Tesla pred pár dňami vydala rozsiahlu „správu o svojom vplyve“ za rok 2022. A v nej nájdeme aj údaje ohľadom poklesu kapacity batérií modelov S a X, ktoré sú na trhu od roku 2012, resp. 2015. Tie pritom naznačujú, že batéria bežne prežije vozidlo.
Jedným z mýtov elektromobility je, že batérie elektromobilov je nutné meniť každých 4 až 5 rokov z dôvodu poklesu ich kapacity na úroveň, kvôli ktorej sú vozidlá nepoužiteľné z hľadiska dojazdu na jedno nabitie. Samozrejme reálne skúsenosti a rôzne analýzy ukazujú, že to nie je pravda. A aktuálnym príkladom môže byť správa od spoločnosti Tesla, ktorá sa týka degradácie batérií Modelu S a Modelu X, na čo upozornil web Electrek.
Tesla pritom publikovala graf, ktorý ukazuje, že batérie by mali degradovať veľmi pozvoľným tempom. Z údajov spoločnosti Tesla má vyplývať, že po nájazde 200 000 míľ, resp. 320 000 km stratia batérie modelov S a X v priemere len 12 % zo svojej pôvodnej kapacity. To teoreticky znamená, že napríklad vozidlo, ktoré malo ako nové dojazd 500 km, by malo mať po nájazde 320 000 km v priemere 440-km dojazd.
Tesla v rámci poznámky tiež uvádza, že počet najazdených km je len jedným z faktorov, ktoré vplývajú na degradáciu batérie a stratu jej kapacity. Dôležitým faktorom je aj vek. Ten pritom zrejme zohráva dôležitejšiu úlohu v prípade menej používaných vozidle. Pri vozidlách s vysokou mierou používania je vplyv veku pravdepodobne menej relevantný, keďže na degradáciu by mal mať väčší vplyv nájazd, resp. počet nabíjacích/vybíjacích cyklov.
Spoločnosť Tesla nakoniec dodáva, že degradácia batérií s novšou chémiou sa môže líšiť, pričom súvisiace údaje budú zverejnené, keď budú mať k dispozícii dostatok dát.
Údaje z iných zdrojov
Pre tých, ktorí sa nechcú spoliehať na údaje od spoločnosti Tesla, uvádzame súvisiace analýzy z nezávislých zdrojov.
Koncom roka 2019 skupina amerických majiteľov Tesly Model S zhromaždila a vyhodnotila dáta z takmer 600 vozidiel, ktoré najazdili dokopy viac ako 37 mil. km. Z nich vyplynulo, že kapacita batérií sa po 7 rokoch drží priemerne na 93 percentách tej pôvodnej.
V roku 2020 bolo zverejnené vyhodnotenie aktivít holandsko-belgického Tesla fóra, ktoré od roku 2014 zhromažďuje dáta o degradácii kapacity batérií Tesly Model S a neskôr aj Modelu X. Pred zhruba piatimi rokmi pracovalo fórum s údajmi z cca 350 vozidiel, ale modré body z nasledujúcich grafov naznačujú, že v roku 2020 ich bolo podstatne viac.
Podľa profesora z Technickej univerzity v Eindhovene, Maartena Steinbucha, ktorý je aj top manažérom vo viacerých technologických spoločnostiach, údaje holandsko-belgického Tesla fóra ukazujú, že vozidlá z prieskumu majú priemerne 91-percentnú zostatkovú kapacitu batérie po 270 000 km.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3: Aký pokles dojazdu/kapacity batérie očakávať časom?
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia
O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?
10 komentárov
Aj ak by bola kapacita batérií pri vyraďovaní vozidla z prevádzky 100%-ná, nebude sa uvažovať s ich opakovaným nasadením v nových vozidlách, a to hlavne pre technický pokrok, ktorý medzičasom nastane. Všetky dobré batérie s dlhou životnosťou sa však výborne uplatnia na novovznikajúcich menších i väčších plantážach a „príručných“ zdrojoch nabíjacích staníc. Takže je to dobrá správa!
Ja tomu neverím. Vidím, čo robi baterka v mobile po pár rokoch používania. Keďže je to rovnaká technológia, nemôže v aute fungovať inak. A to mobil nie je vystavovany mrazu a prehrievaniu sa slnkom.
Keď tomu neveríte, nepriamo tvrdíte že automobilka aj spomenutí majitelia tesiel klamú alebo aspoň zavádzajú. Ja by som si nedovolil tvrdiť niečo také bez dôkazov a bez odborných znalostí, ktoré vy určite nemáte.
Ako inak by ste mohli tvrdiť, že trakčné akumulátory sú rovnaká technológia ako akumulátor v mobile? Len tá predstava je úplne absurdná. Existuje predsa množstvo rozdielnych technológií Li-ion akumulátorov, každá má nejaké prednosti. Pre automotive sa často využívajú kombinácie článkov s vysokou životnosťou a vysokým výkonom (kapacita nie je prvoradá, na rozdiel od aplikácií pre mobily), doplnené o zložitý manažment akumulátora – vrátane jeho teploty.
Navyše všetko čo je určené pre automotive priemysel je výrazne predimenzované a dôkladne testované aby bola zaručená spoľahlivosť a životnosť. Automobilky by sa nedoplatili, keby sa im počas záručnej doby hromadne kazili autá.
moniker tvoju vieru si nechaj na nedelu do kostola…
Nenapadlo ma spochybňovať správy o uvádzanej životnosti autobatérií, skôr som sa zamýšľal nad ich osudom po skončení životnosti auta. Tiež si myslím, že jednoducho porovnávať autobatériu s batériou z mobilu nie je správne!
P.S. Ja by som, ak by sa to dalo, vymenil „trochu životnosti za trochu viac energetickej hustoty“ batérie na kg hmotnosti.
Zkuste mobil nikdy nenabíjet do 100% a nevybíjet do 0%, uvidíte co to udělá se životností. Ideální poměr udržování stavu nabití je 20-80%. 0% a 100% (nejhůře delší dobu na nabíječce se 100%) zásadně urychluje degradaci baterie, proto např. u Tesly 0% na displai není reálných 0% v baterii a stejně tak 100% na displaji není reálných 100% v baterii. Jinak opravdu srovnávat baterie v elektromobilu a v mobilu je nesmysl.
Myslím si, že sa mi mobil „vypína“ skôr, ako sa vybije na 0%. Usledovať nabitie na 100% je však ťažké! Neviem, či je SW tak inteligentný, že nabíja na 100% je s nejakou rezervou! Ja len ťažko usledujem priebeh nabíjania tak, aby som ho stopol pri 80-90%.
Presne tak, auta maju pokrocily battery management, kdezto mobily asi ziadny, mozno nejaky zakladny aby sa neprebil ani nevybil pod taku uroven, ze sa nebude dat zapnut…
Takéto myšlienkové pochody sú už dávno za nami.
Baterku v mobile nabijas denne na 100 %. V aute max. 80%. A tiez ju nevybijes na nulu, ako sem tam mobil. Ale necham jej tych 20%. Keby si takto nabijal mobil, aj tam by ti baterka vydrzala roky.