Spoločnosť Recurrent sa pozrela na poklesu dojazdu elektromobilov Tesla Model Y a Model 3 v priebehu času. Vychádzala pritom z prevádzkových údajov zozbieraných z vyše 13 000 vozidiel.
Pokles kapacity batérie, a tým pádom aj dojazdu, je jedným zo strašiakov v rámci elektromobility. Najmä kvôli pretrvávajúcim mýtom. Čo však ukazujú analýzy?
Údaje od Tesly ohľadom modelov S a X
Aj spoločnosť Tesla sa snaží robiť osvetu v oblasti degradácie batérií. Napr. minulý rok vydala 2. správu ohľadom poklesu kapacity, resp. retencie kapacity v rámci celej flotily elektromobilov Tesla Model S a Model X. Z údajov má pritom vyplývať, že po nájazde 320 000 km stratia batérie týchto modelov v priemere 12 % zo svojej pôvodnej kapacity. Nezávislé analýzy pritom ukazujú, že by to mohlo byť tak.
- Zdroj: Tesla
- Zdroj: Teslamotorsclub.com via Maarten Steinbuch
- Zdroj: Teslamotorsclub.com via Maarten Steinbuch
Tesla tiež uvádza, že počet najazdených km je len jedným z faktorov, ktoré vplývajú na degradáciu batérie a stratu jej kapacity. Dôležitým faktorom je totiž aj vek. Ten by mal zohrávať dôležitejšiu úlohu v prípade menej používaných vozidiel. Pri vozidlách s vysokou mierou používania by však mal byť vplyv veku menej relevantný ako nájazd, resp. počet nabíjacích/vybíjacích cyklov.
A čo modely 3 a Y?
Tesla žiaľ stále nezverejnila údaje ohľadom novších elektromobilov Model 3 a Model Y, ktoré používajú iné batériové články ako model S a X. Cca pred rokom pritom uviedla, že degradácia batérií s novšou chémiou sa môže líšiť. A súvisiacu správu má uverejniť potom, čo bude mať k dispozícii dostatok relevantných údajov.
Údaje od Recurrent
Údaje z prevádzky modelov 3 a Y má k dispozícii aj spoločnosť Recurrent, ktorá prostredníctvom hardvérových zariadení zbiera rôzne údaje. A v prípade elektromobilov Tesla Model 3 a Model Y zverejnila grafy, ktoré podľa nej ukazujú pokles dojazdu v priebehu času. A to v rámci vyše 13-tisícovej flotily.
Z týchto grafov vyplýva, že v prípade vyše 7 000 sledovaných Tesiel Model 3 (celkový počet pozorovaní/záznamov takmer 900 000) došlo v priebehu vyše 1 500 dní (niečo cez 4 roky) k poklesu reálneho dojazdu zo 72,5 % z oficiálneho dojazdu podľa cyklu EPA (ďalej len „EPA dojazd“) na 64 % z EPA dojazdu (uvádzané percentá vyjadrujú pomer reálneho dojazdu sledovaných vozidiel k oficiálnemu dojazdu nových vozidiel podľa laboratórneho testovacieho cyklu EPA).
V prípade sledovaných 5120 Tesiel Model Y (celkový počet pozorovaní/záznamov vyše 664 000) bol v priebehu vyše 1 400 dní (cca 3,8 roka) zaznamenaný pokles reálneho dojazdu zo 70 % EPA dojazdu na cca 64 % EPA dojazdu.
S-krivka
Je všeobecne známe, že k najväčšej degradácii kapacity batérie dochádza na začiatku. Spomína sa pritom nájazd prvých 50 000 až 100 000 km. A spoločnosť Recurrent v tejto súvislosti na základe laboratórnych testov hovorí o S-krivke, kedy k pomerne veľkému poklesu dochádza na začiatku, potom nasleduje pomalá lineárna degradácia a následne prudký pokles na konci životnosti. Dodáva pritom, že takmer všetky vozidlá na cestách sú dnes v stabilnom stave.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako degradujú batérie najlacnejších Tesiel? | Skúsenosti majiteľov
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
Česká Tesla s Guinnessovým rekordom má za sebou 500 000 km. V akom je stave?
ODBER NOVINIEK
2 komentáre
Pre TESLY teda podľa uvedených pozorovaní platí:
01. Ak je TESLA Y nová a uvádza EPA dojazd 320 mi, reálne dosahuje 70% = 224 mi = 359 km
02. Ak je TESLA Y 3,8 ročná, EPA dojazd 320 mi, reálne dosahuje 64% = 205 mi = 328 km
Dúfam, že som si to správne „prelitroval“! 🙂
Tesly zahrnute vo flotile Recurrent vsak nemuseli byt na zaciatku skumania nove.