Analytická spoločnosť JATO Dynamics zverejnila štatistiky predaja áut v Európe za 1. polrok 2023. Uviedla pritom headline, že Tesla a MG boli najväčšími víťazmi z hľadiska nárastu trhového podielu. Tesla Model Y sa pritom stala najpredávanejším modelom bez ohľadu na druh pohonu.
JATO na základe štatistík z 28 európskych trhov uvádza, že v 1. polroku 2023 bolo zaregistrovaných najviac nových automobilov od kovidovej pandémie. A to 6,56 mil. ks, čo je medziročne o 976 000 ks viac.
K tomu prispeli aj elektromobily, v rámci nich najmä spoločnosť Tesla a v prípade modelov najmä Tesla Model Y. Tento elektrický crossover strednej triedy sa totiž stal najpredávanejším autom za 1. polrok (136 564 ks, t.j. medziročne +204 %), a to bez bez ohľadu na druh pohonu. Predbehol pritom aj podstatne lacnejší spaľovák Dacia Sandero (123 408 ks). A ako sme už skôr informovali, Model Y bol aj najpredávanejším autom na svete za 1. kvartál tohto roku.

Zdroj: JATO Dynamics
Aktuálne JATO tiež uvádza, že Tesla v rámci Európy minulý mesiac v predaji áut predbehla aj zavedené značky ako Opel, Citroën či Fiat. Medzi výrobcami je pritom za prvý polrok celkovo na 16. mieste. A to aj vďaka medziročnému rastu predaja o 117 %, pričom za ňou zaostali napr. značky Nissan, Volvo, Seat či Mazda.

Zdroj: JATO Dynamics
Tesla je pritom podľa JATO „najväčším víťazom“ z hľadiska rastu trhového podielu, keď si medziročne (H1/2022 vs. H1/2023) polepšila z 1,53 na 2,82 %. A to je najväčší skok spomedzi 116 značiek, ktoré JATO sleduje v rámci Európy. V 1. polroku 2019 pritom dosiahla „len“ 0,54-% podiel.

Zdroj: JATO Dynamics
A v rámci štatistík predaja elektromobilov sa darilo aj ďalšiemu modelu značky Tesla, keď elektrický sedan strednej triedy Model 3 obsadil 2. priečku (42 588 ks). Ten však zaznamenal len 6-% medziročný nárast predaja.

Zdroj: JATO Dynamics
„Zvýšenie dostupnosti áut po spustení lokálnej výroby v Nemecku, ako aj zníženie cien, vysvetľuje rýchly rast spoločnosti Tesla v ostatnom období,“ uvádza Felipe Munoz, globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics.
JATO upozorňuje aj na MG
JATO ďalej vyzdvihuje pôvodne britskú značku MG, aktuálne patriacu pod čínsky koncern SAIC, ktorá sa v rámci európskeho trhu začína zameriavať najmä na elektromobily. Tá predala vďaka 128-% medziročnému rastu v prvom polroku 104 300 vozidiel a predbehla napr. značky Cupra, Mazda, MINI, Suzuki a Jeep. Po Tesle je pritom značkou s 2. najvyšším medziročným rastom trhového podielu.
„MG využíva vo svoj prospech povesť značky na Západe, ako aj konkurencieschopnosť čínskeho trhu. Jej atraktívne, moderné a cenovo dostupné elektromobily na západných aj východných trhoch sú dobrou ukážkou toho, ako môžu čínski výrobcovia získať väčšiu popularitu a zmeniť vnímanie svojich produktov,“ hovorí Munoz.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Historické „euro-míľniky“: Elektromobily predbehli „dízle“, e-model najpredávanejším autom za polrok
Na slovenský trh sa chystajú elektromobily MG5 (kombi) a MG ZS EV (SUV)
Prelom? Elektromobil sa zrejme stal najpredávanejším autom na svete – prvýkrát v histórii
ODBER NOVINIEK
4 komentáre
Žiaden šok. Všetko to je očakávateľné.
Nedávno som napísal – Tesla si len tíško kráča od jedného predajného rekordu k druhému. Ono je to tak, proste a jednoducho to platí…
K tym rekordom, zatial trhovy podiel Tesly na celkovom trhu narastol z maleho prdu na kus vacsi prd. 🙂 Je to velky krok pre Elona, ale maly krocik pre svet. 🙂 No idu dobrym smerom tak im drzim palce. No tie rekordy/kroky budu cim dalej tazsie.
JD si strašný idealista, ak si myslíš: „Tesla si len tíško kráča od jedného predajného rekordu k druhému.“ !!!
Aj v TESLE to „bzučí“ ako vo včelíne ………
Tesla Y je najpredávanejšia bez jediného reklamného šotu, to MG vyskakuje aj z chladničky, aj tu na magazíne ho mám vpravo aj v troch obrázkoch naraz. Elon robí chybu, keď ignoruje reklamu v médiách, mal by asi propagovať najmä modely S a X, ktoré sa menej predávajú. Nedávno povedal, že by mohli niečo skúsiť, tak uvidíme.