Prieto sľubuje 3D batériu, ktorá sa nabije za 3 min a je lacnejšia na výrobu

8

Americká spoločnosť Prieto oznámila batériu, ktorá sa má nabiť rýchlejšie, ako sa natankuje spaľovacie vozidlo. Okrem toho má byť aj bezpečnejšia či lacnejšia na výrobu ako bežné li-ion batérie. A to všetko vďaka novému technologickému prístupu – 3D. Batéria pritom mala byť overená nezávislým laboratóriom a spoločnosť Prieto podľa vlastných slov chystá pilotnú výrobnú linku.

Máme tu ďalšiu spoločnosť, ktorá sľubuje „zázračnú“ batériu. Volá sa Prieto Battery, vznikla v roku 2009 v americkom Colorade a špecializuje sa na batérie. Konkrétne na novú 3D li-ion architektúru. A aktuálne predstavila najnovší prototyp svojho patentovaného produktu.

Prvé, čím spoločnosť zaujme, je tvrdenie, že vďaka 3D architektúre sa batéria „plne nabije za 3 min a na 50 % kapacity za polovičný čas, bez ohľadu na veľkosť“. Okrem toho sa vývojári chvália pracovným rozsahom teplôt – od -30 do +100 °C.

Batéria má byť v tomto teplotnom rozsahu aj bezpečná, pričom nezávislé akreditované laboratórium malo podľa spoločnosti otestovať a overiť funkčnosť batérie, ako aj jej bezpečnosť v rámci tzv. testu vzniknutia klinca, ktorý sa má považovať za „zlatý štandard“ v rámci testovania bezpečnosti batérií. Nemalo pritom dôjsť k žiadnemu požiaru či výbuch a batéria mala naďalej fungovať.

Kľúčom má byť 3D architektúra

V prípade batérie od spoločnosti Prieto má byť kľúčová 3D technológia, resp. architektúra. „V 2D batériách môže energia prúdiť len jedným smerom cez dvojrozmernú rovinu. Pri nabíjaní musia ióny lítia smerovať z jedného povrchu na druhý, čo vedie k závažným obmedzeniam. Hrubšie 2D batérie uchovávajú viac energie, ale dlhé dráhy iónov majú za následok pomalé nabíjanie. Tenšie 2D batérie sa síce môžu nabíjať rýchlejšie, ale zas nedokážu uskladniť veľa energie,“ uvádza Prieto.

3D architektúra podľa spoločnosti prináša dramatické skrátenie dĺžky difúzie v akomkoľvek smere. Výsledkom toho má byť hyperrýchle nabíjanie a viac výkonovej a energetickej kapacity ako v prípade 2D batérií. Jadro 3D batérie má vyzerať ako „tenká medená špongia“, v rámci ktorej prechádzajú ióny od jedného vlákna k nasledujúcemu, čím sa skracuje celková dráha na zlomok toho, čo platí pre tradičné 2D batérie.

prieto 3d bateria

Zdroj: Prieto

Prieto tiež uvádza, že ich 3D batéria bola navrhnutá tak, aby poskytla 5-násobne vyššiu výkonovú hustotu (rýchlosť vybíjania 20C – t.j. 20-násobok kapacity batérie) a až 3-násobne vyššiu energetickú hustotu, v porovnaní s bežnými 2D batériami. Ďalšou výhodou má byť prispôsobiteľnosť veľkosti pre rôzne aplikácie. Napr. v rámci elektromobilov, elektrického náradia, zdravotníckych zariadení, mobilných telefónov či malých domácich spotrebičov.

Výroba a náklady

Spoločnosť Prieto sľubuje aj veľmi dôležitú vec, a to nízke výrobné náklady – údajne nižšie ako v prípade tradičných li-ion batérií. Pri výrobe sa majú používať lacné a udržateľné materiály a produkčný proces má byť jednoduchý a škálovateľný, bez nutnosti používania drahých zariadení či suchých a čistých miestností.

Výťažnosť laboratórnej produkcie má byť aktuálne podľa výrobcu 90 %. Spoločnosť pritom tvrdí, že sa zameriava na komercializáciu svojej batérie, keď dokončuje pilotné produkčné zariadenie. A na záver dodáva, že už „rokuje s potenciálnymi partnermi ohľadom výroby a nasadenia“.

My zas na záver tradične upozorňujeme, že za ostatné roky nasľubovali „zázračné“ batérie mnohé spoločnosti, ale ich komercializácie sme sa stále nedočkali. A tak aj vyhlásenia spoločnosti Prieto treba zatiaľ brať s patričnou rezervou.

Zdroj: Prieto 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batéria s nabitím za cca 1,5 minúty má byť skutočnosťou, ale…
Dojazd „1 000 km“ zabezpečí elektromobilom aj lacnejšia batériová technológia „LFP“ od Gotion
4 batériové novinky od gigantov: Super výkonné, lacné aj s extrémnou životnosťou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Sú to zase ďalšie riadky, ktoré sa tak dobre čítajú…
    A mimochodom, sú tam použité tie moderné vyjadrenia 2D a 3D.
    Akurát neviem, presnejšie nepochopil som, čo je to 2-rozmerná a 3-rozmerná batéria, resp. nabíjanie.
    Já ti nevím, Karle…

  2. Ja dúfam, ba verím, že tá rozprávka raz skončí „svadbou“ tak, ako tá babka čakala, že sa tí dvaja z filmu pre dospelých nakoniec zoberú 🙂 !!!

Pridajte komentár