Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?

16

Nedávno uskutočnený Battery Day, v rámci ktorého Tesla okrem iného predstavila novú batériu „4680“, priniesol niečo podobné ako prototyp Tesly Cybertruck. To jest protichodné reakcie. Kým následný značný pokles hodnoty akcií Tesly vypovedá o všeobecnom sklamaní zo strany investorov a „Wall Street“, odborníci hovoria o zvýšení náskoku spoločnosti Elona Muska pred konkurenciou a konci spaľovákov. Prečo je to tak?

„Solid-state batérie netreba“

Známy „veterán“ automobilového priemyslu Sandy Munro, ktorý už desaťročia pomáha automobilkám znižovať výrobné náklady áut, bol po Battery Day nadšený.

„Toto je bod obratu. O 50 % nižšie náklady (pozn.: Tesla uvádza 56 %) a o 59 % viac energie. To je absurdné. A nielen to, váži menej. Odrazu vidím auto za 25 000 $, ktoré sa s touto vecou oplatí… Týmto sa končí doba spaľovákov. Solid-state batériu už nepotrebujem,“ povedal Munro v rámci podcastu Autoline Network, píše Insideevs.

Munro pritom dodáva, že Wall Street sa to zrejme nepáčilo preto, lebo sa na veci pozerajú úplne inak. Pre ľudí, ktorí rozumejú inžinierstvu, je to podľa neho veľká vec.

Možná cenová parita

Riaditeľ Helmholtz Institute a profesor solid-state chémie na Univerzite v Ulme, Maximilian Fichtner, pre Spiegel dokonca povedal, že vďaka inováciám je batéria 4680 od Tesly „kvantovým skokom“, píše Teslarati. Batéria podľa neho otvára dvere k viacerým vylepšeniam, vrátane vyššieho dojazdu a minimálne vyrovnania cien elektromobilov a spaľovákov.

Tým sa podľa neho stanú spaľovacie automobily zastaralými. A dodáva, že spoločnosť Tesla sa môže vďaka tomu, čo predstavila na Battery Day, posunúť ďaleko za hranice možností svojich konkurentov, aj keď sa jej nepodarí naplniť všetky prezentované ciele.

Na základe vyjadrení tohto typu by sa teda mohlo zdať, že trhová hodnota Tesly spred Battery Day, ktorá mohla byť do značnej miery kvôli očakávaniam z tohto podujatia „nafúknutá“, sa po tomto podujatí minimálne udrží, ak nevyletí výrazne hore. Akcie Tesla sa však priebehu nasledujúcich 2 dní prepadli takmer o 20 %.

„Očakávania sa vymkli spod kontroly“

Známy finančný analytik, zakladateľ portálu o investovaní The Street a bývalý manažér hedžových fondov, Jim Cramer, ktorý má vlastnú TV reláciu o investovaní, v tejto veci povedal, že to sa môže stať, keď sa očakávania vymknú spod kontroly, píše Teslarati.

Investori totiž podľa neho očakávali už na prvý pohľad „magickú batériu“. V tejto súvislosti dodávame, že v podstate za samozrejmosť sa považovalo oznámenie batérie so životnosťou 1 600 000 km, ktorú Musk avizoval minulý rok. Zmienka o takejto životnosti však na Battery Day nepadla. Nie je však batéria s menej ako polovičnými nákladmi, ktorá okrem iného zabezpečí o polovicu vyšší dojazd viac…?

To, že sa nehovorilo o životnosti, pritom neznamená, že tá bude v prípade novej batérie nízka. Veď už staršie batérie Tesla/Panasonic 18 650 by mali mať životnosť 800 000 km. Kremík, ktorý je použitý v batériách 4680, sa síce vo všeobecnosti môže podieľať na rýchlejšej degradácii batérie, Tesla však uviedla, že tento problém vyriešila.

