Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km

2

Zrejme najväčšia kapacita v oblasti vývoja li-ion batérií, Jeff Dahn, ktorý spolupracuje pri ich vývoji so spoločnosťou Tesla, prezentoval batériu so životnosťou cez 3 500 000 km v rámci elektromobilu. Má to nejaký súvis s nedávno predstaveným batériovým článkom 4680?

Elon Musk minulý rok oznámil, že nová batéria spoločnosti Tesla bude mať v rámci ich elektromobilov životnosť 1 600 000 km (zrejme kým neklesne na 80 až 70 % svojej pôvodnej kapacity). Očakávalo sa pritom, že túto dlhovekú batériu predstaví na nedávnom Battery Day.

V rámci tohto podujatia prezentovala Tesla v skutku prelomovú „štrukturálnu“ batériu s novými batériovými článkami 4680, avšak nepadla pritom žiadna zmienka o ich životnosti. A to bol zrejme jeden z hlavných dôvodov, prečo boli investori či mnohí finanční analytici sklamaní.

To však nevyhnutne nemusí znamenať, že nové batérie nemajú minimálne takúto životnosť. Mnoho dôležitých súvisiacich informácií sme sa totiž dozvedeli až po Battery Day. No a čisto teoreticky, Tesla už môže mať vďaka výskumnému laboratóriu NSERC/Tesla Canada, ktoré vedie Dahn, batériu s ešte lepšou životnosťou. Ťažko však povedať, či táto technológia súvisí s batériovými článkami „Tesla 4680“ alebo ide o novú technológiu.

V tomto kontexte nám napadá nedávne vyjadrenie Sandyho Munra o tom, že Tesla môže „klamať“, resp. neuvádzať všetky fakty, aby prekvapila konkurenciu. Takže teoreticky by mohli nové batérie Tesly ponúknuť obrovskú životnosť, či už skôr avizovaných 1,6 mil. km alebo aktuálne spomínaných viac ako 3,5 mil. km.

Ide pritom zrejme o tú istú batériu, ktorá bola časom vylepšená či dôkladnejšie otestovaná. Spomínaných 3,5 mil. km má nová batéria podľa Dahna zvládnuť v rámci elektromobilu so stredne veľkým dojazdom, informuje Electrek. Samozrejme tým najpodstatnejším je schopnosť batérie odolávať postupnej degradácií kapacity, ktorá sa vyjadruje aj počtom nabíjacích/vybíjacích cyklov.

Famózne výsledky testov

V prípade batérie prezentovanej Jeffom Dahnom je počet týchto cyklov naozaj famózny. Doterajšie testovanie počas 3 rokov totiž ukázalo, že batérie dosahujú „mimoriadne dobré výsledky“ aj po 15 000 cykloch. Spomínaná životnosť 3,5 mil. km pritom platí pre 10 000 cyklov, za predpokladu, že každý z nich prinesie elektromobilu dojazd 350 km.

Ešte lepšie výsledky v oblasti degradácie nové batérie dosahujú, keď sú vybíjané na 50 až 25 % svojej kapacity. Takže teoreticky ide o batérie, ktoré mnohonásobne prežijú bežný elektromobil. Po „morálnom“ doslúžení v automobiloch, môžu byť využívané aj naďalej, napr. v rámci stacionárnych úložísk energie. A tým sa extrémne znižuje ich uhlíková stopa.

Vhodné aj pre V2G

Vďaka takejto extrémnej životnosti sú podľa Dahna vhodné aj pre V2G. Ide pritom o systém, ktorý umožňuje poskytovať energiu batérie vozidla „spätne“ do elektrickej siete. A to napríklad v čase špičky, čo napomáha stabilizovať sieť. Takýmto spôsobom si môžu majitelia elektromobilov zarobiť alebo znížiť svoje účty za elektrinu, keďže by túto službu neposkytovali zadarmo.

A to nie je určite jediné vhodné využitie takto dlhovekých batérií. Veď Tesla poskytuje aj domáce a priemyselné batériové úložiská a chystá elektrický ťahač Semi či službu Robotaxi. A tam sa takáto životnosť určite hodí.

Pri tom všetkom netreba zabúdať, že už „staré“, ale stále vylepšované batériové články 18 650, ktoré sú výsledkom spolupráce Tesly a Panasonicu, majú vynikajúcu životnosť. Takže nové batériové články 4680 by nemali byť v tomto smere výnimkou, aj keď Tesla zatiaľ robí tajnosti.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prinesie nová batéria Tesly „4680“ aj vyššiu rýchlosť nabíjania?
V Európe vyrábaná Tesla Model Y bude vybavená novou štrukturálnou batériou
„Tesla“ pracuje na nových batériách, ktoré môžu byť využiteľné aj v letectve

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. A je to skoro vonku. Len nás naťahujú zo životnosťou batérie, rýchlim tankovaním aj dojazdom. Ľudstvu treba všetko dávať po kvapkách, aby sa z „toho“ nebodaj nezbláznili. Všetko je už vymyslené, len nám to nechcú poskytnúť. Asi čakajú až kým sa ľadovce roztopia a potom za plotom…

  2. Tá extrémna životnosť batérii sa v EV nevyužije. BMW už dávno v minulosti vyrobili anticorovú karosériu s „nekonečnou“ životnosťou. Do výroby sa nedostala. Kupci vozidiel BMW chcú mať stále nové vozidlá s novými dizajnom, novými technológiami a imidžom, a preto nemali záujem o večnú a drahšiu karosériu. „Autobatérie“ predovšetkým potrebujú vyššiu kapacitu a nižšiu cenu!

    Uvádzaná životnosť je dobrá správa pre všetky stacionárne úložiská včetne úložísk nabíjacích staníc EV.

Pridajte komentár