Priame porovnanie rýchlosti nabíjania elektromobilov je možné. Vďaka „indexu nabíjania“

8

Priame porovnanie nabíjacích schopností jednotlivých elektromobilov na základe výrobcom uvádzaných údajov bolo doteraz prakticky nemožné, pretože najpodstatnejším ukazovateľom v tejto oblasti je to, aký reálny dojazd, resp. aspoň štandardizovaný dojazd získa vozidlo za určitú dobu nabíjania na nabíjačke s maximálne podporovaným výkonom. To sa však snaží napraviť spoločnosť P3 svojím „indexom nabíjania“.

V prípade nabíjania elektromobilov uvádzajú výrobcovia jednotlivých modelov aj údaj o maximálnom nabijacom výkone, ktorý dané vozidlo podporuje. Tzn., akým maximálnym výkonom je možné vozidlo nabíjať. Podpora vysokého nabíjacieho výkonu však automaticky neznamená rýchle nabitie vozidla v praxi.

Preto je o niečo smerodajnejším „parametrom“ údaj, ktorý hovorí o tom, za akú dobu sa nabije batéria vozidla na určitú kapacitu (väčšinou z 0 na 80 %). Avšak ani tento údaj nám toho v skutočnosti moc neprezrádza, keďže najpodstatnejšie je to, aký skutočný či aspoň teoretický dojazd získame za určitú dobu nabíjania.

Spomínané údaje, ktoré uvádzajú výrobcovia, nám pritom neumožňujú jednoduché priame porovnanie jednotlivých elektromobilov z hľadiska získaného dojazdu za určitý čas nabíjania, pretože to záleží aj od kapacity batérie, efektivity vozidla, resp. spotreby vozidla, podpory konkrétneho nabíjacieho výkonu, krivky nabíjacieho výkonu, konkrétnej nabíjacej stanice, resp. jej výkonu, úrovne kapacity nabíjanej batérie, teploty batérie či okolitej teploty atď.

Konzultačná spoločnosť P3 sa preto rozhodla zaviesť tzv. „index nabíjania„, ktorý má umožniť priame porovnanie nabíjacích „schopností“ jednotlivých elektromobilov za spravodlivých podmienok.

Priemerný výkon nabíjania v rozsahu 20 až 80 %

Uvádzaný údaj o maximálne podporovanom výkone nabíjania je v podstate na nič, keďže oveľa dôležitejšia je krivka nabíjacieho výkonu počas reálneho nabíjania vozidla. Dôkazom je aj priemerný nabíjací výkon, ktorý dosiahli vybrané elektromobily na nabíjacích staniciach s príslušným výkonom.

Spoločnosť P3 si pritom pre výpočet priemerného nabíjacieho výkonu zvolila rozsah 20 až 80 %, pretože usúdila, že u väčšiny elektromobilistov by mohla nastať tzv. úzkosť z rozsahu pri kapacite pod 20 %. Horná hranica 80 % je pritom logická, keďže u väčšiny vozidiel dochádza po prekonaní tejto hranice k výraznému poklesu nabíjacieho výkonu,a to z dôvodu ochrany batérie.

Na nasledujúcom grafe máme možnosť vidieť priebeh nabíjania vybraných elektromobilov z hľadiska krivky nabíjacieho výkonu, na základe ktorej sa vypočítal priemerný nabíjací výkon v rozsahu 20 až 80 % kapacity batérie.

index nabijania elektromobilov rychlost p3

Zdroj: P3

Spotreba elektromobilov

Extrémne dôležitým parametrom pre „index nabíjania“ je spotreba vozidiel. Spoločnosť P3 sa preto rozhodla, že okrem teoretickej spotreby na základe štandardizovaného cyklu WLTP zahrnie v rámci tohto parametru aj najvyššie hodnoty spotreby, ktoré nameral nemecký autoklub ADAC počas svojho štandardizovaného „Ecotestu“ v reálnych podmienkach.

index nabijania elektromobilov rychlost p3

Zdroj: P3

„Index nabíjania“

Na základe doteraz spomínaných údajov spoločnosť P3 vypočítala dojazd, ktorý elektromobil získa počas 20 min nabíjania, keď sa vozidlo začne nabíjať pri 20 % kapacite svojej batérie. Túto hodnotu potom vydelila tzv. cieľovou hodnotou získaného dojazdu. Za cieľovú hodnotu pritom určila dojazd 300 km. A to s odvodnením, že typický vodič si pri diaľkových cestách robí prestávku najmenej každých 250 až 300 km.

