Uznávaný Massachusettský technologický inštitút (MIT) zaradil šikovného slovenského rodáka Andreja Karpathyho, riaditeľa divízie Tesla AI, na zoznam 35 brilantných mladých vynálezcov, vizionárov, filantropov, podnikateľov a priekopníkov do 35 rokov, ktorí hľadajú spôsoby ako pomôcť ľuďom prostredníctvom technológií. Andrej je pritom zástupcom kategórie „priekopník“.
Andrej Karpathy (33) je rodák z Bratislavy, ktorý prežil väčšinu svojho detstva v Košiciach. Keď mal 15 rokov presťahoval sa spolu so svojou rodinou do kanadského Toronta. Tu absolvoval aj bakalárske štúdium v odbore počítačové vedy. Po magisterský titul si šiel na univerzitu v Britskej Kolumbii.
Jeho kroky potom smerovali do Kalifornie na Stanfordovu univerzitu (jedna z najprestížnejších univerzít na svete), kde získal doktorát zo strojového učenia so zameraním na počítačovú víziu. Pred vstupom do Tesly pracoval pre giganta Google a spoločnosť OpenAI, ktorej spoluzakladateľom je Elon Musk.
Portál Tesmanian v súvislosti so zaradením Andreja Karpathyho na prestížny zoznam MIT uvádza, že žiadny z počítačových vedcov nedosiahol v rámci učenia počítačov „vidieť“ taký úspech ako on. Andrej pritom vyvinul prístup k hlbokým neurónovým sietiam, ktorý umožňuje strojom priradiť zmysel tomu, čo sa deje v nasnímaných obrazoch.
Inovácie už počas štúdia
Ešte ako študent Stanfordovej univerzity rozšíril techniky budovania tzv. konvolučných neurónových sietí (CNN), čo sú systémy, ktoré do značnej miery napodobňujú neurónové štruktúry vo vizuálnom kortexe. Kombináciou CNN a iných prístupov k hĺbkovému učeniu strojov vytvoril systém, ktorý umožnil lepšie rozpoznávanie jednotlivých položiek obrazu, vidieť celú scénu objektov a ich vzájomné interakcie, efektívne vyskladať dej a predpokladať, čo by sa mohlo diať následne.
Aktuálne má Andrej Karpathy v rámci spoločnosti Tesla ako šéf divízie AI (umelá inteligencia) na starosti neurónové siete pre automobilový systém Autopilot, vrátane funkcionality FSD, t.j. plne autonómneho riadenia, ktoré má pre spoločnosť Elona Muska veľký význam. A to najmä kvôli plánovanej službe Robotaxi, ktorá sa podľa viacerých investorských spoločností môže stať najvýznamnejším zdrojom príjmov Tesly.
Tesla pritom pristupuje k plne autonómnemu riadeniu inak ako konkurencia. A Andrej Karpathy nedávno popísal rozdiely medzi ich riešením a konkurenčným systémom Waymo od Googlu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Autopilot už zvládne prejazd križovatkami so semaformi a „stop-kami“
Tesly si sa samé nájdu parkovacie miesto, potom čo vystúpite. „Čoskoro“
Tesla Autopilot „dosiahol“ najnižšiu pomernú nehodovosť v histórii meraní
4 komentáre
Gratulujem, nech sa dari aj nadalej.
Srdečne blahoželám!
tym mizernym prekladom autor jasne ukazal, ze je mimo domenu
Čistý kkt je to inak.. Ale uprimne všetko naj prajem.