Elon Musk hovoril o „rozporuplne“ nízkych cenách batérií Tesla

4

Šéf Tesly, Elon Musk, nedávno v rámci virtuálnej Európskej konferencie o batériách hovoril aj o cene batérií, ktorá vyvolala názorovú prestrelku. Každopádne sa zdá, že Tesla je na dobrej ceste k tomu, aby mohla ponúknuť dostupnejšie elektromobily, ktorých cena bude porovnateľná s ekvivalentnými spaľovákmi,

Elon Musk pomerne nedávno povedal, že ho „najviac otravuje fakt, že ich autá nie sú dostatočne cenovo dostupné“. A dodal, že to musia napraviť. O niečo neskôr, v rámci „Tesla Battery Day“, Musk uviedol, že „Tesla vyrobí presvedčivé elektrické vozidlo s cenou 25 000 $ (bez DPH), ktoré je tiež plne autonómne.“

Tento model má prísť na trh o 3 roky, takže sa zdá, že Tesla sebe či svojim dodávateľom verí aj ohľadom znižovania výrobných nákladov na batérie, ktoré sa výraznou mierou podieľajú na celkových nákladoch elektrických vozidiel. V rámci spomínaného Battery Day pritom Tesla predstavila novú „štrukturálnu“ batériu, ktorá má priniesť zníženie nákladov o 56 %. Na úrovni batériových článkov 4680 má ísť 14-percentnú redukciu nákladov.

Na základe prezentácie sa však nezdá, že spomínaná Tesla za 25 000 $ by mala byť vybavená predstavenými batériami na báze niklu. Tá totiž naznačuje, že cenovo najdostupnejší elektromobil značky bude používať batérie typu LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré majú síce nižšiu energetickú hustotu, sú však lacnejšie ako bežnejšie li-ion batérie, napr. typu NCM.

Muskovo nesprávne vyjadrenie?

Každopádne sme nevedeli, čo znamená spomínané zníženie výrobných nákladov o 56 % v prípade novej štrukturálnej batérie s článkami „4680“. V rámci nedávnej virtuálnej Európskej konferencie o batériách však Elon Musk niečo naznačil, aj keď nám jeho vyjadrenie poplietlo hlavy.

Uviedol totiž, že dlhodobým cieľom Tesly je dostať sa na cenu 50 alebo 55 centov za 1 kWh na úrovni batériových článkov, ktoré sú určené pre vozidlá s dlhým dojazdom (mali by mať teda vysokú energetickú hustotu). To je samozrejme extrémne nízka cena, keďže podľa analýzy BNEF sa mala priemerná cena batérií v roku 2019 pohybovať okolo úrovne 156 $/kWh.

A aj keď Tesla má byť v tomto smere lídrom, keď už v roku 2018 mala byť podľa analýzy UBS schopná v spolupráci s Panasonicom vyrábať batérie za 111 $/kWh na úrovni článku. Mnohí sa preto domnievajú, že Elon Musk sa jednoducho pomýlil, pričom mal na mysli cenu 50 až 55 $/kWh.

Šéf Tesly sa virtuálnej Európskej konferencie o batériách zúčastnil zrejme z domovskej Kalifornie, kde je v porovnaní s Európou veľký časový posun. Na základe videokonferencie sa pritom môže zdať, ako by kvôli nej musel vstávať počas hlbokej noci. A to by teoreticky mohlo vysvetliť jeho chybu.

Iný názor

Objavil sa však aj iný názor. Napr. „profesorka pre energetické materiály a technológie“, Ying Shirley Meng, uviedla, že Musk mal na mysli cenu za jeden batériový článok. „Nepomýlil sa, ak berieme do úvahy 10 Wh kapacitu na úrovni článku, pri 50 centoch to znamená 50 $/kWh,“ píše Ying Shirley Meng, upozorňuje Teslarati.

V tomto prípade je však problém, že nevieme, akú kapacitu má, resp. by mal mať batériový článok, ktorý mal Musk na mysli. Mnohí odborníci sa každopádne zhodujú, že Tesla smeruje k batériovým nákladom, ktoré sú značne pod magickou hranicou 100 $/kWh. Magickou preto, lebo sa predpokladá, že takto „lacné“ batérie prinesú cenovú paritu porovnateľných elektromobilov a spaľovákov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km
Prinesie nová batéria Tesly „4680“ aj vyššiu rýchlosť nabíjania?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Vysvetlenia sú možné obidve. Aj chybou pri vyjadrení a aj 10 Wh kapacitou na úrovni článku.
    A pri jeho zmysle pre humor (viď 1. apríl a jeho Teslaquila) je celkom možné, že to jednoducho podhodil s tým, že „a teraz sa o tom bavte, čím viac, tým lepšie!“
    Práve sa tak deje, ha ha…

  2. Priblble fámy, namiesto toho aby sa ho rovno spýtali.. Prvá ta moderátorka, ktorú nechápem ako vybrali, keď nemá ani páru o tom, o čom sa s ním bavila. No a za ňou my všetci, ktorí ho môžme tweetnut ;(
    Ale už nás predbehli. Tak uvidíme.

  3. Omyl sem, omyl tam! ….. Dôležité je, či sa v pozadí skutočne schyľuje k tomu, že budeme mať v dohľadnej dobe pre osobné BEV batérie pre dojazd okolo 1.000 km WLTP za „dobrú“ cenu. To, a sieť nabíjacích staníc bude podstatou pre tlak na spaľovací pohon áut benzínom, naftou, plynom, ale aj pohon vodíkom!

Pridajte komentár