V aktuálnom období sa objavili správy ohľadom viacerých veľmi zaujímavých batérií, ktoré sa začali vyrábať alebo sa začnú vyrába tento rok. Ide o rôzne batérie, ktoré ponúkajú veľmi vysokú energetickú hustotu (500 Wh/kg), nízke výrobné náklady alebo extra dlhú životnosť (cez 1,5 mil. km). Za týmito batériami pritom stoja spoločnosti CATL, BYD a Northvolt.
Najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete, CATL, predstavil „kondenzovanú batériu“, ktorá zaujme najmä energetickou hustotou 500 Wh/kg na úrovni batériových článkov. Pre porovnanie, batériové články formátu 2170, ktoré používa Tesla, majú cca polovičnú energetickú hustotu. A najnovšie dostupné špičkové li-ion batérie sa blížia k 300 Wh/kg.
To pritom napr. znamená, že batéria elektromobilov Tesla, ktorá používa články 2170, by po ich nahradení „kondenzovanými“ článkami od CATL vážila cca o polovicu menej. Samozrejme na úrovni batériových článkov. Hustota 500 Wh/kg už pritom umožňuje nasadenie technológie aj do elektrických lietadiel.
Novinka od CATL má byť zároveň veľmi bezpečná a má ponúkať vynikajúci nabíjací/vybíjací výkon. A to aj vďaka „vysokej vodivosti článkov a vysokej účinnosti prenosu lítiových iónov pri súčasnom zvýšení stability mikroštruktúry“.
CATL podľa vlastných slov už spolupracuje s partnermi na vývoji elektrických osobných lietadiel a chystá na trh aj verziu „kondenzovanej batérie“, ktorá je určená pre automobily. Jej sériová výroba má byť spustená v priebehu tohto roka.
„Lacné“ sodíkové batérie
Od sodík-iónových batérií (Na-ion) sa vo všeobecnosti okrem iného očakáva, že prinesú lacnejšie elektromobily. Jedným z dôvodov je, že namiesto lítia používa lacnejší a dostupnejší sodík. A tieto batérie podľa aktuálnych správ smerujú do prvých automobilov.
CATL v rámci svojej tlačovej správy ku „kondenzovanej batérií“ spomenul aj to, že ich prvá generácia Na-ion batérií bola uvedená na trh prostredníctvom elektromobilu značky Chery, ktorý bol predstavený pred pár dňami na autosalóne v Šanghaji.
CarNewsChina v tejto veci na základe správy od 36kr dodáva, že prvé elektromobily s Na-ion batériami od CATL sa začnú objavovať od 4. kvartálu tohto roku. Pôjde o vozidlá značky iCAR, ktorá patrí pod Chery, ako aj mini-model Chery QQ Ice Cream.
A podľa 36kr chystá nasadenie vlastných sodík-ionových batérií aj súčasný 2. najväčší producent batérií pre elektromobily na svete, spoločnosť BYD. A to v rámci vlastného modelu BYD Seagull, ktorý by mal mať dojazd 305 km (CLTC). Stať sa tak má v druhej polovici tohto roka. To pritom korešponduje s minuloročným vyhlásením spoločnosti BYD, že Na-ion batérie začne vyrábať masovo tento rok, pričom ich nasadí do menšieho hatchbacku.
Web 36kr tiež dodáva, že by nemalo ísť čistokrvné sodík-iónové batérie, pretože CATL aj BYD majú vo svojich prvých článkoch kombinovať chémiu Na-ion a LFP.
Batérie pre dojazd cez 1,5 mil. km
S ďalšou zaujímavou správou prichádza Northvolt, považovaný za najväčšiu európsku spoločnosť, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou batérií. Švédi totiž spoločne so spoločnosťou Scania predstavili batériový článok vyvinutý pre ťažké nákladné elektromobily, ktorý má mať na základe overovacích testov životnosť viac ako 1,5 mil. km.
Ide o prizmatický článok s kapacitou 157 Ah a nominálnym napätím 3,6 V, ktorý sa už vyrába vo Švédsku a ktorý bol vyvinutý v spolupráci so Scaniou špecializujúcou sa na nákladné automobily. Zaujímavosťou tiež je, že jeho uhlíková stopa má byť len tretinová v porovnaní s referenčným batériovým článkom z odvetvia (IVL 2019 NMC 111).
Scania pritom tento rok plánuje spustiť továreň, kde bude montovať batérie (s predstavenými článkami) pre svoje ťažké nákladné elektromobily.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL spustil výrobu batérie, ktorá má zabezpečiť dojazd cez 1 000 km. V prvom aute sa objaví už čoskoro
Veľký moment? Sodíkové batérie sa testujú v „prvom“ elektromobile
Európania pracujú na lacnejších batériách na báze dreva
7 komentárov
A 4ta novinka je kde? Huste, lacne, zivotnostne a ?
Nikde…Len dennodenné masírovanie ako to bude fasa… Rozprávky…
Doprava skoro zadarmo ,jedlo tiez,byvanie a zdravotnictvo takisto,pracu len roboti, ludia budu len vegetit,zeny odmietnu rodit , priemerny vek bude 100rokov ,,,,,,,
tak to necitaj, vrat sa na novy cas alebo pravdu…
Je to inak. Štyri sú novinky. Dve novinky CATL a BYD sú s vysokou hustotou 500 Wh/kg, tretia je Northvolt s vysokou životnosťou pre Scaniu, a 4-tá je nová „lacna“ CATL Na-ion batéria.
citaj s porozumenim 😉
Ak bude „EH“ okolo 450Wh/kg na úrovni packu, tak 100 kWh batéria bude vážiť tak do 250 kg a zaberať objem 125 litrov !!! To sa začne doba „ľahkých a spratných“ batérií, ktoré budú iné zdroje a pohony nekompromisne vytláčať z trhu! …