11 krajín žiada EÚ, aby zakázala predaj dízlových a benzínových áut

29

Dánsko, podporované ďalšími 10 krajinami EÚ, vyzvalo Európsku úniu na zavedenie stratégie postupného ukončenia používania dízlových a benzínových áut, vrátane zákazu ich predaja v členských štátoch do roku 2030.

Škandinávci predložili tento návrh na nedávnom stretnutí ministrov životného prostredia krajín EÚ v Luxemburgu. Má ísť pritom o opatrenie, bez ktorého nebude možné dosiahnuť plánovanú uhlíkovú neutralitu Európy do roku 2050. A „starý kontinent“ chce byť prvým, ktorému sa to podarí dosiahnuť.

Dánsko dodáva, že odvetvie dopravy je aktuálne jediným, ktoré v súčasnosti zvyšuje svoje emisie, takže návrh je opodstatnený. Dánska vláda pritom pred rokom oznámila, že na vlastnom území zakáže predaj všetkých nových vozidiel na fosílne palivá. Následne však musela svoj zámer zrušiť, nakoľko bol v rozpore s pravidlami EÚ.

Plán A: Celoplošný zákaz

Aktuálne predložený návrh má umožniť jednotlivým členským štátom zakázať predaj nových automobilov s naftovým a benzínovým motorom, pričom Dáni dúfajú, že tým vyvinú tlak na Európsku úniu, ktorá v konečnom dôsledku pristúpi k celoplošnému zákazu používania vozidiel poháňaných fosílnymi palivami.

A to má byť „plánom A“. Dánsko však dodalo, že ak sa nepodarí dohodnúť na zákaze v rámci celej EÚ, bolo by dobré nastaviť legislatívu tak, aby mohli takéto opatrenia implementovať aspoň jednotlivé krajiny.

Ďalším krokom Dánska v tejto súvislosti je vytvorenie aliancie s ďalšími 10 členskými štátmi EÚ, ktoré podporujú jeho stratégiu. Medzi nimi by pritom zrejme nemali chýbať krajiny ako Nórsko, Švédsko, Holandsko, Francúzsko či „Veľká Británia“, ktoré už oznámili zámer ukončiť predaj „spaľovákov“.

Obavy „východnej“ Európy

Litva, Lotyšsko, Slovinsko, Bulharsko a niekoľko ďalších krajín sa vyjadrili, že v súvislosti so znižovaním emisií je potrebné urobiť viac, nakoľko sa obávajú, že po zákaze predaja nových „spaľovákov“ by mohli začať vo veľkom  prúdiť zo západu do bývalého východného bloku EÚ dízlové a benzínové jazdenky. A to by mohlo postihnúť aj Slovensko.

Zdroj: Reuters

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Volkswagen ukončí vývoj naftových a benzínových motorov
Briti by mohli zakázať nielen spaľováky, ale aj elektromobily
Daimler/Mercedes zastaví vývoj spaľovacích motorov. Sústredí sa na e-mobilitu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

29 komentárov

  1. Ja by som preferoval skôr cestu vyšších daní pre spalovaky podľa ich reálnych spalín NOx. Teda logicky, čím väčšie auto, resp. Väčší motor, tým viac daní na kúpu. A snáď by to konečne motivovalo tie zapredane automobilky, ktoré len stále naťahujú a umelo držia ceny EV vysoko. Navyše je jasne, že taký VW group by kľudne s prehľadom mohol vyrobiť lacné a nielen mestské EV, keby chcel. Ale nechce, lebo takto môže zarobiť viac.. A naši aj EÚ politici ich v tom iba podporujú dotáciami, ktoré sú určené len pre nich.. Akože netreba byť naivný a myslieť si, že to ti politici robia len tak zo zlej vôle ;(

  2. Byť jsem příznivcem EVs, tak si v tuto chvíli nemyslím, že by výrobci i pod velkým tlakem byli schopni vyrábět miliony EVs pro celou Evropu. Chce to postupný vývoj, postupný přechod. Musí se, pokud možno v Evropě, vystavět spousta „baterkáren“, to nebude přes noc. Ale tlak musí být, jinak automobilky nebudou dělat nic, jako obvykle.

