Prinesie nová batéria Tesly „4680“ aj vyššiu rýchlosť nabíjania?

1

Tesla nám ohľadom nabíjania nedávno predstavenej novej pokrokovej batérie s článkami 4680 toho moc nepovedala. Objavila sa však analýza, ktorá sa snaží priblížiť, čo môžeme v tejto veci očakávať. Vyzerá to pritom sľubne.

Za analýzou stojí strojný inžinier so skúsenosťami v oblasti modelovania výkonu a analýzy údajov súvisiacich s pohonnými jednotkami s plynovými turbínami, George Bower. Jej výsledky boli publikované prostredníctvom portálu Insideevs.

Bower sa výsledky svojej analýzy snažil priblížiť porovnaním rýchlosti nabíjania Tesly Model 3 Long Range vybavenej štandardnými batériovými článkami 2170 a rýchlosti nabíjania tohto modelu v prípade, že by bol vybavený novými batériovými článkami 4680.

V rámci zhrnutia svojej analýzy Bower uvádza, že maximálny nabíjací výkon, ktorým by mohla byť nabíjaná batéria Tesly Model 3 vybavená novými batériovými článkami 4680 môže byť 275 kW. Štandardná batéria pritom podporuje nabíjanie maximálnym výkonom 250 kW.

Podstatne lepšia krivka nabíjania

Podstatne lepšia by však mala byť nabíjacia krivka. Tesla Model 3 dnes síce podporuje vysoký nabíjací výkon 250 kW, avšak len na pomerne krátky čas (v rámci 15 % kapacity batérie v počiatkoch nabíjania). Potom nabíjací výkon začne prudko klesať, aby bola batéria ochránená pred nebezpečne sa zvyšujúcou teplotou.

Nový dizajn batériových článkov by však mal podľa Bowera priniesť účinnejšie chladenie, pričom aj vďaka tomu by malo byť možné články nabíjať maximálnym výkonom (275 kW) cca v rámci 1/3 kapacity batérie. A tesne pred dosiahnutím 80 % stavu nabitia batérie (SoC) by mohol byť nabíjací výkon ešte 150 kW.

Bower na základe svojej analýzy tiež predpokladá, že pri okolitej teploty 29,4 °C by sa čas nabíjania Tesly Model 3 s novými článkami znížil z 25 na 15 min (platí pre nabíjanie z 10 na 80 % SoC). A nabitie na polovicu celkovej kapacity batérie Modelu 3 by malo trvať len 7 min.

V prípade nabíjania v rozmedzí 10 až 80 % SoC, by sa teda vďaka novým batériovým článkom 4680 teoreticky mal skrátiť čas nabíjania až o 40 %. Nuž, uvidíme. V praxi pritom zrejme bude možné podobné porovnanie vďaka Tesle Model Y, ktorá sa bude vyrábať s novou „štrukturálnou“ batériou s článkami 4680 (Giga Berlin) aj „bežnou“ batériou s článkami 2170 (výroba už prebieha vo Fremonte).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria Tesly: Pre investorov sklamanie, pre expertov „kvantový skok“. Prečo?
V Európe vyrábaná Tesla Model Y bude vybavená novou štrukturálnou batériou
Novo predstavená batéria Tesla „4680“ prinesie lacnejšie elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Nuž vyzerá to naozaj dobre.. Len nech to už príde a raz navždy skoncuje s neekonomickymi, neekologickymi, plytvajucimi à hlučnými rakovinakmi 😉

Pridajte komentár