Rýchlosť nabíjania 20 populárnych elektromobilov počas „zimného“ testu NAF

2

Rýchlosť nabíjania môže byť jedným z kľúčových atribútov pri výbere elektrického vozidla. Treba pritom myslieť na to, že nízke teploty môžu nabíjanie ovplyvniť negatívnym spôsobom. Nórska automobilová federácia (NAF) preto porovnala rýchlosť nabíjania 20 najpopulárnejších elektromobilov na tamojšom trh v zimných podmienkach.

Nedávno sme vám priniesli výsledky veľkého porovnávacieho testu „zimného“ dojazdu 20 populárnych elektromobilov, ktorý uskutočnila NAF. V rámci neho sa však tiež sústredila na rýchlosť nabíjania testovaných áut. A to konkrétne modelov:

Tesla Model 3, Tesla Model S, Tesla Model X, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Opel Ampera-e, Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron 50 a e-tron 55, Nissan Leaf a Leaf e+ , Renault Zoe, Hyundai Ioniq Electric, BMW i3, Škoda Citigoe iV, Volkswagen e-up, SEAT Mii Electric a Volkswagen e-Golf.

Podmienky testu

Test nabíjania prebiehal pri teplote v rozmedzí – 2 až 0 °C, po minimálne 2 hodinovej jazde na diaľnici, aby sa zabezpečilo, že batéria bude po pripojení vozidla k rýchlonabíjacej stanici Ionity s výkonom 350 kW zohriatá. Elektromobily pritom prichádzali k nabíjacej stanici so zostatkovou kapacitou batérie nižšou ako 10 %, pričom sa nabíjali na minimálne 80 %.

NAF v rámci testu dospela k všeobecnému záveru, že aj keď sa urobí všetko správne, v zimnom období môže byť obtiažne zahriať batériu na optimálnu teplotu, dôsledkom čoho sa elektromobily nabíjajú pomalšie ako inzerujú výrobcovia.

Výsledky testu

V rámci výsledkov testu určite zaujme model Audi e-tron 55, ktorý si aj v zimných podmienkach udržiava stabilnú krivku s vysokým nabíjacím výkonom, vďaka čomu sa nabil na 80 % za 27 min. Druhým najvýraznejším elektromobilom je Tesla Model 3, ktorá zas dominuje maximálnym nabíjacím výkonom. Avšak ten veľmi rýchlo klesá. Napriek tomu sa na 80 % nabije za 35 min.

elektromobily rychlost nabijania zima test

Zdroj: NAF.no

Treba však povedať, že na nabíjačkách tretích strán nie je možné naplno využiť nabíjací potenciál Modelu 3. K tomu sú potrebné „domáce“ nabíjačky Tesla Supercharger V3 s výkonom 250 kW. Podobne to je aj s Modelom S a Modelom X, ktoré krem iného limituje adaptér. Ten je nevyhnutný pre pripojenie k iným nabíjačkám ako Supercharger.

elektromobily rychlost nabijania zima test

Zdroj: NAF.no

Na opačnom konci ako Audi e-tron a Tesla Model 3 stoja modely Opel Ampera-e a Renault Zoe s relatívne veľkými batériami a podporou rýchlonabíjania max. výkonom 50 kW.

Ďalšie „nabíjacie“ faktory

V rámci nabíjania elektromobilov si treba uvedomiť, že na celkovú „rýchlosť“ majú vplyv okrem okolitej teploty aj ďalšie faktory. Je štandardom, že výrobcovia v rámci špecifikácií vozidiel uvádzajú udaj o maximálnom možnom výkone, ktorý dokážu ich vozidla využiť počas nabíjania. To však neznamená, že si túto hodnotu dokážu udržať počas celej doby nabíjania.

Práve naopak, je bežné, že istú dobu trvá, kým dosiahne nabíjanie maximálny podporovaný výkon, pričom ten začne časom klesať. Najčastejšie dochádza k najväčšiu obmedzeniu nabíjacieho výkonu na úrovni 80 %. Avšak krivka nabíjania môže začať upadať aj podstatne skôr. A to všetko z dôvodu ochrany batérie, resp. maximalizácie jej životnosti.

Tiež si treba uvedomiť, že v rámci testu išlo o rýchlosť nabíjania kapacitne rôznych batérií, ktoré zabezpečujú rôzny dojazd. Ten pritom nezávisí len od samotnej kapacity, ale aj efektivity, resp. spotreby elektromobilu. Takže napr. pri vozidle, ktoré sa nabíja pomalšie ako iné s rovnakou kapacitou batérie, ale má podstatne vyššiu efektivitu, a teda nižšiu spotrebu, môže stráviť majiteľ podstatne menej času nabíjaním, pretože ho nie je potrebné nabíjať tak často ako menej efektívne vozidlo s rýchlejším nabíjaním batérie.

Zdroj titulnej fotografie: Kecko/Flickr (CC BY 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Startup ponúka riešenie nabíjania elektromobilov pre obyvateľov bytoviek
6-minútové nabíjanie elektromobilov by vraj mohlo byť čoskoro realitou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Zišlo by sa k tomu dodať /doplniť testy nabíjania tesiel na superchargeroch, lebo to by bol skutočný /reálny test. Pri hustote ich siete, je veľmi málo pravdepodobné, že by majitelia tesiel museli nabíjať na drahších nabíjačkách.
    Snáď na tej nórskej stránke je niekde aj údaj(tabuľka/graf) o dobitých km, ako píšete v poslednom odstavci. Lebo to je to podstatné pre budúcich majiteľov ev, resp pre odporcov, ktorí to chcú porovnávať so svojím 7-minutovym tankovanim nafty na 1000km 😉
    Týmto posledným chcem len pripomenúť, že v prípade domáceho nabíjania, majiteľ EV nestráca ani tých 7min. A hlavne nemusí ani strácať čas a palivo jazdou k tým pumpam. A poďte teraz všetci do mňa petrolheadi 😉

    • Dobre hovoriš. Ludia si neuvedomuju že s elektrickym autom sa na nabijačky nechodi, stale to porovnavaju so spalovakom ludia už sa zbavte pocitu že ježiš vyražam z domu a počas jazdy do prace mi zasvieti rezerva a musim utekat na pumpu a poviem si ešte že nemam elektricke auto musel by som čakat hodinu kym sa nabije .NIE NIE!!!!
      S elektrickym autom sa nikdy nestane že by ste musely ist nabijat mimo domu jedine že by ste išli na daky dlhý výlet , inak 99% ludi počas roku nesprávny denne viac ako 60km a to znamena že pri dnešnich dojazdoch cca 300km to spravite s rezervou 4krat tek že s eautom vyražate z domu vždy s plnym dojazdom nikdy nie s prazdnou nadržou tak že na drahu rychlonabijačku realne v živote nemusite ist a ked nahodou pojdete do chorvacka tak raz za rok to prežijete aj v spalovaku a celu cestu sa budete tešit kedy si už budete moct presadnut spat do e auta

Pridajte komentár