Takže na dosiahnutie „indexu“ nabíjania 1.0 je potrebné, aby elektromobil počas 20 min nabíjania získal dojazd 300 km. Na nasledujúcom grafe pritom máme možnosť vidieť, aký „index nabíjania“ dosiahlo 10 vybraných elektromobilov, ako aj hodnoty dojazdu, ktorý získali za 10, 20 a 30 min nabíjania.

index nabijania p3

Zdroj: P3

Zdroj: P3

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rýchlosť nabíjania 20 populárnych elektromobilov počas „zimného“ testu NAF
Detailné porovnanie rýchlosti nabíjania Modelu 3 na 4 verziách nabíjačiek Tesla
Tesla vs Audi vs Mercedes vs Jaguar: Porovnávací test rýchlosti nabíjania prémiových SUV

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. No konečne niečo, čo by mohlo pomôcť neveriacim veriť trošku viac, že nabíjanie nie je zas až taká tragédia za akú ju považujú.
    À tento index by mohol byť povinne uvádzaný hneď vedľa dojazdu wltp.. I keď ľudskejší by bol priamo údaj o km dobitých za 20min trebárs aj podľa wltp.
    Btw, spotrebu podľa wltp by mali uvádzať aj spalovaky ak sa nemýlim.. No zatiaľ to tak vôbec nie je a aj v nových reklamách uvádzajú neuveriteľne nízke = nedosiahnutelne spotreby mnohé značky podľa starého testovacieho cyklu.

    Ehm, a to by nebol adac, keby nakoniec nevyhrali nemecké autá.. A najlepšie na tom „teste“ je, že niektoré autá ešte ani nie sú vo výrobe (ID.3) a už majú za sebou testy 😉
    To mi niekto vysvetli ako je to možné?

    • Nedokážem vysvetliť, len faktickú poznámku …. Porsche má, asi ako jediný, cca. 800 V systém a nabíjanie až tých 350 kWh. VW ID.3 je vyrobených dosť, a ADAC je v SRN autorita, ktorej VW určite poskytlo auto na testy. Bohužiaľ táto autorita ADAC mala pár rokov dozadu „aférku s objektivitou“!!! Cesta hľadania objektívnych kritérií porovnávania bola, je a bude tŕnitá, ale začať treba!

      • Peter : id.3 neexistuje sériovo vyrobené, a navyše nie je ani iste, či bude vyrábané ešte tento rok, takže mi príde porovnávanie prototypu s autami, ktoré sú na trhu dostupné niekoľko rokov ako veľmi neobjektívne.
        A tým 800voltovym systémom Taycanu si chcel vysvetliť, prečo má podľa indexu prvé miesto? Áno nabíja max. 350kWattmi, ale má aj slušnú spotrebu.
        Všimol som si to až teraz, že je tam smallprintom uvedené, že v prvých dvoch prípadoch ide len o vykalkulovanie indexu, pričom nejde o reálne dáta. (práve z dôvodu, že id3 neexistuje sériový, a pri Porche to bol snáď nekaly zámer)
        Takže adac je „ospravedlneny“, respektíve právne nenapadnutelny. Ale treba uznať, že takáto tabuľka je vážne veľmi zavádzajúca a small print takmer nečitateľný, čo považujem jednoducho za špekuláciu a manipuláciu nepozornych (nielen) Nemcov.
        Btw, je veľmi dobre známe, že aj keď sa s Taycanom jazdí veľmi opatrne, spotrebu ma stále obrovskú v porovnaní s TM3. A tak, či chceme, alebo nechceme, TM3 je jasný favorit aj podľa tohoto nového indexu.

