Ceny batérií e-áut klesli od roku 2010 o 87 % a budú klesať naďalej

20

Spoločnosť Bloomberg New Energy Finance zverejnila aktuálne svoju každoročnú analýzu trhu s batériami do elektromobilov. Jej výsledky sú pritom veľmi pozitívne aj pre budúcnosť elektromobility. Veď ceny batérií majú naďalej klesať, pričom už pomerne čoskoro sa máme dočkať vyrovnania cien elektrických a spaľovacích automobilov. Čo všetko je za tým?

Bloomberg New Energy Finance (BNEF) už dlhodobo sleduje ceny batérií do elektromobilov, pričom podľa jej analýz bola v roku 2010 priemerná cena batérií na úrovni balenia 1 183 $ za 1 kWh. Odvtedy mala klesnúť na tohtoročných 156 $/kWh, čo znamená zníženie o 87 %.

Podľa aktuálnej predpovede BNEF sa priemerné ceny priblížia k „magickej“ hranici 100 $/kWh do roku 2023, vďaka čomu by sme sa mohli dočkať o rok neskôr cenovej rovnosti elektrických a spaľovacích automobilov.

baterie elektromobily cena vyvoj

Zdroj: BNEF

Rastúci dopyt

Tohtoročný pokles výrobných nákladov bol podľa BNEF spôsobený rastúcim dopytom po elektromobiloch, a teda aj batériách a prienikom batériových katód s vysokou energetickou hustotou na trh. V krátkodobom horizonte sa pritom majú na znižovaní cien batérií podieľať aj nové riešenia batérií na úrovni celého balenia a pokles nákladov na produkciu, a to aj vďaka rozširovaniu existujúcich výrobných zariadení.

O ďalšie znižovanie cien batérií sa postará lokalizovaná výroba. Napr. v Európe totiž vyrastajú nové továrne na batérie, čo pomôže znižovať náklady spojené s dovozom a colným zaťažením.

Rok 2024 by mohol byť zlomovým

BNEF ďalej predikuje, že v roku 2024 dosiahne dopyt po batériách celkový objem 2 TWh, pričom ich priemerné ceny klesnú pod 100 $/kWh. A to má byť zlomový bod pre spomínané vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov. To však bude závisieť aj od konkrétneho regiónu a segmentu vozidiel.

Od polovice 20. rokov bude mať značný vplyv na ďalšie znižovanie výrobných nákladov na elektromobily zvyšovanie energetickej hustoty batérií na úrovni článkov aj balenia. S tým majú pomôcť nové technológie, napr. kremíkové anódy, články typu solid-state (tuhý elektrolyt) či nové materiály katód. A to by malo viesť k poklesu cien batérií na 61 $ za 1 kWh do roku 2030.

Zdroj: BNEF

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie výrobných cien batérií od najväčších producentov. Tesla dominuje
Ceny batérií idú dole. Klesajú však aj ceny elektromobilov?
Európska verzia „lacného“ Renaultu K-ZE nebude až taká lacná a ani Renault

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

20 komentárov

  1. Vyrovnanie cien BEV „spaľovákom“ by nepochybne malo dva prínosy:
    1. Bol by to definitívne posledný klinec do rakvy „spaľovákov“.
    2. Slovensko by už nebolo viac vystavené podobným „trapasom“, aké vidíme pri súčasných dotáciách na autá „do zásuvky“.
    Prečo to inde môže fungovať „normálne“ a bez problémov, načo sú dobré tieto „komédie“ s Registráciami žiadostí a podobne?
    Po príklady ani netreba chodiť do Nemecka a inde. Stačí sa obzrieť nedávno dozadu u nás na dotácie, ktoré skončili v polovici roka 2018…

  2. O 87% klesla cena baterie?! Fiha, a to je ako mozne?! Cize ak teraz stoja baterie u dostupnych elektromobilov od 6000 do 12000e co nie je vobec ze malo. Tak co stali kedysi??? Snad neratate cenu od doby pred nasim letopoctom. Ked tie baterky zlacneju o 120%, podla vasich vypoctov tak aj tak budu baterie drahe. Tito matematici..

      • Nahodou ma EMKEJX pravdu. Cena za baterku na ZOE 22kw stoji 15 000 Eur co je 682 Eur/kwh. Podla tabulky 156$/kWh by mala stat – 3 432 $ t.j. 3 835 Eur. Preco tomu tak nieje?

        • To odkadiaľ si, milý R, zobral tú cenu 15000 Eur, prepánaboha večného ?
          Daj link!
          Mimochodom, kurz medzi dolárom a eurom si počítal presne naopak. Ty musíš určite pracovať ako riaditeľ banky. Nemýlim sa?

    • Pokud vyjdu z cen v článku, tak v r. 2013 stál 24kWh Leaf v CZ cca 700k Kč (z toho baterie cca 16k USD), dnes stojí 40kwH cca milion Kč (z toho baterie 6,2k USD).
      Elektromobil je konstrukčně znatelně jednodušší a drahá je na něm v podstatě jen baterie. Z toho jasně vyplývá, že v ceně bateríí to nebude a ta auta jsou předražená.
      Nejspíš proto, že automobilky nechtějí do r. 2022 moc elektromobilů prodat, aby si nesnížili flotilové emise pro další období.

