„Lacné“ LFP batérie budú nahradené ešte lacnejšími sodíkovými, hovorí nemecký expert

12

Profesor automobilového inžinierstva v skratke popísal 3 hlavné trendy v oblasti elektromobility. Veľké nádeje pritom vkladá do sodíkových batérií, resp. sodík-iónových („na-ion“), ktoré podľa neho prinesú lacnejšie elektromobily. Tie pritom majú už pomerne onedlho nahradiť aktuálne expandujúce LFP batérie.

V prvých rokoch súčasnej renesancie elektromobilov dominovali lítium-iónové batérie („li-ion“) s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt). Tie začali byť postupne vytláčané významne lacnejšími li-ion batériami s chémiou LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré prispeli k zníženiu cien elektromobilov, samozrejme predovšetkým v Číne.

Vo všeobecnosti sa pritom očakáva, že ďalším krokom v rámci znižovania nákladov v oblasti elektromobility (ale aj batériových úložísk energie) budú sodíkové batérie. A s tým súhlasí aj profesor automobilového inžinierstva na Technickej univerzite v Mníchove Dr. Markus Lienkamp, vyplýva z jeho rozhovoru pre web Electrive.

3 hlavné trendy

Lienkamp tiež uviedol, že vidí 3 hlavné trendy v rámci trakčných batérií, resp. elektromobility. Tým prvým má byť zvyšovanie dojazdu prostredníctvom mnohých opatrení v rámci vozidla. A to napr. zameraním sa na aerodynamiku, pneumatiky či účinnosť pohonu.

Druhým trendom je podľa nemeckého automobilového experta „znižovanie nákladov na batérie prostredníctvom masovej výroby a inovácií“. A tretím nemenej dôležitým trendom má byť sodík-iónová batériová technológia, ktorá nahradí LFP batérie v rámci vstupného segmentu.

Sodíkovými batériami k lacnejším elektromobilom

Prof. Dr. Markus Lienkamp taktiež povedal, že súčasný rozmach LFP batérií, ktoré sa používajú na znižovanie nákladov na elektromobily, je len krátkodobý. A to z dôvodu, že vyvíjané a v pár prípadoch už aj vyrábané sodík-iónové batérie budú mať rovnaké alebo lepšie vlastnosti ako LFP batérie a zároveň budú lacnejšie. Preto má sodíková technológia nahradiť „železo-fosfátové baterky“ podľa odhadov do roku 2030, dodáva Lienkamp.

Nemecký expert pritom považuje na-ion batérie za dobré riešenie (aj) pre cenovo dostupné malé elektromobily. A upozorňuje, že tieto batérie nie sú čisto doménou Číňanov, keďže by s nimi mohol držať krok aj európsky Northvolt.

Európska na-ion nádej

Ako sme už informovali, spoločnosť Northvolt koncom minulého roka oznámila, že vyvinula a validovala sodík-iónovú batériu (na-ion). Tá má byť podľa tvrdení tejto švédskej spoločnosti bezpečnejšia, nákladovo efektívnejšia a udržateľnejšia ako aktuálne NMC a LFP batérie.

Northvolt tiež tvrdí, že ich na-ion článok má najvyššiu energetickú hustotu v triede, a to 160 Wh/kg. Táto prvá generácia je podľa vývojára určená najmä pre energetické úložiská. Avšak ďalšie generácie sodíkových batérií od Northvoltu majú ponúknuť energetickú hustotu, ktorá „otvorí dvere“ pre ich použitie v elektromobiloch.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Míľnik: Prvý sériový elektromobil vybavený „lacnou“ sodíkovou batériou zišiel z výrobnej linky
„Lacné“ bezlítiové batérie sa chystajú do prvých áut. Ich e-hustota je však zatiaľ sklamaním
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. „V prvých rokoch súčasnej renesancie elektromobilov dominovali lítium-iónové batérie („li-ion“) s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt). “

    A kde tam bolo lítium?!

      • Jožko, chýba mi lítium, ak sa hovorí: „dominovali lítium-iónové batérie („li-ion“) s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt). “

        • Lítium tam samozrejme je. Označenie NMC je kvôli zloženiu katódy. Do názvu sa síce nedostalo, ale jeho množstvo samotnému článku snáď i dominuje. Anóda je zložená prevažne z grafitu a tiež nie je v názve. Lítium a grafit je v oboch dnes rozšírených typoch LFP aj NMC. Aj keď grafit sa postupne asi začne nahrádzať kremíkom.

          • Ďakujem za vysvetlenie! Je to voči lítiu nespravodlivé, že ho neuvádzajú v skratke, veď LNMC „sa dá“ a nie je škaredé !!! 🙂

  2. To čo sa v článku predkladá od pána Dr. Markus Lienkampa sú všeobecne známe a už relatívne nezaujímavé informácie.

    Čo povedal pán profesor zásadné a takmer nikde sa to nedočítate?

    1. Potvrdil dosiahnutie parity výrobnej ceny BEV/ICE v európskych automobilkách v samotnej Európe!

    2. Informoval o masívnom stopnutí grantovej podpory EU pre výskum a vývoj batérií!

    Toto sú kľúčové informácie, ktoré budú mať dopad na naše životy. Nejaký profesor je predsa nezaujímavý pre súčasnú novinársku elitu. Radšej sa povenujú výkladu snov treťotriednej televíznej hviezdičke….

    • IK, prezradil si nám, čo pán profesor povedal, a nedočítali sme sa! Ešte nám prezraď tú treťotriednu TV hviezdičku, aby sme si na ňu mohli dať pozor!

Pridajte komentár