Dojazd „1 000 km“ zabezpečí elektromobilom aj lacnejšia batériová technológia „LFP“ od Gotion

7

Spoločnosť Gotion High-Tech, ktorá nedávno podpísala memorandum ohľadom spolupráce so slovenským Inobatom, predstavila batériu Astroinno L600. Nová technológia pritom prináša nadštandardnú energetickú hustotu v rámci batérií na báze LFP, ktorá podľa výrobcu dokáže zabezpečiť elektromobilom dojazd 1 000 km. Tieto batérie sa pritom začnú vyrábať už budúci rok.

V ostatnom období sa začínajú objavovať elektromobily s dojazdom okolo 1 000 km. A to podľa čínskeho „optimistického“ cyklu CLTC. Každopádne sa tieto modely radia k tým s najvyšším dojazdom. Používajú pritom li-ion batérie NMC (nikel-mangán-kobalt) s vysokou energetickou hustotou, a to najmä vďaka vysokému podielu niklu či obsahu kremíka.

Na trhu s batériami do elektromobilov sa čoraz viac presadzujú li-ion batérie LFP („železo-fosfát“), ktorých výhodou je vo všeobecnosti nižšia cena, vyššia bezpečnosť či životnosť, ako aj možnosť nabíjania na 100 % bez významnejšieho negatívneho vplyvu. Na druhej strane, batérie s touto chémiou majú vo všeobecnosti nižšiu energetickú hustotu ako ternárne batérie NMC či NCA.

Každopádne aj vývoj batérií LFP napreduje, čím rastie aj ich energetická hustota. A čínska spoločnosť Gotion sa rozhodla túto technológiu nadopovať ďalším materiálom, a to mangánom, ktorý sa používa aj v NMC batériách. LFP batérie sa tak stali ternárnymi – LMFP. A pomohol aj Clevelandský inštitút v Ohiu, ktorý vyvinul špeciálne pre túto batériu nový elektrolyt, ktorý má výrazne zlepšovať vysokoteplotné cyklovanie a akumulačné vlastnosti.

Veľmi zaujímavé čísla

LMFP batériové články Gotion Astroinno L600 podľa výrobu ponúknu gravimetrickú energetickú hustotu 240 Wh/kg, čo je napr. len o čosi menej ako v prípade ternárnych článkov NCM/NCA formátu 2170, ktoré používa Tesla. Objemová energetická hustota novinky je 525 Wh/l. Vďaka tomu majú batérie Astroinno L600 podľa výrobcu zabezpečiť dojazd 1 000 km (zrejme podľa cyklu CLTC), a to ako prvé mimo technológie NMC.

gotion astroinno l600

Zdroj: Gotion

Batéria sa výborne javí aj z pohľadu životnosť. Spoločnosť Gotion totiž uvádza viac ako 4 000 cyklov pri izbovej teplote a 1 800 cyklov pri vysokej teplote. To v prípade elektromobilov s dojazdom 1 000 km teoreticky znamená životnosť 4 mil. km, resp. 1,8 mil. km, kým kapacita batérie klesne na 80 či 70 % pôvodnej kapacity. V prípade elektromobilov s bežnejším dojazdom 500 km by to teoreticky znamenalo 2 mil. km, resp. 900 000 km. Výrobca pritom spomína aj rýchle nabitie za 18 min. Podrobnosti však v tomto prípade neprezradil.

Aj pokročilý batériový pack

Gotion neprichádza len so samotnými batériovými článkami, ale aj s technológiou efektívneho batériového packu. Tá má podľa výrobcu znižovať počet konštrukčných častí packu o 45 % a znižovať hmotnosť konštrukčných častí packu o 32 %. Nepoznáme však referenčnú technológiu, v rámci ktorej urobil Gotion porovnanie.

Z hľadiska objemu pritom batériové články predstavujú 76 % z celého batériového packu, ktorý má energetickú hustotu 190 Wh/kg, čo je takisto výborná hodnota. Napríklad 60-kWh batériový pack by tak mal mať hmotnosť 315 kg. Potešiteľné tiež je, že nejde o žiadnu batériu budúcnosti, ale produkt, ktorý sa podľa Gotion začne hromadne vyrábať už budúci rok. Budeme pritom dúfať, že cena batérie Gotion Astroinno L600 bude podobná ako v prípade konvenčnej technológie LFP. Pridanie mangánu by však nemalo zásadnejšie zvýšiť náklady, takže batéria zatiaľ vyzerá nádejne aj z tohto hľadiska.

Zdroj: Gotion

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zeekr 001 s dojazdom 1 032 km (CLTC) je už v predaji a nestojí „majland“
Elektromobily s dojazdom až 1 300 km? Porsche zdieľa optimistickú vedeckú predikciu
Spolupráca slovenského a čínskeho výrobcu batérií by mohla priniesť veľkú továreň či nové technológie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Tesla postavila za rok Giga Šanghaj a Berlín za dva, koľko rokov má Inobat? Treba makať 24/7, zohnať miliardy a chŕliť batérie svetovej kvality. Ako ďaleko je Inobat od toho?

  2. Hej vy dvaja neprajníci! Skôr by ste mali Inobatu držať palce, aby im konečne niečo vyšlo, a nie už teraz pochovávať „skapatú kozu“ !!!

  3. Podla foto je to pouch cell (plocha bateria). Tam su vyrobne naklady ovela vyssie ako pri rolovanych bateriach ktore sa preto aj hromadne pouzivaju v autach.
    Popravde nechapem aky ma vyznam usetrit mozno 20% na vyluceni kobaltu a potom zachranovat vyssiu energeticku hustotu prechodom na pouch cell kde su vyrobne naklady mozno aj o 50% vyssie oproti cylindrickym. Celkovo mi to teda vychadza drahsie a nizsia hustota ako dnes bezne 2170 NMC sulce. Inobatu ale fandim!

    • Nedokážem posúdiť náklady tejto technológie, ale označujú ju ako priestorovo úspornejšiu. Výroba batérií bude strategickým priemyslom nielen pre vozidlá, preto bude dôležité, koľko sa ich bude vyrábať aj na Slovensku!

      • Mali sme vyrábať aj revolučné čipy s minimálnou spotrebou energie, akosi tie naše tromfy viaznu. Konkurencia (svetoví producenti z Ázie) je zlá, podráža nám nohy. BYD stavia továreň za miliardy v Maďarsku, Inobat plánuje.

        • Musíme počítať s tým, že „svet biznisu“ nie je k nikomu láskavý! Preto je o to horšie keď si neprajeme ani sami sebe a medzi sebou! Vzorom nám je pritom naša rozhádaná politická scéna! A lepšie nebude ani po voľbách !!!

Pridajte komentár