Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch

10

Tesla pred pár dňami vydala rozsiahlu „správu o svojom vplyve“ za rok 2022. A v nej nájdeme aj údaje ohľadom poklesu kapacity batérií modelov S a X, ktoré sú na trhu od roku 2012, resp. 2015. Tie pritom naznačujú, že batéria bežne prežije vozidlo.

Jedným z mýtov elektromobility je, že batérie elektromobilov je nutné meniť každých 4 až 5 rokov z dôvodu poklesu ich kapacity na úroveň, kvôli ktorej sú vozidlá nepoužiteľné z hľadiska dojazdu na jedno nabitie. Samozrejme reálne skúsenosti a rôzne analýzy ukazujú, že to nie je pravda. A aktuálnym príkladom môže byť správa od spoločnosti Tesla, ktorá sa týka degradácie batérií Modelu S a Modelu X, na čo upozornil web Electrek.

Tesla pritom publikovala graf, ktorý ukazuje, že batérie by mali degradovať veľmi pozvoľným tempom. Z údajov spoločnosti Tesla má vyplývať, že po nájazde 200 000 míľ, resp. 320 000 km stratia batérie modelov S a X v priemere len 12 % zo svojej pôvodnej kapacity. To teoreticky znamená, že napríklad vozidlo, ktoré malo ako nové dojazd 500 km, by malo mať po nájazde 320 000 km v priemere 440-km dojazd.

pokles kapacity baterii elektromobilov tesla

Zdroj: Tesla

Tesla v rámci poznámky tiež uvádza, že počet najazdených km je len jedným z faktorov, ktoré vplývajú na degradáciu batérie a stratu jej kapacity. Dôležitým faktorom je aj vek. Ten pritom zrejme zohráva dôležitejšiu úlohu v prípade menej používaných vozidle. Pri vozidlách s vysokou mierou používania je vplyv veku pravdepodobne menej relevantný, keďže na degradáciu by mal mať väčší vplyv nájazd, resp. počet nabíjacích/vybíjacích cyklov.

Spoločnosť Tesla nakoniec dodáva, že degradácia batérií s novšou chémiou sa môže líšiť, pričom súvisiace údaje budú zverejnené, keď budú mať k dispozícii dostatok dát.

Údaje z iných zdrojov

Pre tých, ktorí sa nechcú spoliehať na údaje od spoločnosti Tesla, uvádzame súvisiace analýzy z nezávislých zdrojov.

Koncom roka 2019 skupina amerických majiteľov Tesly Model S zhromaždila a vyhodnotila dáta z takmer 600 vozidiel, ktoré najazdili dokopy viac ako 37 mil. km. Z nich vyplynulo, že kapacita batérií sa po 7 rokoch drží priemerne na 93 percentách tej pôvodnej.

V roku 2020 bolo zverejnené vyhodnotenie aktivít holandsko-belgického Tesla fóra, ktoré od roku 2014 zhromažďuje dáta o degradácii kapacity batérií Tesly Model S a neskôr aj Modelu X. Pred zhruba piatimi rokmi pracovalo fórum s údajmi z cca 350 vozidiel, ale modré body z nasledujúcich grafov naznačujú, že v roku 2020 ich bolo podstatne viac.

Podľa profesora z Technickej univerzity v Eindhovene, Maartena Steinbucha, ktorý je aj top manažérom vo viacerých technologických spoločnostiach, údaje holandsko-belgického Tesla fóra ukazujú, že vozidlá z prieskumu majú priemerne 91-percentnú zostatkovú kapacitu batérie po 270 000 km.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3: Aký pokles dojazdu/kapacity batérie očakávať časom?
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia
O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Aj ak by bola kapacita batérií pri vyraďovaní vozidla z prevádzky 100%-ná, nebude sa uvažovať s ich opakovaným nasadením v nových vozidlách, a to hlavne pre technický pokrok, ktorý medzičasom nastane. Všetky dobré batérie s dlhou životnosťou sa však výborne uplatnia na novovznikajúcich menších i väčších plantážach a „príručných“ zdrojoch nabíjacích staníc. Takže je to dobrá správa!

    • Ja tomu neverím. Vidím, čo robi baterka v mobile po pár rokoch používania. Keďže je to rovnaká technológia, nemôže v aute fungovať inak. A to mobil nie je vystavovany mrazu a prehrievaniu sa slnkom.

      • Keď tomu neveríte, nepriamo tvrdíte že automobilka aj spomenutí majitelia tesiel klamú alebo aspoň zavádzajú. Ja by som si nedovolil tvrdiť niečo také bez dôkazov a bez odborných znalostí, ktoré vy určite nemáte.
        Ako inak by ste mohli tvrdiť, že trakčné akumulátory sú rovnaká technológia ako akumulátor v mobile? Len tá predstava je úplne absurdná. Existuje predsa množstvo rozdielnych technológií Li-ion akumulátorov, každá má nejaké prednosti. Pre automotive sa často využívajú kombinácie článkov s vysokou životnosťou a vysokým výkonom (kapacita nie je prvoradá, na rozdiel od aplikácií pre mobily), doplnené o zložitý manažment akumulátora – vrátane jeho teploty.
        Navyše všetko čo je určené pre automotive priemysel je výrazne predimenzované a dôkladne testované aby bola zaručená spoľahlivosť a životnosť. Automobilky by sa nedoplatili, keby sa im počas záručnej doby hromadne kazili autá.

      • Nenapadlo ma spochybňovať správy o uvádzanej životnosti autobatérií, skôr som sa zamýšľal nad ich osudom po skončení životnosti auta. Tiež si myslím, že jednoducho porovnávať autobatériu s batériou z mobilu nie je správne!

        P.S. Ja by som, ak by sa to dalo, vymenil „trochu životnosti za trochu viac energetickej hustoty“ batérie na kg hmotnosti.

        • Zkuste mobil nikdy nenabíjet do 100% a nevybíjet do 0%, uvidíte co to udělá se životností. Ideální poměr udržování stavu nabití je 20-80%. 0% a 100% (nejhůře delší dobu na nabíječce se 100%) zásadně urychluje degradaci baterie, proto např. u Tesly 0% na displai není reálných 0% v baterii a stejně tak 100% na displaji není reálných 100% v baterii. Jinak opravdu srovnávat baterie v elektromobilu a v mobilu je nesmysl.

          • Myslím si, že sa mi mobil „vypína“ skôr, ako sa vybije na 0%. Usledovať nabitie na 100% je však ťažké! Neviem, či je SW tak inteligentný, že nabíja na 100% je s nejakou rezervou! Ja len ťažko usledujem priebeh nabíjania tak, aby som ho stopol pri 80-90%.

          • Presne tak, auta maju pokrocily battery management, kdezto mobily asi ziadny, mozno nejaky zakladny aby sa neprebil ani nevybil pod taku uroven, ze sa nebude dat zapnut…

      • Baterku v mobile nabijas denne na 100 %. V aute max. 80%. A tiez ju nevybijes na nulu, ako sem tam mobil. Ale necham jej tych 20%. Keby si takto nabijal mobil, aj tam by ti baterka vydrzala roky.

Pridajte komentár