Nemecká poradenská spoločnosť Horváth & Partners zisťovala, či sa klesajúce ceny batérií premietajú aj do koncových cien elektromobilov. Pozrela sa pritom aj na vývoj z hľadiska ich dojazdu.
Podľa spoločnosť Horváth & Partners (via Ecomento) stála v roku 2010 1 kWh li-ion batérií na úrovni článkov v priemere 600 €. V roku 2018 to bolo 150 €, čo znamenalo medziročný pokles ceny o 13 %. Spoluautor analýzy Alexander Rittel pritom uvádza, že sú presvedčení o pokračujúcom trende znižovania cien.
V tejto súvislosti predpovedajú, že priemerná cena batérií klesne v roku 2020 na 90 €/kWh. Po roku 2025 sa majú ich ceny ustáliť niekde medzi 50 až 70 € za 1 kWh.
Čo sa týka cien „čistokrvných“ elektromobilov, tie boli v roku 2010 podľa analýzy 2-násobne vyššie ako v prípade porovnateľných spaľovacích vozidiel. V rámci porovnávania cien sa pritom zohľadňovali rôzne kritéria, napr. výkon motora, veľkosť, výbava či sila značky.
Do roku 2016 klesol spomínaný cenový rozdiel na 40 %. Potom sa však tento trend zastavil. V roku 2018 si podľa spoločnosti Horváth & Partners museli elektromobilisti priplatiť v priemere o 44 % viac ako v prípade porovnateľných automobilov so spaľovacím pohonom.
Trend v oblasti dojazdu
Spoločnosť Horváth & Partners si v rámci svojej analýzy posvietila aj na vývoj v oblasti dojazdu elektromobilov. Ten pritom úzko súvisí s koncovými cenami vozidiel, keďže pokles výrobných cien batérií sa nemusí prejaviť na poklese ceny elektromobilov kvôli ich čoraz väčším akumulátorom (kapacitne), ktoré sa zásadným spôsobom podieľajú na zvyšovaní dojazdu.
Určite neprekvapí, že priemerný dojazd nových elektrických modelov sa neustále zvyšuje. Nárast v roku 2018 v porovaní s predchádzajúcim rokom pritom predstavoval 11 %. Priemerný dojazd elektromobilov dostupných na trhu predstavoval 330 km, a to podľa dnes už neaktuálneho „optimistického“ testovacieho cyklu NEDC. To by malo podľa Rittela predstavovať 260 km podľa súčasného presnejšieho cyklu WLTP.
Medziročný nárast priemerného dojazdu nemecká spoločnosť pripisuje príchodu nových elektromobilov s vyšším dojazdom, ako aj faceliftovaných modelov, ktoré boli vybavené kapacitne väčšími batériami. Do konca roka 2020 má podľa Horváth & Partners stúpnuť priemerný dojazd novo registrovaných elektromobilov na 400 km.
Náklady na vlastníctvo
Na záver dodávame, že v prípade porovnávania cien elektrických a spaľovacích vozidiel by mali byť smerodatnešie náklady na vlastníctvo vozidla. Veď podľa niektorých štúdií sú už dnes náklady na vlastníctvo elektromobilu porovnateľné či dokonca nižšie ako v prípade analogických spaľovákov. A to vďaka nižším nákladom na prevádzku a servis či rôznym bonusom, napr. v podobe daňových zvýhodnení či dotácií.
Veľmi to však záleží aj od konkrétnych trhov. Treba ale tiež povedať, že v neprospech elektromobilov hrá aktuálne podstatne vyššia vstupná investícia, keďže záujemca musí disponovať vyššou sumou peňazí či príjmami, aby si mohol zaobstarať elektrické vozidlo, a to či už v rámci bežnej kúpy, alebo lízingu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
Porovnanie výrobných cien batérií od najväčších producentov. Tesla dominuje
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila