu nez benzin, ci nie? tym padom by mala byt kvalitnejsie zapalena zmes a tym padom menej bordelu a castic ci sa mylim?

      • Otázka znie – čo je to bordel? Nespálené uhľovodíky to už nie sú, to už riešia katalyzátory výfukových plynov.
        Dnes sa za „bordel“ považujú oxidy dusíka (NOx) a pevné častice. A čím sú pevné častice menšie, tým sú nebezpečnejšie. Skrátka – čím menšia častica, tým väčší „bordel“. OK?

    • Počúvaj chemik, vyhoď z domu sporák na zemný plyn, alebo LPG (ak nemáš náhodou elektrický) a kúp si sporák na naftu, to bude tiež správne rozhodnutie…

      • Pletieš si pojmy s dojmami, dieselhater. Prečítaj si článok ešte raz a dočítaš sa, že
        “ autá poháňané stlačeným zemným plynom (CNG) produkujú vysoké úrovne toxických látok (t.j. oxidy dusíka a iné) a pevných častíc, ktoré sa spájajú s rakovinou, Alzheimerovou chorobou a ochoreniami srdca a dýchacích ciest…“ atď.
        Nie je tam ani zmienka o tom, že keď si pripravíš na plynovom sporáku praženicu, vznikajú pri tom nejaké jedovaté splodiny.
        Mimochodom – vieš, ako sa vyrába potravinársky oxid uhličitý (CO2)? Ktorým sa sýtia nápoje, plnia sifónové bombičky, atď?
        Dokonalým spaľovaním metánu! Vieš?
        Takže ešte raz: Pletieš si pojmy s dojmami, dieselhater!

        • Nože mi vysvetli chemik, ako môžu pri spaľovaní najjednoduchších uhľovodíkov (metán, etán) s nakratším reťazcom vznikať vysoké úrovne toxických látok, čo potom musí vznikať pri spaľovaní benzínu a nafty, ktorých zloženie ani nie je presne definovateľné, lebo závisí od konkrétnej ropy z ktorej sú vyrobené?
          Že keď je zle nastavená zmes pri LPG alebo CNG, tak vtedy by som tomu rozumel, ale to je aj problém benzínu a nafty, pokiaľ ale je systém nastavený normálne, tak spaľovanie CNG (LPG) je podstatne čistejšie ako spaľovanie benzínu, o nafte nehovoriac… A doterajšie štúdie ohľadom spaľovania týchto produktov zatiaľ vždy hovorili toto, toto je prvá, ktorá tvrdí niečo iné.
          Ale keď si chemik, tak by si to mohol objasniť, že ako je to možné, rád sa nechám poučiť od vzdelanejších v tomto odbore.

          • Tvoje otázky sú úplne logické, vážim si ich.
            Žiaľ mám málo informácií, aby som ti vedel odpovedať.
            Nedokážem porovnávať jednotlivé štúdie, lebo ich nepoznám a vlastné netvorím, na to nemám.
            Jediné, čo ti poviem, je obrovský rozdiel medzi atmosferickým spaľovaním (pri bežnom tlaku) metánu a ďalších uhľovodíkov (ktoré je „čisté“) a spaľovaním pri obrovskom tlaku (vo valcoch spaľovacieho motora), kedy naozaj vznikajú rôzne „bordely“, ako sú napríklad oxidy dusíka a pod.
            OK?

  1. Celkom ma to prekvapuje, kedze doteraz som bol len v tom, ze auta na plyn su na tom +/- rovnako ako spalovaky, kedze ich nizsia produkcia CO2 pri jazde je kompenzovana vysokymi unikmi metanu pri tazbe zemneho plynu (okolo 9%), pricom metan je vyrazne silnejsi sklenikovy plyn ako CO2:

    …transportenvironment.org/press/transport-running-fossil-gas-bad-climate-diesel-petrol-and-marine-fuel-%E2%80%93-repor…

    Uz len tento fakt sam o sebe musi donutit zamysliet sa, preco su auta na plyn vobec povazovane za nizkoemisne a su dokonca v mnohych krajinach podporovane rovnako ako elektromobily. Podla mna tam nemaju co hladat.

    A z tohto clanku navyse vyplyva, ze jazdou emituju dokonca viac rakovinotvornych latok ako bezne spalovaky, co im moze zasadit definitivne k.o.
    Cielom cistych aut (elektromobil/vodik) by malo byt primarne zbavit sa vypustania karcinogennych svinstiev do vzduchu, ktory denne dychame. Nikto predsa nemoze mat dobry pocit z toho, ked vdychuje hnusny dym z okolo prechadzajuceho auta – navyse ked vieme, ze nase pluca si s tymi najmensimi pevnymi casticami nevedia poradit a moze to mat neprijemne nasledky.

    Spanieli vyslali signal aj pre zvysok sveta, plyn nie je riesenie. Cim skor si to kompetentni uvedomia, tym lepsie.

  2. Smolnický, CNG Slovensko on

    Bolo by zaujímavé vytvoriť aj ďalšie štúdie, pretože všetky doterajšie štúdie/analýzy/ (už aj keď ste na STK tak vidíte výrazne nižšie parametre 😀 oproti benzín/diesel) ukazujú práve opačné výsledky emisií CO2, NOx a PM ako ukazuje táto. Je celkom logické, že Transport&Eniroment, ktorý obrovsky lobuje za elektro vydáva štúdiu v neprospech CNG. Ťažko sa tejto štúdií veri, keďže najväčšie Európske asociácie ako NGVA Europe, EBA, ACEA (združenie európskych automobilových výrobcov) podporujú CNG/LNG ako ekologické palivá. Keďže využitím BIOmetánu dochádza k REDUKCII CO2 (a nie nižšej produkcii pri výrobe/ťažbe/transporte a spotrebe paliva/enerige) čo nedokáže ani elektro a vodík: https://www.cngslovensko.sk/clanok/prevratne-meranie-emisii-celeho-zivotneho-cyklu-vozidla
    Už ako tu bolo spomenuté spaľovaním CH4 ostávajú minimálne pevné častice PM rôznych veľkostí. Ako aj zo štúdie vyplýva pri studenom štarte sú vyššie emisie, pretože vtedy motor štartuje na benzín :). Úniky metánu stále nie sú dôkladne dokumentované a v najbližšom období by sa to malo zmeniť k lepšiemu ale aj pri aktuálne dokumentovanom úniku metánu (pri ťažbe, transporte, spaľovaní a pod.) je zemný plyn stále menej škodlivý ako vodné a veterné elektrárne ktoré absolútne decimujú okolitý ekosystém. Verím, že sa výroba el. energie opäť presunie k jadru a nebudú sa skúšať experimenty zelených extrémistov.

Pridajte komentár