Slovenské mesta a samosprávne kraje nakúpili vďaka dotačnej schéme 35 elektromobilov. Celková suma štátnych príspevkov dosiahla takmer 1 milión €. Vďaka týmto prostriedkom sa však mohlo dostať na slovenské cesty podstatne viac ekologických vozidiel.
Nová dotačná schéma na podporu nákupu elektromobilov pre samosprávy fungovala od 19. marca, pričom o dotáciu mohli požiadať obce, mestá a kraje do 2. mája 2018. Samotnú kúpu elektromobilu museli potom zrealizovať do konca roka.
Milión z pôvodnej dotačnej schémy
Dotácia bola poskytnutá z Environmentálneho fondu, kde bol presunutý 1 milión € z nevyčerpanej prvej dotačnej schémy na podporu elektromobility na Slovensku. V rámci nej mohli požiadať súkromné aj právnické osoby o dotáciu vo výške 5 000 € na nákup elektromobilu a 3 000 € na nákup plug-in hybridu.
V rámci novej dotačnej schémy určenej samosprávam platili nasledujúce podmienky. Maximálna výška dotácie predstavovala 30 000 € na nákup plne elektrického osobného vozidla alebo malej dodávky s výkonom 18 až 150 kW. Samospráva pritom musela uhradiť 5 % z jeho ceny.
Neefektívne vynaložené prostriedky
Podľa hovorcu Ministerstva životného prostredia (MŽP SR) Tomáša Ferenčáka boli poskytnuté dotácie v celkovej výške takmer 1 milión € na nákup 35 elektromobilov. Pre porovnanie, keby boli tieto peniaze použité v rámci pôvodnej dotačnej schémy, prinieslo by to na slovenské cesty 200 elektromobilov.
Potvrdili sa tak slová šéfa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, Petra Ševceho, o neefektívnosti ostatnej dodatočnej schémy, s ktorými súhlasila aj naša redakcia. Navyše je otázne, či samosprávy dokážu využívať zakúpené elektromobily v takej miere ako bežní motoristi či podnikatelia.
Počet najazdených kilometrov pritom priamo súvisí s množstvom ušetrených emisií CO2, ako aj celkovými nákladmi na vlastnenie elektromobilu. Veď platí, čim viac najazdených km, tým viac ušetrených emisií a nižšie prevádzkové náklady, ktoré z celkového hľadiska eliminujú vysokú obstarávaciu cenu elektrických vozidiel. Pri dostatočnom využívaní elektrického auta tak môžu byť celkové náklady na vlastníctvo nižšie ako v prípade porovnateľného spaľováku.
Ktoré mestá a kraje uspeli?
Na výzvu MŽP SR reagovalo takmer 500 samospráv, pričom uspelo 35 z nich. Podľa RTVS pribudli nové elektromobily do vozových parkov miest, ktoré nájdete na nasledujúcom obrázku, plus napríklad aj v rámci bratislavského a trenčianskeho samosprávneho kraja. Elektromobily zakúpene vďaka dotačnej schéme pritom využíva napríklad aj mestská polícia v Žiari nad Hronom či Prešove.
Viditeľné označené policajné vozidlá tak budú aspoň na očiach verejnosti, čo je svojím spôsobom reklama pre elektromobilitu. Každopádne, 200 súkromných či firemných elektromobilov by malo v tomto smere určite väčší dosah ako 35 „samosprávnych“ vozidiel.
Zdroj: RTVS, titulná fotografia: Presov
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový plán podpory elektromobility v SR prešiel pripomienkovým konaním
Bratislavská nabíjacia stanica Tesla Supercharger nám nerobí dobré meno
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility