Spoločnosť Tesla vydala svoju druhú ročnú „správu o vplyve“, v rámci ktorej okrem iného zmerala vplyv svojich produktov a operácií na životné prostredie a komunity. Vrátane emisií CO2 svojho bestselleru Model 3 počas životného cyklu, ktoré porovnala s obdobným spaľovacím vozidlom.
V popise svojej druhej správy o vplyve Tesla uvádza, že jej misou je urýchlenie prechodu k udržateľnej energii. A táto správa má byť podporou tohto ich cieľa, pričom má zákazníkom, zamestnancom a akcionárom spoločnosti priniesť transparentný pohľad na vec.
Zameriava sa pritom na environmentálny vplyv v rámci výroby, ako aj používania svojich produktov. V prípade vozidiel to znamená emisie CO2, ktoré vnikajú pri ich produkcii a prevádzkovaní, čiže jazdení. Výsledky správy z tejto oblasti majú poskytnúť zákazníkom jasnejší obraz o vplyve svojich elektromobilov na životné prostredie v rámci životného cyklu.
Kalifornská spoločnosť okrem iného porovnala emisie svojho bestselleru Tesla Model 3 s „priemerným spaľovacím automobilom strednej triedy z prémiového segmentu,“ upozorňuje portál Electrek.
Viacero scenárov
Do svojich výpočtov Tesla zahrnula viacero scenárov pre Model 3 – osobné použitie s nabíjaním elektrinou z bežnej el. siete, osobné použitie s nabíjaním solárnou energiou, použitie v rámci zdieľaných jázd s nabíjaním elektrinou z bežnej el. siete a použitie v rámci zdieľaných jázd s nabíjaním solárnou energiou.
Nie je pritom prekvapením, že výsledky pre jednotlivé scenáre sa môžu pomerne výrazne líšiť. Každopádne aj v tom najhoršom z uvedených prípadov, t.j. osobného používanie vozidla, ktoré je nabíjané z bežnej americkej el. siete, dosahuje podľa Tesly Model 3 násobne nižšie emisie v rámci svojho životného cyklu ako porovnateľné spaľovacie vozidlo.
Treba pritom dodať, že podiel energie z obnoviteľných zdrojov v rámci energetického mixu el. sietí neustále rastie, čím sa znižujú aj nepriame emisie elektromobilov poháňaných batériou, pre ktoré je elektrická energia jediným pohonným zdrojom.
A ako vieme, Tesla plánuje zavedenie služby zdieľania svojich elektrických automobilov v rámci tzv. „Tesla Network“. Jej súčasťou pritom má byť aj „Robotaxi„, čo je v podstate mobilitná služba na spôsob Uberu, v rámci ktorej jazdia vozidlá plne autonómne. Takže vozidlo dokáže odviesť viac cestujúcich, keďže sa tým uvoľní miesto vodiča. Ako máme možnosť vidieť na grafoch, zdieľané využívanie vozidiel je ďalším efektívnym nástrojom, ako možno znížiť ich celkovú uhlíkovú stopu.
Tesla v rámci svojej analýzy zjavne pripúšťa, že pri niektorých scenároch je na tom Model 3 v prípade produkčných emisií horšie ako priemerný spaľovák strednej triedy z prémiového segmentu. To však násobne kompenzujú prevádzkové emisie CO2.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Náhrada 1 spaľováku elektromobilom môže v sociálnej oblasti ušetriť 10 000 $
Zníženie znečistenia ovzdušia vplyvom koronavírusu zachraňuje životy