„Elektromobily sú čistejšie, ako sa tvrdí.“ Dochádza totiž k chybným výpočtom

6

Eindhovenská technická univerzita sa vo svojej štúdii ohľadom emisií elektromobilov a spaľovacích automobilov zamerala aj na chyby v rámci iných štúdií, ktorých záverom je, že elektromobily sú „špinavšie“, podobne „špinavé“ alebo nie o moc „čistejšie“ ako spaľováky.

V médiách sa už objavili štúdie, ktoré tvrdili, že elektromobily môžu mať v rámci svojho celkového životného cyklu vyššiu či podobnú uhlíkovú stopu ako konvenčné autá so spaľovacím motorom. Vychádzali však z mylných predpokladov a čísel, pričom už pri použití zdravého sedliackeho rozumu tam niečo nesedelo.

Aktuálna štúdia Eindhovenskej technickej univerzity sa pritom pozrela na najčastejšie chyby, ku ktorým v rámci takýchto štúdií dochádza. A tými sú, že sa preceňuje uhlíková stopa výroby batérií, podceňujú alebo dokonca nezapočítavajú emisie vyprodukované počas výroby fosílnych palív, podceňuje životnosť batérií (tá stúpa závratným tempom), zahŕňajú emisií áut vyprodukovaných v rámci laboratórnych testov či ignoruje fakt, že zvyšovanie efektivity spaľovacích motorov začína dosahovať technologické limity, píše portál Green Car Reports.

Dôležitosť energetického mixu

„Únia znepokojených vedcov“ (UCS) uvádza, že elektromobily sú čistejšie ako drvivá väčšina spaľovacích vozidiel už teraz, po započítaní priemerných emisií z výroby elektriny v rámci energetického mixu. A práve zahrnutie nesprávnych emisií z výroby elektriny môže byť ďalšou chybou.

Pri výpočtoch totiž niektoré štúdie nepoužili najaktuálnejšie dostupné hodnoty, ale dokonca aj dlhé roky staré hodnoty, a to z čias pred boomom obnoviteľných zdrojov a nastúpením trendu eliminácie uhoľných elektrární. Navyše zabúdajú na fakt, že výroba elektriny bude čoraz čistejšia aj v budúcnosti. Takže celková uhlíková stopa elektromobilov bude naďalej klesať a ich prínosy oproti spaľovákom sa budú prehlbovať.

Samozrejme, dnes sa ešte nájdu krajiny, ktorých energetický mix je tak vysokouhlíkový, že výroba elektriny je „špinavšia“ ako emisie z palív. Podľa nedávnej štúdie sú však elektromobily „čistejšie“ ako spaľováky v 95 % sveta. A aj tam kde nie, sú prínosom minimálne z hľadiska lokálne nulových emisií, pretože „nesmradia pod nosom“.

Porovnanie emisií elektromobilov a spaľovákov

Ako sme už uviedli, štúdia Eindhovenskej technickej univerzity tiež porovnávala emisie elektromobilov a spaľovákov v rámci celého životného cyklu, pričom dospela aj k nasledujúcim záverom.

Volkswagen e-Golf má v Európe o 54 % nižšie emisie ako hybridná Toyota Prius, ktorá patrí k najúspornejším autám so spaľovacím motorom, ktoré sa nedajú nabíjať. V prípade Tesly Model 3 LR a Mercedesu C220d je rozdiel 65 % v prospech amerického elektromobilu. Až 82 % to je pri porovnaní športových áut Porsche Taycan a Bugatti Veyron, aj keď tieto modely sa dosť líšia.

Nezabúdajme, že tieto rozdiely sa vplyvom už spomínaných faktorov budú zväčšovať. Mnohí elektromobilisti si pritom už teraz nabíjajú svoje elektromobily prostredníctvom vlastných domácich solárnych systémov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Tesla porovnala emisie Modelu 3 a spaľováku v rámci životného cyklu
Nové dízle emitujú pre zákon „neviditeľné“ rakovinotvorné častice

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Pri použití zdravého sedliackeho rozumu je úplne jasné, že k chybným výpočtom dochádzalo a dochádza na vrúcne želanie určitých záujmových skupín.

  2. Všetko je super, len musíme na Slovensku začať budovať kvalitnú infraštruktúru nabíjačiek, na ktorých nabiješ pri dlhších trasách za 20 minút. 90 percent ľudí nepotrebuje dojazd väčší než 300 km. Pre náročnejších tu bude o chvíľu už dojazd 800 km. Treba si uvedomiť, že je nutný aj oddych. Keď človek ide viac ako 400 km bez prestávky stráca koncentráciu a je už väčšie riziko mikrospánku. Mne už padali ruky z volantu pred slovenskými hranicami keď som išiel v kuse z Bukurešti do Košíc. To je 1003 km. Takže viem o čom hovorím. Iné to bude za 20 rokov keď už bude podľa mňa funkčný autopilot a budeme môcť v aute spať aj počas jazdy.

  3. 90% elektriky na slovensku vyrabame bezemisne, ale pokryje to len 2/3 nasej potreby,takze zvysok nakupujeme v CZ a PL kde su na tom horsie…ale smrdi to tam a nie u nas

Pridajte komentár