4 batériové novinky od gigantov: Super výkonné, lacné aj s extrémnou životnosťou

7

V aktuálnom období sa objavili správy ohľadom viacerých veľmi zaujímavých batérií, ktoré sa začali vyrábať alebo sa začnú vyrába tento rok. Ide o rôzne batérie, ktoré ponúkajú veľmi vysokú energetickú hustotu (500 Wh/kg), nízke výrobné náklady alebo extra dlhú životnosť (cez 1,5 mil. km). Za týmito batériami pritom stoja spoločnosti CATL, BYD a Northvolt.

Najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete, CATL, predstavil „kondenzovanú batériu“, ktorá zaujme najmä energetickou hustotou 500 Wh/kg na úrovni batériových článkov. Pre porovnanie, batériové články formátu 2170, ktoré používa Tesla, majú cca polovičnú energetickú hustotu. A najnovšie dostupné špičkové li-ion batérie sa blížia k 300 Wh/kg.

To pritom napr. znamená, že batéria elektromobilov Tesla, ktorá používa články 2170, by po ich nahradení „kondenzovanými“ článkami od CATL vážila cca o polovicu menej. Samozrejme na úrovni batériových článkov. Hustota 500 Wh/kg už pritom umožňuje nasadenie technológie aj do elektrických lietadiel.

Novinka od CATL má byť zároveň veľmi bezpečná a má ponúkať vynikajúci nabíjací/vybíjací výkon. A to aj vďaka „vysokej vodivosti článkov a vysokej účinnosti prenosu lítiových iónov pri súčasnom zvýšení stability mikroštruktúry“.

kondenzovana bateria catl

Zdroj: CATL

CATL podľa vlastných slov už spolupracuje s partnermi na vývoji elektrických osobných lietadiel a chystá na trh aj verziu „kondenzovanej batérie“, ktorá je určená pre automobily. Jej sériová výroba má byť spustená v priebehu tohto roka.

„Lacné“ sodíkové batérie

Od sodík-iónových batérií (Na-ion) sa vo všeobecnosti okrem iného očakáva, že prinesú lacnejšie elektromobily. Jedným z dôvodov je, že namiesto lítia používa lacnejší a dostupnejší sodík. A tieto batérie podľa aktuálnych správ smerujú do prvých automobilov.

CATL v rámci svojej tlačovej správy ku „kondenzovanej batérií“ spomenul aj to, že ich prvá generácia Na-ion batérií bola uvedená na trh prostredníctvom elektromobilu značky Chery, ktorý bol predstavený pred pár dňami na autosalóne v Šanghaji.

sodik-ionove baterie catl

Zdroj obrázku: CATL

CarNewsChina v tejto veci na základe správy od 36kr dodáva, že prvé elektromobily s Na-ion batériami od CATL sa začnú objavovať od 4. kvartálu tohto roku. Pôjde o vozidlá značky iCAR, ktorá patrí pod Chery, ako aj mini-model Chery QQ Ice Cream.

A podľa 36kr chystá nasadenie vlastných sodík-ionových batérií aj súčasný 2. najväčší producent batérií pre elektromobily na svete, spoločnosť BYD. A to v rámci vlastného modelu BYD Seagull, ktorý by mal mať dojazd 305 km (CLTC). Stať sa tak má v druhej polovici tohto roka. To pritom korešponduje s minuloročným vyhlásením spoločnosti BYD, že Na-ion batérie začne vyrábať masovo tento rok, pričom ich nasadí do menšieho hatchbacku.

Web 36kr tiež dodáva, že by nemalo ísť čistokrvné sodík-iónové batérie, pretože CATL aj BYD majú vo svojich prvých článkoch kombinovať chémiu Na-ion a LFP.

Batérie pre dojazd cez 1,5 mil. km

S ďalšou zaujímavou správou prichádza Northvolt, považovaný za najväčšiu európsku spoločnosť, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou batérií. Švédi totiž spoločne so spoločnosťou Scania predstavili batériový článok vyvinutý pre ťažké nákladné elektromobily, ktorý má mať na základe overovacích testov životnosť viac ako 1,5 mil. km.

bateria northvolt

Zdroj: Northvolt

Ide o prizmatický článok s kapacitou 157 Ah a nominálnym napätím 3,6 V, ktorý sa už vyrába vo Švédsku a ktorý bol vyvinutý v spolupráci so Scaniou špecializujúcou sa na nákladné automobily. Zaujímavosťou tiež je, že jeho uhlíková stopa má byť len tretinová v porovnaní s referenčným batériovým článkom z odvetvia (IVL 2019 NMC 111).

Scania pritom tento rok plánuje spustiť továreň, kde bude montovať batérie (s predstavenými článkami) pre svoje ťažké nákladné elektromobily.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL spustil výrobu batérie, ktorá má zabezpečiť dojazd cez 1 000 km. V prvom aute sa objaví už čoskoro
Veľký moment? Sodíkové batérie sa testujú v „prvom“ elektromobile
Európania pracujú na lacnejších batériách na báze dreva

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ak bude „EH“ okolo 450Wh/kg na úrovni packu, tak 100 kWh batéria bude vážiť tak do 250 kg a zaberať objem 125 litrov !!! To sa začne doba „ľahkých a spratných“ batérií, ktoré budú iné zdroje a pohony nekompromisne vytláčať z trhu! …

Pridajte komentár