  2. Keď vidím tie bullshity s Adacu, nedá mi to doplniť tu skúsenosti (reálne) od majiteľov Modelu 3 LR, ktorí nabíjali na SC v3.
    Takže z 20% na 80% trvalo nabíjanie 22min.
    Pri 20% SoC ukazuje tesla realny dojazd 96km.
    Pri 80% je to 386km. Rozdiel je teda 386-96=290km,ktoré sa nabiju za 22min.
    Keď teda počítame s 20 minutovym dobitím veľmi pesimisticky a nabijeme „len“ 250km dojazdu, čo podľa výpočtu P3 indexu znamená výsledok 250/300 = 0.83. Teda jednoznačne lepší než nemecký Taycan a neexistujúci VW ID. 3!

  3. Jak, to je hrozne ked tesla nie je top …
    Jeden kamos, druhy kamos, same keci.
    U nas na firme si eauta nikto nechce brat, iba sef ked ide domov…
    Adac, nedac k*k*tak ja si bepamatam kedy by sme odisli za 20minut z nabijacky. Neviem vsak ci je to chyba auta, alebo nabijacky, ci distribucky !!!
    Ozaj ja jazdim za 6l na stovku, norma je 4,6 a kolega to robi za 4,2l tajze tolko ti mozem napisat k tym tvojim kecom a spotrebe spalovakov. Rovnake auta, motor, vybava …

    • Pan Realita, neboj sa predstaviť sa nabudúce, lebo to je len jedna babka povedala.
      Výsledky tesiel sú open source dostupné a sú to teda štatistiky tisícok šoférov a tým aj štýlov jazdy, žiadne jednotlivé testy nejakou veľmi uznávanou agentúrou, ktorá ľúbi korunky. Alebo tvoje porovnanie s kolegom, ktorý možno duší a možno je nadaný eko-jazdec.
      Ku spotrebe spalovakov šlo len o to, aby výrobcovia konečne uvádzali realitu (teda aspoň približnú podľa rovnakého metra /WLTP/) ako to už uvádzajú všetky EV. Nech je to proste porovnateľné.
      A to, že si ev u vás v práci nikto nechce brat je buď výberom áut, dĺžkami pracovných ciest, pripadne nemožnosťou nabíjania u seba doma, atď.. To sa takto zovšeobecniť nedá..bez príkladov alebo odpovedí kolegov, prečo si neberú ev.
      Možno by pomohlo malé školenie o výhodách EV, resp hlavných nevyhodach ICE z pohľadu ekológie.

    • Dovolím si reagovať. Mám klasický hybrid (1 rok starý) bez možnosti dobíjania zo zásuvky a spotreba benzínu mimoriadne záleží na tom, akú má šofér ťažkú nohu.
      Ak sa s tým pedálom človek doslova mazná, tak ide na 3,6 až 3,8 litra, aj v meste aj mimo mesta. Namiesto používania brzdového pedála sa hráte s rekuperáciou a tak. Nejazdíte pomaly (do 90 km/h), ale strašne máličko zrýchľujete a musíte dávať veľký pozor na autá za vami, tento štýl môže byť nebezpečný. Je to skôr perlička ako bežný spôsob jazdy.
      Pri normálnej, takej úspornejšej jazde idete okolo papierovej spotreby 4,7 litra.
      A pri ostrej jazde štýlom brzda – plyn (rekuperácia sa prakticky nedostane k slovu) sa tá spotreba dosť prudko vyšplhá hore, tak ako pri bežnom spaľováku. Toto som skúšal iba raz.
      Takže – je to fakt relatívne. Ako Lubo napísal – jedna babka povedala.
      Pokiaľ nie je rovnaký meter, tak čo vlastne a ako to porovnávať? A načo vôbec?

Pridajte komentár