V súvislosti s dekarbonizáciou dopravy sa spomínajú aj tzv. e-palivá, resp. pokročilé biopalivá či syntetické palivá. Organizácia Transport & Environment (T&E) však na základe svojej štúdie tvrdí, že podpora e-palív by bola cestou späť. A to preto, že v porovnaní s elektromobilitou nemá žiadny environmentálny ani ekonomický zmysel.
Ako uvádza T&E, niektorí, najmä ropný a plynárenský priemysel či automotive dodávatelia lobujú za to, aby boli e-palivá zahrnuté do systému emisných kreditov v rámci emisných noriem pre vozidlá. To je samozrejme v ich ekonomickom záujme, avšak podľa analýzy T&E to rozhodne nie je v spoločenskom záujme.
T&E v rámci sumarizácie svojich zistení uvádza, že okrem environmentálneho hľadiska nie je myšlienka poháňania vozidiel e-palivami dôveryhodná po ekonomickej stránke. Ani z pohľadu motoristov, ani z pohľadu výrobcov áut či ekonomiky ako celku. Obzvlášť pri efektivite batériového pohonu v rámci dekarbonizácie automobilov.
Autá poháňané e-palivami z obnoviteľnej energie majú totiž spotrebovať až 5-násobok toho čo batériové elektromobily. Celkové náklady na vlastníctvo auta poháňaného e-palivami by pritom dnes mali byť o 10 % vyššie ako v prípade batériového elektromobilu, píše sa v štúdii.
A v rámci predikcie pre rok 2030 T&E uvádza, že priemerný vodič by z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo vozidla zaplatil v prípade auta na e-paliva o 10 000 €, resp. 43 % viac v porovnaní s batériovým elektromobilom. To má pritom platiť pre nové aj ojazdené vozidlá.

Zdroj: T&E
Nevýhodne aj pre automobilky
Podľa štúdie majú byť e-palivá nevýhodné aj pre výrobcov automobilov, pretože majú byť najnákladnejšou cestou dodržiavania emisných noriem. V roku 2030 by ich totiž mala stáť kompenzácia emisií CO2 efektívneho auta na syntetický benzín 10 000 €, zatiaľ čo náklady na batériu by sa mohli dovtedy znížiť na 3 000 €.
A T&E dodáva, že v polovici tohto desaťročia bude dosiahnutá nákladová parita elektrických a spaľovacích áut. V tejto súvislosti pritom uvádza, že budovanie cesty k e-palivám by mohlo ohroziť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu, pretože by došlo k odklonu veľkých investícií do elektromobility.

Zdroj: T&E
Možná strata príjmov pre Európu
Ďalším aspektom orientácie na e-palivá by mohli byť ekonomické straty pre Európu, pretože kvôli nákladovej efektivite sa hovorí o výrobe e-palív v Afrike a ich dovážaniu, a to kvôli tamojšej lacnejšej solárnej FV. To by mohlo spôsobiť veľké straty na strane príjmov EÚ, pretože to má ísť na úkor tuzemskej výroby batérií do elektromobilov.
Emisné hľadisko
No a k tomu všetkému tu máme mať ten najdôležitejší rozpor. Okrem ekonomických negatív je tu významná environmentálna nevýhoda auta na e-palivá v porovnaní s batériovými elektromobilmi. V rámci prognózy pre rok 2030 majú byť emisie batériových elektromobilov poháňaných elektrinou z energetického mixu EÚ o 40 % nižšie ako v prípade benzínových áut na e-palivá, ktoré spĺňajú kritériá udržateľnosti RED II.

Zdroj: T&E
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily majú byť po roku 2027 lacnejšie ako spaľovacie autá, vyplýva z analýzy BNEF
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
4 komentáre
To nieje hlavne v EU záujme!
Ľudiom to je jedno!
Tebe je jedno, ked budes platit 5x viac za kazdy kilometer?
Ak miliardy investované do batérií prinesú očakávané zlepšenie ich parametrov a vlastností, tak sa voči BEV už nepresadia iné známe alternatívy pohonu!
Tvoja Tesla je nezmysel