CATL predstavil LFP batériu pre 1 000-km dojazd a super-rýchle nabíjanie

12

Batéria Shenxing sa ešte ani nezačala poriadne používať a spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, predstavila podstatne vylepšenú verziu CATL Shenxing Plus. Tá má pritom okrem rýchlejšieho nabíjania zabezpečiť elektromobilom dojazd až 1 000 km, čo by bolo na batériu s cenovo dostupnou chémiou LFP výnimočné. A batérie Shenxing by mohla začať používať aj Tesla.

Keď začínali LFP batérie, počítalo sa s nimi najmä ako s lacnejšou náhradou NMC batérií pre malé cenovo dostupné elektromobily, v rámci ktorých nie je dôležitá vysoká energetická hustota, výkon čí rýchle nabíjanie. Vývoj však napreduje neuveriteľným tempom, čoho dôkazom je aj batéria CATL Shenxing a jej vylepšená, aktuálne predstavená verzia CATL Shenxing Plus.

„Prvá batéria svojho druhu“

Spoločnosť CATL prostredníctvom tlačovej správy uvádza, že Shenxing Plus je prvou LFP batériu na svete, ktorá dokáže zabezpečiť dojazd cez 1 000 km a ponúka super-rýchle nabíjanie koeficientom 4C. Spomínaný dojazd síce CATL bližšie nešpecifikuje, avšak aj keby malo ísť o dojazd na základe „benevolentnejšieho“ čínskeho test. cyklu CLTC, stále je to výborná hodnota.

Pre porovnanie, v prípade „pôvodnej batérie“ Shenxing, ktorá bola uvedená na trh pred 8 mesiacmi, CATL hovoril o dojazde max. 700 km. Hlavným dôvodom tohto zlepšenia bude pravdepodobne zvýšenie energetickej hustoty celého batériového systému, vrátane packu na báze technológie CTP 3.0 („Cell- To-Pack“), na 205 Wh/kg.

catl shenxing plus

Zdroj: CATL

Potenciálne ešte dôležitejšie ako vysoký dojazd prostredníctvom kapacitne veľkej a ťažkej batérie, ktorý dokáže reálne využiť asi len málo motoristov, je rýchle nabíjanie. CATL v prípade svojej novinky Shenxing Plus hovorí o možnosti získať dojazd 600 km (CLTC?) len počas 10 min nabíjania. V prípade pôvodnej batérie Shenxing pritom spomínal 400 km za 10 min.

Test v reálnych podmienkach

Pôvodná batéria Shenxing bola otestovaná napríklad v modernizovanom modeli Zeekr 001. V prípade tohto elektromobilu má kapacitu 95 kWh, pričom sa pri okolitej teplote 26 °C nabila z 10 na 80 % za 11 min a 28 s. A oficiálne to má trvať 11,5 min. Zaujímavé pritom tiež je, že max. nabíjací výkon počas testu dosiahol až 546,4 kW.

Aj v Teslách?

Špekuluje sa, že batérie CATL Shenxing by sa mohli objaviť aj v elektromobiloch značky Tesla. Nedávno totiž predseda spoločnosti CATL Robin Zeng uviedol, že pracujú na rýchlejšom nabíjaní batérií pre spoločnosť Tesla, ktorá už roky kupuje batérie aj od CATL. Táto spolupráca sa pritom týka najmä „novej elektrochemickej štruktúry, ktorá umožňuje vysokorýchlostné nabíjanie“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Cenová vojna“ sa má týkať už aj batérií do elektromobilov. Koľko majú stáť LFP batérie?
Slovenský Inobat spustil výrobu batérií. SR sa tak dostáva na exkluzívny zoznam
„Lacné“ LFP batérie budú nahradené ešte lacnejšími sodíkovými, hovorí nemecký expert
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Ok, to znie super. Uz len mat taku bateriu v aute ktore chcem a mat pokrytu dialnicnu siet s rychlonabijackami, ktore zvladnu tych 500+ kw peak.

    • Vzhľadom na to, koľko sa do vývoja a výroby batérií v súčasnosti investuje, verím tomu, že raz budú všestranne šikovné, nie ťažké batérie s hustotou 0,5 až 1 kWh na kg!

      P.S. Už dnes si začínam šetriť na autíčko s takou batériou! 🙂

      • ja uz jedno take mam, s „obycajnou“ bateriou a som max spokojny..

        tieto spravy su krasne, ale kym toto bude realita v seriovo vyrabanych autach, prejde este nejaky ten cas….a tej je skoda stracat, ak chces jazdit na EV…inac je to uplne iny zazitok, odporucam 😉

        • Jasne, ja uz jazdim EV a mam ho velmi rad, setri kopu penazi, kedze nabijam doma (a to si este chcem dat fotovoltiku toho roku). A isiel som do neho presne s tym, ze keby som cakal na idealne auto, tak cakam este niekolko rokov.

          • Máš asi lepšie podmienky, ako iní, čo by si tiež kúpili BEV, ale žijú na sídlisku, kde nevedia, či po práci nájdu niekde miesto na zaparkovanie, a o zásuvke na nabíjanie môžu len snívať! …

  2. Batérie v automotive knokautovali ICE po technologickej aj ekonomickej stránke. Game over.

    Teraz je na rade letectvo.
    Malé ľahké lietadlá môžu mať výdrž 4 hodiny + rezerva (720 Wh/kg). To zdemoluje predaje ICE kategórie Ultralight, Light Sport Aircraft.

  3. Cena je relativna. Pre jedneho je 80tis€ vela pre ineho malo.
    Nie sme vsetci rovnaky.
    Len okolo seba mas rovnaky typ ludi, tak najviac ludi poznas s rovnakym pohladom na hodnotu 80tis€.
    Ja si myslim ze eauta su uz teraz velmi dostupne s dobrou uzitkovou hodnotou.

    • Chceš mať svoju pravdu, tak ju máš! Ja sa na autá, teda aj na BEV, pozerám ako „hodnota za peniaze“, nerelativizujem, a tvrdím, že sú všetky predražené!

      • Dockaj casu, ako mobily. Z tehly za 4 platy a platenim za hovor aj volanym na vreckovu placku za stvrtinu platu a kreditom za babku. A to trvalo cca 10 rokov.

Pridajte komentár