  3. Aj tak je to celé len boj ropného priemyslu s elektromobilitou!Výroba elektromobilov vôbec nie je ekologická a hlavne nelogická pretože výroba elektrickej energie je z fosilnych paliv!Hlavne nech vyriešia výrobu čistej elektrickej energie a nech potom hovoria že je to ekologické!A to nehovorim o výrobe batérií.Zatiaľ je to len farizejska politika.

    • P aj keby bola rovno elektrina pre elektromobily vyrábaná z nafty, bude tej nafty a spalín potrebné omnoho menej ako spalia malé neefektívne motory v autách. Pretože efektivita naftovej elektrárne + efektivita elektromobilu je približne o 30-40% vyššia než len efektivita spaľovacieho motora. A to sa ešte ani nebavime o výrobe benzínu a nafty a jej ťažbe a doprave.. A áno, aj tam sme na tom s batériami lepšie. Lebo tie sú možno zaťažujúce pri ťažbe, ale ich dlhoročné použitie a viac násobné využitie sa ani zďaleka nedá porovnávať s jednoucelnym barbarskym spalenim ropy.

        • Alebo to budeš naopak ty, čo nevieš o výrobe elektriny príliš. Skus si to ešte naštudovať, lebo čo som uviedol mám nielen zo štúdií, ale aj z praxe, ktorú som získal pri práci v atómových elektrárňach.
          + myslím, že na to netreba byť študovany, aby niekto pochopil, že diesel motor, ktorý točí stálymi otáčkami generátor musí byť logicky efektívnejší, než malý diesel motor osobného auta, ktorý musí zrychlovat, spomaľovať v meste aj niekoľko x za minútu.

          • No teda tá tvoja logika…tak aby bolo jasné, medzi motorom generátora a motorom auta, nieje žiadny rozdiel čo sa týka spotreby v tomto prípade nafty keď že sa jedná o diesel, ako je to možné…? v závislosti odoberanej energie a jeho množstva, elektromagnety generátora kladú rôzny odpor pre motor, ktorý ho musí udržať v stálych otáčkach…! a preto nie je rozdiel medzi motorom v aute a motorom generátora …! treba fyzike správne porozumieť, nie len ju študovať ! A čo sa týka spalováka a elektromobilu, tak v otázke ekológie, nie je medzi nima žiadny rozdiel len ten, že spaolovák je efektívnejší, spoľahlivejší než ten šmejd na baterky !

      • Zhruba o tých 30% sa dá upraviť motor spalováka a to dokonca tak, že by v takom prípade došlo k dokonalému spaľovaniu, uvedená úprava by mala aj ďalšie výhody, citeľne väčší výkon a dlhšiu životnosť motora…! áno som schopný takého niečoho, problém je však vo financiách a s priestorom v ktorom musia byť obrábacie zariadenie ako napr.sústruh atď. kde by bolo možné takýto motor upraviť !

    • Máš naprostú pravdu…! je to o otázke biznisu so zahmlievaním tej verejnosti… ktorá nerozumie elektrickej energii a tej je veľmi veľa…! preto naivita ľudí bohužiaľ stúpa !

  4. Elektromobilista s usudkom on

    Ja neviem, ale mňe ta matematika nevychádza… dnes stoji e-up cca 18 000, spalovak cca 10 000. Podľa článku vyššie baterka s kapacitou 32,6 kwh stojí 5086 eur, keď cena tej baterky klesne na 100 eur za kwh e-up zlacnie o necele 2 tisicky…. suma sumarum bude i naďalej drahší, sice aj to je mozne ze spalovaky zdrazeju do roku 2024

  5. Stale sa tu pise a pise a el. Auta stoja rovnako… je to jednoduche.. bateriove clanky na jednej strane lacneju, ale na druhej strane sa zvysuje kapacita baterioveho packu a tym padom cena el. Auta je rovnaka ako spred 8 rokov… takze mate vecsi dojazd za tie iste prachy, lebo pochopotelne ludia nechu prejst len 150-200km, „potrebuju“ 300-400-500km.. ak by ludom stacil maly dojazd, el. Auta uz by skor mali rovnake ceny a menej nez spalovaky…

  6. VILLI, ty musíš byť génius! Normálne ťa obdivujem! Tak ty dokážeš upraviť motor tak, aby bol efektívnejší o 30 %? Akurát ti chýbajú priestory a obrábacie stroje? Klobúk dole!
    Dám ti radu – okamžite utekaj do Mercedesu alebo BMW, tam sa o teba pobijú! Tam ti určite nebudú chýbať priestory ani obrábacie stroje.
    Ani peniaze, to mi ver.
    Slovensko bude na Teba hrdé!!! Drž sa VILLI!!!

  7. Pre Villiho : viem, že sa sem už asi nevratis, ale keby náhodou, tak ako tu niekto uviedol vyššie, áno, je to logické, že veľká elektráreň, ktorá disponuje diesel generatormi vie získať z rovnakého množstva nafty viac energie, ako auto s diesel motorom, ktorým poháňa kolesá cez spojku a PREVODOVKU, kde LOGICKY vznikajú veľké straty. A keby sme aj to ignorovali je tu ďalší LOGICKY fakt o väčšej účinnosti veľkého stabilizovaného motora, vyrobeného na mieru a nominálne otáčky elektrického generátora, oproti malému motoru, ktorý musí meniť otáčky, aby poháňal auto, ktoré nemá konštantnú rýchlosť.
    Tento fenomén dobre vidieť na dieselových autách, ktoré pri 130km/h pália 6 L na 100km, pri čom po meste pri priemernej rýchlosti 35km/h spalia min 8L na 100km.

Pridajte komentár