Vyzerá to tak, že z hľadiska podpory inovácií chce Ministerstvo hospodárstva SR prioritne staviť na vodíkové technológie. Minister Sulík pritom avizuje dotácie na vodíkové autá, ktoré môžu byť vyššie ako v prípade batériových elektromobilov.
„Vodík má z dlhodobého hľadiska pre Slovensko obrovský potenciál,“ uviedol na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“ minister hospodárstva Richard Sulík, informuje vo svojej tlačovej správe MH SR.
Minister Sulík pritom dodal, že vodíkové technológie sú veľkou šancou pre Slovensko, pretože sú na začiatku svojho cyklu. Taktiež zdôraznil, že „podpora vodíka nebude na úkor elektromobility„. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať.“
Pre istotu pripomíname, že vodíkové autá sú tiež elektromobily, ktoré vyrábajú elektrinu pre svoje elektromotory z natankovaného vodíka, a to prostredníctvom integrovaných palivových článkov.
MH SR je podľa vlastných slov pripravené podporiť vodíkové technológie na úrovni vedy a výskumu, priemyslu, mobility aj legislatívy. V Košiciach by malo vzniknúť už skôr avizované výskumné vodíkové centrum s celoslovenskou pôsobnosťou.
Dotácie na vodíkové autá
Na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“ sa minister hospodárstva tiež nechal počuť, že jeho rezort bude dotovať aj nákup vodíkových áut, a to čoskoro, píše Denník N. To je „zaujímavá“ správa, najmä v prípade osobných automobilov, keďže na slovenskom trhu sa nepredáva žiadny model s palivovými článkami na vodík.
Niet sa čomu diviť, keďže u nás nemáme žiadne komerčné vodíkové stanice. A vzhľadom na veľkosť nášho trhu, kúpyschopnosť, cien vodíkových áut, ktoré sú značne vyššie ako v prípade porovnateľných elektromobilov, sa nezdá, že by sa automobilkám oplatilo priniesť takého modely na náš trh, aj keby boli dotované. Tým však nechceme povedať, že sa tak nestane.
Netreba tiež zabúdať, že vodík je mnohonásobne drahší ako elektrina a značne drahší ako bežné fosílne palivá, v prepočte na km jazdy. Vyrába sa pritom prevažne za použitia fosílnych palív a celý vodíkový cyklus, vrátane výroby, prepravy, uskladnenia, distribúcie a premeny na elektrinu je v porovnaní s batériovými elektromobilmi veľmi neefektívny.
Takže za súčasného stavu sa javí podporovanie vodíka v osobnej doprave ako nezmysel. Minister Sulík ale hovorí, že štát bude dotovať vodíkové autá, a to dokonca sumou, ktorá môže byť vyššia ako v prípade batériových elektromobilov, pretože sú drahšie. Napriek tomu si nevieme predstaviť, že Slováci z bežných dôvodov uprednostnia vodíkové elektromobily pred batériovými.
A to nielen kvôli aktuálne žiadnej a v budúcnosti možnej veľmi obmedzenej ponuke modelov (najschodnejšie sa pritom javia Toyota Mirai a Hyundai Nexo), vyššej obstarávacej cene, vyšším prevádzkovým nákladom či vyššej uhlíkovej stope ako v prípade batériových elektromobilov, a to aj po zahrnutí emisií na výrobu batérií, ale z dôvodu nulovej vodíkovej infraštruktúry.
Vodík si pritom doma nedokáže natankovať nikto. Na druhej strane, nabíjanie batériových elektromobilov sa v drvivej väčšine realizuje v domácich podmienkach, pričom vypomôže aj relatívne slušná slovenská sieť verejných nabíjacích staníc, keď je treba. A v pláne má byť zriadenie len 4 „až“ 6 vodíkových staníc.
Treba to brať ale zrejme tak, že tu máme „demokraciu“ a každý si vyberie to, čo mu vyhovuje. Veď ako povedal minister Sulík: „…čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať.“
V súvislosti s vodíkovými technológiami treba tiež uviesť, že ich možné využitie sa rozhodne nespomína len v prípade oblasti mobility. Tie sú totiž aj súčasťou komplexnejších plánov, ktoré sa týkajú energetickej budúcnosti EÚ. Len týždeň dozadu pritom Európska komisia predložila novú vodíkovú stratégiu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Súboj technológií: Batérie vs. vodík – Tesla Model 3 vs. Toyota Mirai
Nová generácia vodíkovej Toyoty Mirai je úplne iná. Má veľkosť Tesly Model S
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
15 komentárov
Uvidíme…
Pokiaľ sa pán minister neurazia, nebudem to komentovať. Lebo ináč by sa určite urazili…
Skončil som s čítaním pri vete, kde autor pripomína že vodíkové autá sú tiež elektromobily. Nechápem prečo sa autor venuje téme o ktorej nemá ani potuchy?
Autor sa rád nechá poučiť…
Som zvedavy, co je podla teba elektromobil, ak mas s tou vetou problem.
Áno, som za. V predošlých rokoch vlády naliali miliardy do elektromobilov, pričom vodíkový pohon je ďaleko životaschopnejšou a určite ekologickejšou alternatívou než elektromobily.. Takže najvyšší čas aby vlády aj súkromný sektor začali masívne podporovať auta na vodíkový pohon
sulik je kus debila… toto je len dalsi dokaz…
Pochopim, kebyze tu mame busy na plyn, ze chceme testovat vodikove kamiony, ze mame potencial ukazat svetu nieco… ale zrazu vodik? ked pritom by bolo lacnejsie podporit vyrobu a vyskum novych baterii… ja tu skor citim zapach penazi, sulik sa chce nejakym sposobom nabalit na vodiku.. zatial mi je to zahadou, ale uvidime do buducna..
Tak teda sa chcem rozhodnut… A rozhodujem sa, ze toto z mojich odvedenych dani nechcem podporit.
Minanie penazi na vyskum ktory nikam nevedie a ekonomicky sa ta technologia (davno vyvinuta staci spomenut program Apollo) nema sancu presadit je idealny kseft. Lebo fyzikalne zakony (a vlastnosti prvkov) sa nedaju zmenit, dokonca ani keby to stat dotoval. Peniaze sa minu, vysledok nik nepotrebuje a ticho to cele upadne do zabudnutia. Len par sto milonov EUR zmeni majitela….
presne si to pomenoval
Na diskusiách máme toľko „špičkových odborníkov“, až sa čudujem tomu, že Slovensko ešte stále nepatrí medzi svetovú špičku vo všetkých odboroch. Pýtam sa, kde je chyba? Alebo, žeby to bolo úplne inak.
To nie je o Slovensku, sutaz medzi bateriami a vodikom prebehla vo svete a vodik prehral na plnej ciare. Posledny ostrovcek nadeje pre palivove clanky su nakladiaky a aj tam je to zatial len v teoretickej rovine a nikto ziadny ekonomicky-rozumny produkt zatial nepredstavil, iba sluby na ziskanie investicii.
Keby to aj malo o 10-20 rokov niekam viest, Slovensko je prilis mala krajina aby investovala do takychto ezoterickych technologii ked este ani baterie, ktore su uz jasne vyprofilovane ako technologia buducnosti, nemame podchytene.
Pohlad z ineho uhla:
…yzden.sk/podlampou/66457/pod-lampou-o-miliardach-eur-co-naozaj-ziskalo-slovensko-a-co-cela-eu/?ref=ka…
zacina v case 1:04:40
Predam a.s.,alebo vymením za elktroauto.