Kritici tiež očakávali, že predstavenú batériu bude možné nasadiť hneď. Tesla pritom túto batériu už vyrába v rámci pilotnej linky, ktorá má byť schopná produkovať 10 GWh ročne. Podľa Benchmark Mineral Intelligence by to znamenalo, že táto „pilotná“ linka by sa stala 13. najväčším výrobným batériovým závodom na svete. Zlom vo výrobe novinky má podľa Muska nastať v priebehu 12 mesiacov. A v rámci roka 2022 Tesla spomína produkciu nových batérií na úrovni 100 GWh ročne.

Niektorí tiež čakali predstavenie batérie typu solid-state, ako však povedal Sandy Munro, ktorý predtým avizoval túto možnosť, „solid-state batériu už nepotrebujem“.

Tesla pritom nepredstavila len novú batériu, ale aj „megalomanské“ plány ohľadom celého hodnotového reťazca produkcie batérií so šialeným cieľovým objemom 3 TWh ročne do roku 2030, plán elektromobilu za 25 000 $, ktorý má prísť za 3 roky či extrémnu Teslu Model S Plaid, aj keď tej sa dočkáme neskôr, ako bolo pôvodne avizované (že by kvôli prekonaniu špecifikácií modelu Lucid Air…?).

A čo si myslíte o podujatí Battery Day vy? Naplnilo vaše očakávania?

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla chystá elektromobil s cenou 25 000 $. „Chvíľu“ si však počkáme
Tesla Model S Plaid: Šialená novinka s dojazdom 837+ km a výkonom 1100+ koní
Novo predstavená batéria Tesla „4680“ prinesie lacnejšie elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

16 komentárov

  1. Ja by som rád vedel ako napreduje systém autonómneho riadenia. Musk predsa avizoval, že tento rok Tesla dosiahne úroveň plne autonómneho riadenia vozidla. Čakal som, že zaznie niečo aj k tejto téme.

    Nové batérie sú určite super. Znamená to, že môžeme očakávať dojazd vozidiel Tesla niekde okolo 1000 km a dúfajme, že aj nejaké to zlacnenie.

  2. Vážení investori očakávali vzhľadom na bombastickú reklamu a preložený termín konania „BATTERY DAY“ niečo „magické“, „kúzelné“, famózne, fenomenálne“ a bohvieaké ešte. Bolo to asi skôr v rovine emocionálnej ako racionálnej.
    A zrazu – pch, iba akási novšia baterka!!!
    Zrejme im to v prvej chvíli vôbec nedošlo, že treba zobrať do ruky kalkulačku a začať používať sedliacky rozum, aby prišli na to, že práve táto „nová batéria“ je vzhľadom na svoje vlastnosti a cenu práve to „magické“ atď., čo posunie Teslu a taktiež elektromobilitu výrazne dopredu!!!
    Veď treba len zvážiť: o 56 % nižšie náklady – už toto je úžasná „bomba“, keďže batéria je najnákladnejšia časť elektromobilu! Objednávky na ich články a prípadné požiadavky na licenciu sa budú len tak hrnúť zo všetkých strán.
    A nejakí „mumaji“ investorskí sa tvária sklamane!
    Já ti nevím, Karle! Veď o peniaze ide vždy až v prvom rade!
    Alebo?

    • Presne tak. Realita je skutočne taká, že je to len evolúcia v batériovom článku, ktorá sa dala predpokladať a podobný posun môžeme očakávať aj u konkurentov, najmä vzhľadom na skutočnú dostupnosť až o 2 až 3 roky. Investori čakali revolúciu, ale prišla celkom normálna evolúcia, ktorá je okrem toho viac-menej zatiaľ na papieri.

