Americká technologická spoločnosť Hyperion, ktorá má spolupracovať aj s NASA, predstavila prototyp svojho prvého elektromobilu Hyperion XP-1. Ide o extrémne rýchly hyperšport s vodíkovým pohonom, ktorý na jedno natankovanie zvládne dojazd 1 600 km. Má pritom demonštrovať, čo ponúka vodíková technológia. Chystá sa však aj do predaja.
Hyperion XP-1 je podľa kalifornskej spoločnosti prvou kapitolou ich dlhodobej vízie, ktorá súvisí s komplexnými vodíkovými technológiami. Po dizajnovej stránke sa Američania zrejme nechali ovplyvniť značkou Bugatti, z technologického hľadiska zas spomínajú vplyv aerokozmického priemyslu.
Tento športový automobil s palivovými článkami na vodík je podľa spoločnosti Hyperion výsledkom takmer 10-ročného vývoja, testovania a výskumu vodíkovej technológie, za ktorou stojí 200 výskumníkov a vedcov.
„Eliminácia úzkosti z dojazdu“
Cieľom spomínaného tímu pritom bola eliminácia tzv. úzkosti z dojazdu. A výsledkom má byť dojazd 1 600 km na jedno natankovanie, ktoré trvá na verejnej vodíkovej stanici 3 až 5 minút. Účinnosť vozidla majú zvyšovať integrované solárne panely so schopnosťou „sledovania dráhy slnka“.
„Model XP-1 bol čiastočne navrhnutý tak, aby fungoval ako vzdelávací nástroj pre masy. Leteckí inžinieri už dlho chápu výhody vodíka ako najhojnejšieho a najľahšieho prvku vo vesmíre. A teraz, vďaka tomuto vozidlu, zažijú jeho mimoriadnu hodnotu aj zákazníci,“ povedal šéf spoločnosti Hyperion, Angelo Kafantaris.
Palivové články poskytujú elektrickú energiu pre všetky 4 kolesá vozidla prostredníctvom „výkonných motorov“. Hyperion žiaľ v tomto smere neprezradil podrobnosti. Zverejnil však údaje o zrýchlení – z 0 na 60 mph (97 km/h) pod 2,2 s a maximálnej rýchlosti – 354 km/h. Jazdné vlastnosti vodíkového hyperšportu majú podporovať okrem iného „aktívne aerodynamické štruktúry“, ktoré nájdeme na každej strane vozidla.
Hyperion XP-1 využíva podľa výrobcu niektoré z najmodernejších technológií na svete. Vrátane tých, ktoré sú odvodené od technológií popredných spoločností z oblastí letectva, strojárenstva, ako aj vesmírnych agentúr, vrátane NASA.
Hyperion XP-1 sa má začať vyrábať začiatkom roku 2022, a to v USA. Spoločnosť Hyperion tiež tvrdí, že už čoskoro odprezentuje svoje plány, ktoré sa týkajú revolúcie v oblasti tankovania vodíka.
Zdroj: Hyperion
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Bulharský startup stále sľubuje elektromobil s „mimozemskými“ parametrami
Sériový elektromobil Gumpert, poháňaný metanolom, má dojazd 850 km
Minister Sulík chce dotovať na našom trhu neexistujúce vodíkové autá. Vodík je zdá sa prioritou
7 komentárov
vodikova hyperpixovina…
Nuž 1600km dojazdu naozaj potrebuje. Aby došiel na najbližšiu pumpu s vodíkom. Ale aj to môže byť málo ak je cieľ opačným smerom.
Superšporty sú už také, že jazdia na jedno natankovanie 1600 km rýchlosťou 354 km/hod. A vodič potom zaparkuje ten superšport s tvrdým pružením priamo v ortopédii a dá si zreparovať chrbticu.
vodik tu riesia uz len zufalci ako sulik…
Si debil? Už najmenej 80 rokov je jasné, že tá správna cesta je jedine motor na vodu. Bohužiaľ ropná lobby si presadila svoje … Skutočne by som rád vedel, v ktorom sejfe do boha je schovaný fungujúci motor toho Čecha??
primitiv… ty si urcite volil fica, taky si sprosty…
A na čom by si potom chcel jazdiť ked ropa jednú dobu dojde ?