Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov

5

Nórsko, ktoré sa vďaka podielu predaja elektrických vozidiel považuje za „Mekku“ elektromobility, na základe doterajšieho vývoja predajnej krivky čisto teoreticky smeruje k tomu, že už budúci rok nebude v krajine (takmer) žiadny záujem o spaľovacie autá. V tohtoročnom rebríčku predajnosti pritom patrí najlepšie predávanému spaľováku až 38. priečka.

Nóri už pred mnohými rokmi začali stimulovať predaj elektrických vozidiel na domácom trhu, a to najmä prostredníctvom zdaňovania automobilov na základe ich oficiálnych prevádzkových emisií CO2. Na čisté elektromobily sa pritom z tohto hľadiska vzťahuje nulová daň, vďaka čomu môžu byť elektrické vozidlá cenovo výhodnejšie ako porovnateľné spaľováky.

A efekt stimulov išiel nad rámec očakávaní nórskej vlády. Začiatkom roku 2018 sme informovali, že tamojšie emisné ciele stanovené v roku 2012, a to dosiahnutie priemerných flotilových emisií CO2 v roku 2020 na úrovni 85 g/km, boli naplnené už v roku 2017 (82 g/km).

V tom roku bol pritom podiel nových elektrifikovaných áut nasledovný: elektromobily 20,8 %, plug-in hybridy 18,4 % a klasické (full) hybridy 12,9 %. No a v marci 2018 sa podarilo autám do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy) po prvý raz dosiahnuť viac ako polovičný podiel (55,8 %).

Ďalší zaujímavý míľnik pre Nórsko priniesol rok 2020, ktorý bol prvým rokov, v ktorom sa predalo viac čisto elektrických áut ako hybridov a spaľovákov dokopy, a to 54,3 %. A v decembri 2020 dosiahli dokonca dvojtretinový podiel.

Aktuálny vývoj

Na základe doterajšieho vývoja sa zdá, že záujem Nórov o nové spaľovacie automobily by mohol skončiť už budúci rok, upozorňuje Electrek na základe článku nórskeho webu Motor, ktorý zverejnil výsledky zaujímavej analýzu od „nórskej“ Rady pre informácie o cestnej premávke (OFV) a Nórskej automobilovej federácie (NAF). Nórska vláda pritom plánuje zavedenie zákazu predaja nových spaľovacích áut (až) na rok 2025.

spalovacie auta koniec norsko analyza trend

Zdroj: OFV/NAF via Motor.no

Spomínaná analýza pritom odhaľuje trend, na základe ktorého sa dá dopracovať k teoretickému záveru, že posledné nové spaľovacie auto sa v Nórsku predá v apríli budúceho roku. Takýto scenár však aj podľa webu Motor.no v skutočnosti nemožno očakávať, pretože nie v každom segmente áut existuje elektrifikovaná alternatíva a zrejme nie úplne každý Nór bude ochotný vzdať sa spaľovacieho vozidla. Každopádne sa očakáva, že tento druh vozidiel, bude mať málo významný trhový podiel.

A to naznačujú aj tohtoročné štatistiky predaja nových áut v Nórsku za január až august 2021. Na prvých 15 priečkach je pritom 14 čisto elektrických modelov, ktoré na 2. mieste dopĺňa plug-in hybridná Toyota RAV4. Najpredávanejší full hybrid Toyota Corolla je šestnásty. No a spomedzi čisto spaľovacích áut je na tom najlepšie VW Tiguan, ktorý je až na 38. mieste.

predaje aut norsko 2021

Zdroj: OFV via Motor.no

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza organizácia EV Norway
Väčšina obyvateľov veľkých európskych miest podporuje zákaz predaja spaľovákov
Tesla Model 3 bola v júni 2. najpredávanejším autom v Európe bez ohľadu na druh pohonu
Elektromobily majú z hľadiska predajov predbehnúť spaľováky oveľa skôr, ako sa čakalo

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Po prelomení parity batérií s ICE sme sa dostali do obdobia pragmatického prístupu k BEV. Už to nebude otázka ekologická, ale ekonomická. Jednoducho ICE je drahšie a technicky horšie ako BEV minimálne pre 80% populácie. Potom je tu ešte otázka, koľko percent z tých 80% si to aj uvedomuje. Na druhej strane, keďže zbytok Európy zaostáva za Nórskom a Čínou zhruba 10 rokov, vieme ľahko odhadnúť, čo sa stane aj u nás.

  2. Zaujímavý pohľad na situáciu v Nórsku! Prekvapujúci je aj podiel európskych značiek BEV. Zatiaľ nie je viditeľná invázia čínskych výrobcov.

  3. Nečudo, že zaostávame v rozvoji elektromobility a vôbec všetkého, čo sa týka životného prostredia, keď u nás ešte len s obrovskými ťažkosťami riešime otázky základnej spravodlivosti (napríklad aby štát nebol mafiánsky). Tieto veci v Severnej a Západnej Európe majú dávno vyriešené. Na ochranu klímy nám akosi nezostáva dosť času.

    • Osobne sa domnievam, že dnes by dokonca bolo najlepšie stopnúť priame a nepriame subvencovanie ako BEV tak aj ICE. Naopak prospešné je stanoviť všeobecne záväzné štandardy. Typ nabíjania, povinné vybavenie novostavieb nabíjačkami. Konverzia verejného osvetlenia aj na nabíjanie EV a podobne. Väčšina smrteľníkov si to neuvedomuje, ale pri bežnej obnove elektrických rozvodov, pri dlhodobo dobre nastavených štandardov je možné urobiť transformáciu relatívne lacno. Ak sa to bude realizovať zbrklo a nárazovo, náklady budú násobne vyššie, vrátane vysokej chybovosti projektov. Slovensko pôjde zjavne druhou cestou, bez ohľadu na aktuálnu reprezentáciu (akúkoľvek). Doteraz sa všetky prezentovali ako vysoko neschopné, bez ohľadu na to komu fandíme. To že máme reálnu najnižšiu (podľa parity kúpnej sily) životnú úroveň v Európe, t.j. nižšiu ako Rumunsko, Bulharsko a Turecko, je už iba smutné konštatovanie.

      • Ak to nebude zbrklo a narazovo nebudu moct byt lukrative provizie okolo projektov, dotacii, tendrov … takze je to jedina cesta pre nasu vladnu garnitutu a je jedno aku bude mat farbu.

Pridajte komentár