        • Jedna vec, ktore bola predstavena pocas BD, sa malo zdoraznuje. 10x zmensenie plochy tovarne na vyrobu baterii. Uvediem priklad: LG Chem v Polsku stavia tovaren uz 3 roky. Sucasna odhadovana kapacita je asi 17GWh/rok. Za dalsie asi 3 roky sa chcu dostat niekam na 30-70 GWh. Podobne Northvolt za neviem kolko vela rokov bude mat v roku 2024 vyrobnu kapacitu 40GWh. To su obrovske haly, Na google mapach sa da zrovnat tato tovaren LG napr. s velkostou KIE v Ziline. Tesla v malickej 2-poschodovej hale bude vyrabat 10GWh. Predpokladam, ze onedlho bude vediet postavit halu s kapacitou 100GWh za 1 – 2 roky. Toto je revolucia, pretoze kazdy vyrobca aut ma nedostatok baterii.

  3. Neviem ci to je az taka bombasticke vec z pohladu invetsorov. Konkurencia tiez nebude vyrabat baterie v sucasnych vysokych cenach vecne. Predpokladam ze tiez pracuju na znizeni cien. Mozno by ich uz teraz dokazali predavat lacnejsie, ale preco znizovat predajne ceny ked nestihaju vyrabat a vsetky automobilky im ruky trhaju. Mozno ked o dva roky Tesla zacne lacno vyrabat/predat len vytiahnu pripravene riesenie zo suflika a prisposobia cenovu strategiu situacii na trhu. A velkohubo teraz obkecavana buduca vyhoda Tesly sa strati v dave. 🙂 Cas ukaze co sa stane.

    PS: A vzdy moze prist nejaky prelomovy objav, ktory sucasne baterie posle na cintorin. Kiezby.

  4. Ok každý (väčšina) ľudí bude mať EV. Na takej Petrzke je problém teraz zaparkovať a nie vtedy keď budeš potrebovať nabyjacku EV. A nehovoriac o tom že celá elektrická sieť sa zrúti, keď polka Petrzky sa pripojí na dobytie svojho tátoša. EV je v pohode pre firmy lokálne jazdy ako donaska tovaru: pošta, jedlo atď s pozdravom Robo

    • Ok každý (väčšina) ľudí bude mať EV. Na takej Petrzke je problém teraz zaparkovať a nie vtedy keď budeš potrebovať nabyjacku EV. A nehovoriac o tom že celá elektrická sieť sa zrúti, keď polka Petrzky sa pripojí na dobytie svojho tátoša. EV je v pohode pre firmy lokálne jazdy ako donaska tovaru: pošta, jedlo atď s pozdravom Robo

    • Robo nemaj obavy, radsej si nieco nastuduj.
      EV zaberu tie iste miesta ktore teraz spalovaky. V case ked budu vsetky auta EV budu uz nabky na vacsine parkplacov. Ped panelakmi staci bezna 230V zasuvka, co mozu potahat od poulicnych lamp.

      El. siet je uz teraz pripravena. Nabijanie EV doma cez noc nezatazi siet viac ako kanvica, alebo vysavac. Naopak v noci su prebytky el. a nabijanie EV by pomohlo elelktrarnam mat vyrovnanejsi odber pocas dna. Elektrarne nevedia co s prudom v noci, lebo to nieje len tak znizit vykon napr. jadroveho reaktora na par hodin v noci.

    • Robo k tomu treba zmeniť názor na celú situáciu u nás. Oficiálne podporujeme solár,ale keď sa do toho pustiš,zistíš skutočný legislatívny problém. Nikto nechce aby si vyrábal na čo má monopol niekoľko veľkých oligarchov v pozadí atómu. Dnes u nás zo skladu uživiš RD a tátoša bez problémov , čísla neklamú. Viem o čom kecam. Mám to na streche! Nie celé legálne,lebo legislatíva nepustí. Ale funguje.

      • aky legislativny problem? nahadzal som na strechu panely, v pivnici 40kWh v baterkach, vyrobi mi to rocne 6-7.000 kWh a som vysmiaty 😉 a moze mi stat fukat praskovy cukor vies kam…

Pridajte komentár