Motortrend uskutočnil detailný porovnávací test rýchlosti nabíjania Tesly Model 3 na štyroch verziách rýchlonabíjacích staníc Tesla. Zameral sa pritom na to, či nový Supercharger V3 a funkcia predhriatia batérie dokážu reálne skrátiť čas nabíjania o polovicu, ako tvrdí Tesla.
Tesla v prípade svojej najnovšej generácie ultra-rýchlej nabíjacej stanice Tesla Supercharger V3 (250 kW) sľubuje podstatné zrýchlenie nabíjania elektromobilov značky.
Podľa jej slov má dosiahnuť rýchlosť nabíjania Modelu 3 Long Range pri maximálnej efektivite procesu až 1 600 km/h, resp. má získať za 5 min nabíjania dojazd 121 km. Modelovaním dát svojej flotily pritom Tesla vypočítala, že Supercharger V3 prispeje k skráteniu nabíjacieho času v priemerne o 50 %.
K tomuto číslu má významne prispieť aj funkcia On-Route Battery Warmup. Tá pred príchodom elektromobilu na nabíjaciu stanicu automaticky zahreje jeho batériu na teplotu, ktorá je optimálna pre nabíjanie. Tým má dôjsť k zníženiu doby nabíjania až o 25 %. Aj vďaka tomu majú byť nové nabíjacie stanice Tesly schopné obslúžiť 2-násobný počet elektromobilistov.
No a portál Motortrend sa rozhodol spomínané „sľuby“ Tesly overiť v praxi. Porovnal pritom rýchlosť nabíjania elektromobilu Tesla Model 3 na nabíjacích staniciach Urban Supercharger (nabíjačky Tesla určené do obývaných mestských oblastí – 72 kWh), Supercharger V2 (pred aktualizáciou výkonu – 120 kW), Supercharger V2 (po aktualizácii výkonu – 150 kW) a 250 kW novinke.
Najskôr veľké sklamanie
Prvý porovnávací test nabíjania priniesol veľké sklamanie, čoho dôkazom je nasledujúci graf. Ako máme možnosť vidieť, výkon nabíjania dosiahol úroveň okolo 250 kW len na veľmi krátku dobu, pričom potom prudko klesol. A to dokonca pod úroveň rýchlosti nabíjania staršieho Superchargera V2 (150 kW). Čas strávený nabíjaním sa síce skrátil, avšak rozhodne nie na polovicu v porovnaní s V2 (120 kW).
Motortrend si však potom uvedomil, že funkcia On-Route Battery Warmup nebola aktívna, nakoľko vozidlo sa začalo nabíjať potom, ako stálo na nabíjacej stanici dlhú dobu. Tá sa pritom zapne automaticky, keď vodič zadá do navigácie nabíjaciu stanicu Tesla Supercharger. Nutný tak bol druhý test.
Výsledky sa síce zlepšili, ale nie o toľko, aby bolo dosiahnuté spomínané polovičné skrátenie nabíjania. Tieto výsledky pritom Motortrend konzultoval s Teslou, pričom tá vysvetlila, že Supercharger V3, na ktorom bol Model 3 nabíjaný, je len beta verziou s viacerými nevyriešenými problémami.
Test na vylepšenom Superchargeri V3
Motortrend po 28 dňoch od tohto testu uskutočnil ďalší, a to už na „apgrejdovanom“ Superchargeri V3. A ako máme možnosť vidieť na poslednom grafe, opäť došlo k výraznému zlepšeniu. Polovičného skrátenia sme sa dočkali, avšak „len“ pri nabíjaní cca do polovice kapacity batérie (v porovnaní s V2 – 120 kWh).
Treba každopádne povedať, že skrátenie nabíjania je značné. Je pritom dosť pravdepodobné, že nová nabíjačka sa dočká ešte mnohých aktualizácií, ktoré môžu viesť k prezentovanému skráteniu doby nabíjania o polovicu aj pri vyšších úrovniach.
Zdroj titulnej fotografie: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla spustila svoju najmodernejšiu nabíjaciu stanicu Supercharger
Prenosnú rýchlonabíjačku SparkCharge bude možné objednať ako pizzu
Audi propaguje svoj elektromobil e-tron pri nabíjacej stanici Tesla Supercharger