Elektromobilita je na vzostupe, nie je preto žiadnym prekvapením, že sa objavuje množstvo výskumov, prieskumov, analýz a štúdií, ktoré s ňou súvisia. A tie sa týkajú aj predikcie budúcich predajov elektromobilov. Nedávna štúdia, ktorá sa zaoberala touto oblasťou v rámci Európy, je pritom jednou z najoptimistickejších ohľadom rastu trhového podielu elektromobilov, aké sme zachytili.
Na výsledky spomínanej štúdie upozornil Electrek, ktorý vychádza zo správy od Business Green. Dozvedáme sa pritom, že štúdiu si nechala vypracovať priemyselná aliancia pozostávajúca zo „45 producentov, operátorov, používateľov dopravy a občianskych organizácií, a to u spoločnosti Element Energy, ktorá sa zaoberá energetickým poradenstvom.
Niet sa čomu čudovať, nielen mnohí výrobcovia a spoločnosti totiž závisia od automobilového priemyslu a potrebujú vedieť, čo môžu v budúcnosti očakávať. Hodnotila sa pritom „miera osvojovania elektromobilov, trhové podmienky a regulačné prostredie v rámci európskych automobilových trhov, vrátane Veľkej Británie, Francúzska, Holandska, Talianska, Španielska, Nemecka a Poľska“.
Štúdia zahŕňala aj prieskum medzi 14 000 spotrebiteľmi kupujúcimi nové autá, ktorí operovali s daným scenárom, že cenová parita elektromobilov a spaľovacích áut bude dosiahnutá v roku 2028 (autori štúdie pritom dospeli k záveru, že táto parita by mohla byť dosiahnutá skôr). Z neho pritom tiež vyplynulo, že obstarávacia cena je najdôležitejším faktorom, ktorý ovplyvňuje kúpu vozidla, čo nemôže byť prekvapenie.
Napriek tomu a s ohľadom „na záväzky zo strany výrobcov áut, prísnejšie emisné predpisy a očakávaný pokles priemerných cien elektromobilov“ autori štúdie dospeli k záveru, že predaje elektromobilov prevýšia v Európe predaje spaľovacích áut do roku 2025.
To sa dnes hlavne nám na Slovensku zdá prinajmenšom ako veľmi optimistická predikcia. Keď sa však pozrieme na pribúdajúce štatistiky podielu predaja nových elektrických áut za rok 2021, ktoré sa týkajú jednotlivých západoeurópskych trhov, nemusí to byť až tak nerealistické.
Ďalšie predpovede
Autori štúdie tiež predpovedajú, že predaje elektromobilov v Európe by sa mohli tento rok zdvojnásobiť v porovnaní s minulým rokom, ktorý bol už tak veľmi úspešným pre elektrické vozidlá. Na súhrnné štatistiky zatiaľ čakáme, prebudúvajúce správy z jednotlivých trhov však naznačujú naozaj veľký rast.
Na základe štúdie sa taktiež dospelo k záveru, že do roku 2035 by mohli elektromobily dosiahnuť takmer 100-% podiel v rámci predaja nových automobilov v Európe. EÚ mimochodom uvažuje, že práve od roku 2035 by mohla zaviesť zákaz predaja nových spaľovacích áut.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov
Tesla má byť najlepšie pripravená na budúcnosť v automobilovom priemysle. Čo ostatní?
Tesla ako najpredávanejšia značka áut a Model 3 ako najpredávanejšie auto za rok 2021 v Nórsku, resp. Švajčiarsku – bez ohľadu na druh pohonu
8 komentárov
A to iba pre vysoké dotácie…
A to iba pre vysoké dotácie…
Aké dotácie? Tie čo sa u nás minuli za 4 minúty?
A v Nemecku sú dotácie stále !! Aj v Rumunsku ! Len tak pre zaujímavosť by ma na tomto magazíne potešila správa , kde všade v Európe sa poskytujú dotácie na kúpu elektromobilu !? A určite by to zaujímalo aj ostatných respondentov – len tak pre porovnanie , prečo sa niekde dosť hodne kupujú elektroautá a niekde to stagnuje ?
Šetrite s výkričníkmi – stačilo by zrušiť dotácie na benzín a naftu a hneď by sa ukázalo, čo kriví trh.
To aké dotácie na benzín a naftu máte na mysli? Pokiaľ viem, z benzínu a nafty sa platia obrovské spotrebné dane. A dotuje sa uhlie.
Alebo? Mýlim sa?
Elektromobili ľudia chcú. Aj na slovnesku je obrovský hlad po týchto autách. Problém je jedine cena.
Akonáhle sa bude cena rovnaká tak sa predaje rozbehnú aj u nás. Dotácie by sa ale mali zrušiť keďže umelo navyšujú cenu auta resp. znižujú cenu pohonných áut. Radšej zaviesť možnosť odpisu elektromobilu z daní povedzme počaš 4-5 rokov pre pracujúcich ako jednorazová platba.
Prečo takto nerozmýšlajú v Nemecku alebo v Rumunsku .Sakra sme chudobný národ a je velký rozdiel či teraz si kúpim ten istý elektromobil za 16-tisíc eur alebo za 8 – tisíc eur . Tie dristy okolo toho , že stačilo by zrušiť dotácie na benzín alebo naftu sú momentálne bezpredmetné -to hovorte lídrom EU a nie chudobným slovákom ,ktorý drú za 700- 900 eur v automobilkách na Slovensku ! Za koľko rokov, pri takomto prístupe automobiliek v EU ,bude cena elektromobilov dostupná pre bežných občanov ??