    • ziadaju, aby sa to stalo do roku 2030, cize este stale ostava 10 rokov. Podla mna sa to za 10 rokov da stihnut, postupne kazdy rok zvysovat vyrobu EV a zaroven znizovat/ukoncovat vyrobu spalovacich modelov. Celoeuropsky prijaty zakon ich aspon nakopne, aby sa to urychlilo. Niektore mensie znacky to dokonca kludne dokazu stihnut aj omnoho skor, len momentalne ich k tomu nic nenuti (napr. Jaguar vyraba iba niekolko modelov, a uz teraz ma i-Pace podiel okolo 15% zo vsetkych vyrobenych Jaguarov. Takto by sa dalo pokracovat.

      • Chalan ty sa preber z teho kokotizmu a začni premýšľať…najskôr si nastuduj čo a koľko emisií a bordelu je za elektromobilmi ..uvedom si koľko tie sračky čo nemajú žiadny dojazd stoja ..uvedom si že elektrická sieť a sieť nabíjacích staníc to nemá šancu utiahnuť a potom si uvedom koľko bordelu v podobe emisií je za tým aby si si ten šrot vedel nabiť ty a celý národ…

      • A kolko percent elektrarni je emisne cistych? A ako skodi tazba prirode? Kolko ludi pride vdaka tomu o pracu? A kolko zdrazie elektrika? A kto na to doplati? Na tu poslednu ti odpoviem. Zasa len a len obycajny clovek. A mozes ist byvat s prirodou a nevyuzivaj vymozenosti doby ked si taky ekolog ktory sa rozumie len tomu co mu natrepu do hlavy v tv a radiu. Resp v spravach na mobile.

  3. už aj tak nič nepomôže planéte zem,,je tak zničená, že potrvá min.500rokov,aby sa celá zem očistila stoho svinstvá a jedu, čo ludctvo za svoju chamtivosť dokázalo..

  4. EÚ demagógia on

    Čo tak zakázať kontajnerovú lodnú prepravu!!! Tam je znečistenie omnoho väčšie!!!

    PS: Na obnoviteľné zdroje energie (s CO2 neutralitou) by lode samozrejme mohli plávať!

  5. Uz im drbe na tie ich chore pseudo eko hlavicky. Zrusime klasicke motory a zaserieme si to baterkami a nefunkcnymi kolobezkami. Krasa. Stopneme jadro uholne elektrarne a zistime ze nam chyba elektrika….. Chore a medialna masaz neskutocna. A pritom by stacilo zrusit vyletne lode a tankery plus vojenske lodstvo. A detto letecku dopravu obmedzit na nevyhnutne( nie dovolenka v turecku naozaj nieje nevyhnutnost letecky ani inak)
    Ale to by sa uz pseudo ekologom tiez nepacilo sak to by bolo nepohodlie….

    • Kámo čista pravda samozrejme „zabúdajú“ že auta ani zdaleka niesu najhoršov pohromov čo sa emisií týka je to zasa iba kšeft ktorý bude dobre vynášať.

    • Spotřeba u moderních letadel je cca 2,5l/100km a cestujícího, což není vůbec zlé. Stačí se rozhlédnout po ulici, v kolika % aut sedí víc jak dva lidi (což je u těch neúspornějších ekvivalent odpovídající tomu letadlu). Takže letecká doprava má na znečištění a CO2 marginální vliv.
      Lodní doprava má ten vliv ještě mnohem menší. Největší znečištění způsobují výletní lodě (takové kontejnerové lodě jsou daleko úspornější). Když se vezme, že taková velká výletní loď spáli 250 000l mazutu na den, tak to při cca 4000 lidech na palubě a průměrné rychlosti kolem 40km/h dělá cca 6,5l/100km a osobu. A teď stačí porovnat kolik je těch letadel a lodí denně v provozu ve srovnání s auty a je jasné, že jejich exhalace jsou zanedbatelné.
      Problémem lodí jsou především emise SOx, jelikož lodě spalují mazut s vysokým obsahem síry. Lodní motory jsou spíš jak malé elektrárny a jelikož ty se odsířit podařilo, neměl by to být problém i u lodí. Jelikož od r. 2020 mají výletní lodě snížit podíl síry v palivu z 3,5 procenta na 0,5 procenta, tak aspoň nějaké zlepšení je už na cestě.
      Obecně zdaleka největším producentem CO2 je průmysl a vytápění budov. Takže stačí zlepšit energetickou efektivitu průmyslu a ve větší míře zateplovat a efekt bude mnohem větší než nějaké omezování dopravy.

  6. A co India a ostatne chudobne narody oni budu jazdit na com? ja tu budem investovat tazke peniaze na kde ake eko projekty auta vykurovacie zariadenia oni palia plasty aby sa zohriali myslite si ze vzduch pozna hranice statov? siri sa to po celej zemi nestaci ked si jeden pozameta na vlastnom dvorceku musi to byt celosvetove

  7. Drbnuti..doslova a do písmena . Nech si tupí Dáni zrušia lodnú dopravu a nie aby ľudia doplácali…260 mil. áut v EU vyprodukuje menej ako lode…nech zrušia ťažbu uhlia a pod. Elektroauta sú drahý a nezmyselný shit za ktorým je obrovská uhlíkové stopa a predstavuje obrovské znečistenie a záťaž spojenú s batériami a ťažbou kovov potrebných na batérie… Nejakí drbnuti politici nech idú do rite tých za ktorých záujmy lobujú…ani jeden nerozmýšľa reálne a v prospech prírody a obyvateľov…

    • A to si niekto myslí že za traaaaapny Tesla šrot dám 100.000€ a pod. pálky šak tí US amatéri nevedia ani poriadne auto vyskladať aby všetko pekne licovalo a nerozpadavalo sa

    • Presne. A ekologicke? Zdaleka nie. Vyroba viac skodi prirode ako stary diesel z najazdom 300 000km. Chory blazni su to. Nic ine. Do 1989 rozkazoval SZ a teraz EU. Nic sa nezmenilo. Len ludia sa maju uz asi horsie. A to nie som zastanca komunizmu.

  8. Este co chce unia zakazat. Nosit dlhe vlasy, pat ucesov schvalenych uniou rovnosatu a klanat snajvyssim? Ved uz zakazuju prikazuju aako Severna Korea. Zaujmalo by ma na com tieto vymlete hlavy jazdia. A ked vy ludia nebudete sprosty a zacnete kupovat co treba tak nebude tolko nakladnej dopravy. A ked mi daju el. Auto za 6000€ rad si ho kupim. A nie predrazene kraviny.

  9. Ono je to celé choré roky sú vyvinuté spaľovacie motory na vodík a s výfuku ide voda.
    Len vodík získavame elektrolyty z vody,teda nákladné na el. energiu je to začarovaný kruh.
    Samozrejme autá majú malý podiel na znečistený ovzdušie oveľa viac letecká doprava a lodná,tá už dlho používa kaziť namiesto nafty kvôli cene.
    El. Auto nech otvoria trezory a pozri čo mal N.Tesla.

  10. V prípade zákazu predaja osobných vozidiel so spaľovacím motorom by mali prehodnotiť prechod kamiónovej dopravy na železničnú, nezmyselnú prepravu tovaru medzi svetadielmi námornými loďami ktoré značne znečisťujú ovzdušie a čo letecká doprava alebo je najlepšie bohatnúť na bežných ľuďoch? Kôli ochrane životného prostredia vymýšľať nové dane, poplatky pre bežných ľudí. Na základe vyjadrenia rôznych vedcov sú klimatické zmeny spôsobené zmenou magnetických pólov zeme. My s tým neurobíme nič.

  11. Každý tu rieši autá ale vojenskú techniku lietadlá a kontajnerové lode nikto ani nerieši to sú hlavné problémy tam je najväčšie znečistenie pozrite si mapu aktuálne koľko leteckých liniek je teraz vo vzduchu a to je 24 hodín denne .

Pridajte komentár